Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark  (gelezen 94537 keer)

Re: Ubuntu 17.10 Artful Aardvark
« Reactie #75 Gepost op: 2017/08/28, 21:33:55 »
Wellicht kan je de settings aanpassen met de dconf-editor tool.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline EvC

• Lid
« Reactie #76 Gepost op: 2017/08/28, 22:29:01 »
Citaat van: maasnet
Wellicht kan je de settings aanpassen met de dconf-editor tool.
Ik denk dat ik het voorlopig zo puur mogelijk houd in deze testfase.
De Ubuntu Dock instellingen zullen er echt wel komen, al zullen dat er wel minder zijn dan bij Dash to Dock (dat was eigenlijk nooit een toppertje, i.m.o.).
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline EvC

• Lid
« Reactie #77 Gepost op: 2017/08/29, 16:06:57 »
Dconf editor toch maar geïnstalleerd. Ik beheers het te weinig om doelgericht iets van Ubuntu Dock te vinden.
Elke hulp is welkom.

« Reactie #78 Gepost op: 2017/08/29, 22:10:11 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ben ik de enige die de overgang naar Gnome3 volgt en denk 'Godsamme dit lijkt op een spuuglelijk mobieltje'.  Zegt niks over de werking o.i.d. maar qua uiterlijk denk ik dat Ubuntu (voor zover het mogelijk is) nog een lange weg te gaan heeft om van Gnome3 iets te maken wat minder pijnlijk is voor de ogen, wat overigens strikt persoonlijk is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline EvC

• Lid
« Reactie #79 Gepost op: 2017/08/29, 22:22:07 »
Hier zie je Ubuntu Gnome 17.04 ingericht naar mijn keuze.
Ubuntu 17.10 zou ongeveer dezelfde look kunnen hebben (geheel afhankelijk van welke extensions of wallpaper men gebruikt):

« Reactie #80 Gepost op: 2017/08/29, 23:14:09 »
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ben ik de enige die de overgang naar Gnome3 volgt en denk 'Godsamme dit lijkt op een spuuglelijk mobieltje'.  Zegt niks over de werking o.i.d. maar qua uiterlijk denk ik dat Ubuntu (voor zover het mogelijk is) nog een lange weg te gaan heeft om van Gnome3 iets te maken wat minder pijnlijk is voor de ogen, wat overigens strikt persoonlijk is.

Hier vind ik het er best aardig uitzien: https://insights.ubuntu.com/2017/08/25/ubuntu-desktop-weekly-update-august-25-2017/ Ze zijn toch wel goed bezig om er een eigen draai aan te geven. Zelf heeft Gnome3 ook niet mijn voorkeur qua gebruik (MATE hier) maar vind het wel mooi.

« Reactie #81 Gepost op: 2017/08/30, 08:18:22 »
Ubuntu 17.10 schoon geïnstalleerd en niet mijn favoriete dock Plank toegevoegd.
Het resultaat met Ubuntu Dock ingeschakeld. Conclusie, er valt nog niets in te stellen (ook niet hier in Gnome Tweak).
Ongetwijfeld zullen er belangrijke instellingen toegevoegd worden, zoals auto hide, intelligent hide en de grootte aanpassen.
Wel duidelijk is dat Ubuntu Dock standaard aanwezig is, maar niet standaard ingeschakeld (dat bepaalt de gebruiker).
Uiteraard worden de vorderingen gevolgd. Ik ben heel benieuwd of er iets moois gecreëerd wordt:

Bij "Instellingen" in 17.10 en dan schermen kan je Auto-Hide aanzetten en tevens kan je de launcher icon size aanpassen.
Er is ook een mogelijkheid om via "Afstellingen" de prullenbak van het buroblad te verwijderen.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #82 Gepost op: 2017/08/30, 09:15:05 »
Het probleem is wellicht een beetje dat hun ambiance thema niet echt aansluit bij de standaard gnome shell look. Dit zou kunnen opgevangen worden door ook voor de shell zelf een eigen thema te gebruiken dat beter aansluit. Een andere mogelijkheid zou inhouden dat het Ambiance thema bijgewerkt wordt naar een meer moderne "platte" look die beter aansluit bij de standaard look van gnome shell (maar dan lijkt het misschien nog meer op een mobieltje).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #83 Gepost op: 2017/08/30, 11:31:49 »
Wat me opvalt in 17.10: na al die jaren zitten de vensterknoppen standaard weer rechts.... Jammer. Links is gewoon handiger en zou m.i. dus de standaard moeten blijven.

« Reactie #84 Gepost op: 2017/08/30, 12:45:48 »
Wat me opvalt in 17.10: na al die jaren zitten de vensterknoppen standaard weer rechts.... Jammer. Links is gewoon handiger en zou m.i. dus de standaard moeten blijven.

Is een instelling en kan je zo verzetten.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #85 Gepost op: 2017/08/30, 14:52:32 »
Citaat van: maasnet
Bij "Instellingen" in 17.10 en dan schermen kan je Auto-Hide aanzetten en tevens kan je de launcher icon size aanpassen.
Dank, daar had ik nog niet gezocht.
Als het daarbij blijft is het uiterst sober. Ik had minstens verwacht dat ik de de positie van Ubuntu Dock zou kunnen wijzigen en dat de lengte instelbaar zou zijn:

Offline EvC

• Lid
« Reactie #86 Gepost op: 2017/08/30, 15:08:44 »
Citaat van: Pjotr
Die keuze kun je veranderen in Gnome Tweak (bij Vensters, Placement).
Hier is het naar links verplaatst:

