Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot installatie mac  (gelezen 880 keer)

marceltoebes

  • Gast
dual boot installatie mac
« Gepost op: 2007/05/07, 18:36:24 »
Ik ben een ubuntu gebruiker aan het worden... maar het lukt nog niet helemaal.
Na veel surfen leek ubuntu mij een goed OS. Dus nog maar verder lezen wat er moet gebeuren.
Omdat ik een mac (ibook G3) heb een LIVE CD voor mac gedownload en als 'plaatje' op cd-rom gebrand. Het opstarten gaat prima. Nu ik de boel echter wil installeren ontstaat er een probleem (die komen meer voor begrijp ik uit dit grote forum ;-)).

Anyway, het handmatig partitioneren lukt niet. Na enig zoeken kom ik erachter dat de harde schijf niet 'gemount' is. En nu weet ik niet hoe ik verder moet. Hoe moet ik dat ding mounten? Of is dit het probleem niet.

Een meer gedetaileerde beschrijving: (Gnome partition manager wordt gebruikt)
Ik zie de harde schijf staan in partition manager. met als filesystem hfs+ onder /dev/hda5. /dev/hda1 tot en met 4 zijn 'unknown' en er staat een uitroepteken bij.
Bij het aanklikken van de harde schijf is alleen de optie 'delete' mogelijk (en niet de gewenste 'resize/remove')

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!
Marcel

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
dual boot installatie mac
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/07, 19:31:12 »
deze unknown partities moeten nog geformatteerd worden naar de ubuntu formaten
Dan kun je schuiven met partities (en installen)

marceltoebes

  • Gast
dual boot installatie mac
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/07, 21:39:51 »
Oh ok, bedoel je met 'formateren naar ubuntu formaten' de ext3 en swap? En blijft de mac-schijf wel als hfs+?

dual boot installatie mac
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/08, 08:45:48 »
Ubuntu op een Mac is nog wat tricky :) Hier zijn de stappen die ik heb gevolgd om Ubuntu 7.04 op mijn iBook G4 te krijgen:

1. Mac partitie verkleinen: Helaas moet je hiervoor de volledig partitie verwijderen en tijdens de installatie van Mac OS X de partitie kleiner maken. Mss kan je een tool vinden die HFS+ partities kan verkleinen, maar ik heb gewoon Mac OS X opnieuw geïnstalleerd.

2. Ubuntu installeren op de vrije ruimte.

3. Klaar :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development