Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fix mislukte (versleutelde) swapfile bij installatie 17.04  (gelezen 548 keer)

Offline erik1984

• Lid
    • erik1984
  • Steunpunt: Nee
Fix mislukte (versleutelde) swapfile bij installatie 17.04
« Gepost op: 2017/06/10, 00:26:54 »
Bij installatie van Ubuntu MATE was er hier iets mis gegaan bij het aanmaken van een versleutelde swap. Hierdoor duurde het opstarten van Ubuntu MATE erg lang: meer dan anderhalve minuut met SSD! Tevens was er dus ook geen werkende swap. Er was wel een bestand /swapfile van 2GB maar in htop zag ik geen beschikbaar swapgeheugen.

Het probleem zit hem in /etc/crypttab. Hier staat een UUID ingevuld van een partitie die niet bestaat op mijn systeem.
cryptswap1 UUID=0b194606-5590-4b55-8f26-13225e158493 /dev/urandom swap,offset=1024,cipher=aes-xts-plain64
Met dank aan https://askubuntu.com/a/248558/212082 heb ik dat veranderd in:
cryptswap1 /swapfile /dev/urandom swap,offset=1024,cipher=aes-xts-plain64
Ook heb ik de volgende regel in /etc/fstab uitgeschakeld (in commentaar gezet):
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
Er stond immers al de volgende regel voor cryptswap1, die de klus lijkt te klaren:
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0
Nu lijkt swap wel te werken na een herstart (htop geeft in elk geval 2 GB swap beschikbaar). Misschien heeft iemand anders hier ook nog wat aan.