Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten share werkt niet  (gelezen 1435 keer)

Offline leotron

  • Lid
mounten share werkt niet
« Gepost op: 2017/06/15, 15:35:03 »
Hallo allemaal,

Ik probeer een gedeelde windows10 map permanent te mounten in Ubuntu 17.04
via /etc/ fstab.

Cifs-utils en Samba zijn geïnstalleerd.
Ik heb op de Ubuntu-machine een lege folder ‘docsleo’ gemaakt.
User en ww voor de win10PC staan in bestandje ‘mountcredleo’ in de home folder.

Fstab ziet er zo uit:

# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
/dev/mapper/ubuntu--vg-root /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/dev/mapper/ubuntu--vg-swap_1 none            swap    sw              0       0

//Leokantoor/Documenten /home/leo/docsleo cifs iocharset=utf8, file_mode=0777,dir_mode=0777,credentials=/home/leo/mountcredleo,uid=1000

Volgens mij is de syntax van het commando goed, maar als ik <sudo mount –a> doe, krijg ik:

mount: /etc/fstab: parse error at line 11 -- ignored

(line 11 is de regel die begint met //Leokantoor)

Als ik in File Manager op Other locations klik, krijg ik wel als Networks m’n NAS te zien en Windows Network, maar als ik op die laatste klik, krijg ik alleen een venstertje met ‘Opening “smb://"' en gebeurt er verder niks.

Als ik via de File Manager, Other Locations, Connect to server ga (smb://Leokantoor/Documenten/, krijg ik wel contact met de gewenste map op de Win10-PC en komt die keurig in het linkerrijtje van File Manager te staan.

Wat doe ik fout in fstab, of moet ik wellicht nog andere zaken installeren (Winbind al gedaan) of uitvoeren? Ze maken het wel ingewikkeld…
Alvast bedankt voor tips!

Offline vanadium

  • Lid
Re: mounten share werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/15, 20:29:24 »
Computers zijn precies. Voor jou ziet het commando er misschien goed uit, maar voor mij is er een probleem met een spatie tussen je opties, met  name: "iocharset=utf8, file_mode=0777,...": verwijder daar eens die spatie? Dat lost het wellicht al op, maar ik zou ook nog een " 0 0" (spatie ervoer) toevoegen na de opties (op het einde van de regel).

Je kan heel vlug testen of het goed is met het commando "sudo mount -a". Indeen geen output, dan is alles goed en vind je je partitie in docsleo in je home directory. Is er wel nog een foutmelding, dan post je die best hier als je zelf niet onmiddellijk herkent wat er dan nog fout is. 

Offline leotron

  • Lid
Re: mounten share werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/15, 20:54:26 »
Niet te geloven! Het was die spatie, dus. Wat fijn, nu kan ik ook m'n andere shares gaan mounten. Zeer bedankt voor je hulp. Wat doen die twee extra "o o", die ik ook heb toegevoegd, eigenlijk?

Offline vanadium

  • Lid
Re: mounten share werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/17, 09:29:03 »
Zeer goed. Maar weerom opgelet. Het is niet " o o" (letter o), maar twee keer 0 (Cijfer nul, niet hoofdletter O). Die twee vlaggen kunnen zoals je merkt weggelaten worden (was ik niet geheel zeker van). Als je de eerste 0 op 1 zet, dan wordt die partitie "gedumpt", d.w.z., de partitie wordt gebackupt op een band of een andere schijf. Oud beestje wat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt. De laatste 0 is wel nog relevant de dag van vandaag: Voor interne harde schijven zet je die namelijk best op 1 (voor je root partitie) of op 2 (voor andere aangekoppelde partities). Die vlag vraagt namelijk een bestandssysteemcontrole aan. De partities met 1 worden eerst gechecked, die met 2 daarna. Die vlag staat op 0 voor volumes die niet automatisch aangekoppeld worden, en voor netwerkvolumes. Controle van eht bestandssysteem kan immers enkel op een interne harde schijf gebeuren (moet dus voor netwerkvolumes op de server gebeuren).