Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen  (gelezen 1222 keer)

tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen
« Gepost op: 2017/06/03, 10:50:50 »
Goedemorgen allen,

Graag wil ik een handgemaakte lijntekening in potlood om kunnen zetten naar een vectorafbeelding.
"Vroegah" gebruikte ik hier Adobe STreamline voor en iets later kreeg Adobe illustrator een aparte functie hiervoor.

Ik kan maar moeilijk iets soortgelijks voor Linux vinden op het internet. Weet iemand iets?


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/03, 12:13:03 »
Hoi Bal,

Met Inkscape gaat dat prima. Importeer je tekening, kies Pad > Bitmap overtrekken. Speel wat met de instellingen en ga dan tenslotte het resultaat vereenvoudigen (ook onder Pad) tot het zo vloeiend is geworden naar jouw zin. Tegen die tijd gooi ik de geïmporteerde tekening er al uit en werk verder met de scan.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/03, 12:39:53 »
Dank u Vecht,

Natuurlijk ben ik zo'n figuur die inmiddels wel gewoon verder zoekt en inderdaad ik had de inkscape functie inmiddels ook gevonden.
Zag hem denk ik in mijn snelheid over het hoofd.
Er staat inmiddels een geconverteerde tekening in mijn scherm. Jammer alleen dat de functie de tekening vertaalt als ware het vlakken. Mooi zou zijn als
er gelijk vectorlijnen van gemaakt zouden worden.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/03, 13:37:24 »
Hoi Bal,

Dan moet  je bij de instellingen van de scan vermoedelijk een andere keuze maken. Ik heb het net eens gedaan met Enkele scan, Grenswaarde helderheid 0,45 en dat ging prima. Druk dan op F2 en een lijn en je ziet de knooppunten. Miscchien eerst een paar keer Ctrl+L om te vereenvoudigen.

Lukt dat nou?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/03, 14:27:18 »
Die ga ik bewaren voor vervolgacties. Wat ik nu aan het doen ben, is bijna klaar.
Wat er nu uit kwam rollen is per ongeluk iets heel moois en bruikbaars geworden.
Zoals ik tegen mijn leerlingen wel eens zeg: "uit ongelukjes komen soms de mooiste dingen"
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: tekeningen converteren naar vectorafbeeldingen
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/03, 17:22:41 »
Hoi Bal,

Leuk om  te horen! En ja, inderdaad. Soms komen je de mooiste dingen door puur toeval onder ogen!

Nou, succes ermee!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021