Offline EvC

• Lid
« Reactie #87 Gepost op: 2017/08/30, 15:43:56 »
Dan toch maar weer Dash to Dock gebruikt (in deze afbeelding).
Het staat een ieder natuurlijk vrij om een dock naar keuze toe te passen. Plank is voor mij dan torenhoog favoriet (stupidly simple).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #88 Gepost op: 2017/08/30, 15:52:55 »
Vandaag eens gekeken naar Budgie, zoals die in oktober komt, het ziet er mooi uit, behalve dat ik het thema te donker vind.
Wat opvalt is, dat de standaard browser chromium is en dat Midori nergens meer te vinden is............
Ook plank is hier de standaard dock.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline sidonia

• Lid
« Reactie #89 Gepost op: 2017/08/30, 19:16:52 »
Als ik hier op het forum kijk, wordt er nog niet zoveel met Budgie gedaan. Jammer, want het is best de moeite waard.
Ik werk al een tijdje met Budgie, en ik ben er erg tevreden mee. Ik heb nu 3 testversies, Gnome, Mate en Budgie, maar voor mij gaat het Budgie worden.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #90 Gepost op: 2017/08/30, 19:21:46 »
Momenteel ben ik Lubuntu aan het downloaden.
Lubuntu-Next is een ramp, kan niet updaten, omdat er checksums niet zouden kloppen, de installer meldt zich als Kubuntu en het display is vreselijk traag.
Hopelijk werkt de "gewone" Lubuntu wel, dan heb ik Budgie, Lubuntu en Xubuntu naast elkaar staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #91 Gepost op: 2017/08/30, 19:32:49 »
Nieuw in Ubuntu is ook instellingen → Privacy → Prullenbak legen & tijdelijke bestanden definitief verwijderen.
Citaat
tijdelijke bestanden verwijderen om te zorgen dat uw computer geen onnodige gevoelige informatie bevat.
Uiteraard wil ik onnodige informatie wissen, helemaal onnodige gevoelige informatie. Standaard staat deze optie echter UIT.

Welke bestanden worden gewist als ik deze optie AAN zet?
Klik links bovenin op Documentatie

FrSu

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 2017/08/30, 19:44:44 »
Als ik hier op het forum kijk, wordt er nog niet zoveel met Budgie gedaan. Jammer, want het is best de moeite waard.
Ik werk al een tijdje met Budgie, en ik ben er erg tevreden mee. Ik heb nu 3 testversies, Gnome, Mate en Budgie, maar voor mij gaat het Budgie worden.

Budgie even bekeken, ziet er niet verkeerd uit, maar ik zie niet zoveel verschil. Voorlopig blijft 17.10 met Dash to Dock bij mij nog even draaien.

Offline sidonia

• Lid
« Reactie #93 Gepost op: 2017/08/30, 20:15:36 »
Voordeel, Budgie is stukken sneller dan Gnome.

« Reactie #94 Gepost op: 2017/08/30, 22:43:42 »
Budgie ken ik nog niet. Ik draai al een hele tijd Mate. Is Budgie lichter dan Mate?
Kubuntu 20.04

Offline EvC

• Lid
« Reactie #95 Gepost op: 2017/08/31, 04:33:13 »
Inmiddels is het ISO van Ubuntu 17.10 geslonken naar 1,5GB (was 1.8GB). Er is veel rommel opgeruimd of het aantal applicaties is gereduceerd.
Een goed teken.

De privacy instellingen waarover eerder een vraag kwam.
De achtergrond is nu wat je standaard ziet (wel zo neutraal in deze fase).

« Laatst bewerkt op: 2017/08/31, 04:43:55 door EvC »

« Reactie #96 Gepost op: 2017/08/31, 09:22:30 »
Waar kan je in 17.10 regelen dat de dock verticaal of horizontaal staat.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #97 Gepost op: 2017/08/31, 12:13:41 »
Dit kan niet met de Ubuntu Dock. Als je een horizontale dock wil, installeer dan gnome tweak-tool en de dash-to-dock extensie. Schakel de Ubuntu bar uit en activeer dash-to-dock, waar je zeer veel mogelijkheden tot aanpassen hebt. De dock van Ubuntu is gebaseerd op dash-to-dock. De meeste configuratieopties zijn er echter uit gestript, om voor professioneel gebruik het aantal mogelijke configuraties te beperken en zo de ondersteuning eenvoudiger te houden.

Budgie heb ik eens geïnstalleerd op mijn Ubuntu 16.04, maar toen was het niet goed. Leuke omgeving, maar er waren technische problemen en vastlopers. Wellicht is dit nu wel OK. Lichter dan gnome-shell? Budgie is grotendeels op gnome-shell gebaseerd. Het zou mij dus verbazen moest het sneller of lichter zijn  dan gnome shell. Gnome shell is trouwens zeer snel en responsief (mogelijk juist omdat het veel RAM gebruikt - heel veel componenten worden vooraf in RAM ingeladen). Wel kunnen de animaties misschien stroef zijn met sommige grafische kaarten. Animaties kunnen volledig uitgeschakeld worden met Gnome-tweak-tool (onder Uiterlijk).

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #98 Gepost op: 2017/08/31, 13:50:19 »
Schitterende blogpost hier van Didier Roche, met een mooie toelichting van de keuzes die gemaakt werden en worden bij het gebruik van Gnome Shell om een Ubuntu te maken die een typische Ubuntu blijft: https://didrocks.fr/2017/08/18/ubuntu-gnome-shell-in-artful-day-5/

Google translate   ^-^ : https://translate.google.be/translate?hl=en&sl=en&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fdidrocks.fr%2F2017%2F08%2F18%2Fubuntu-gnome-shell-in-artful-day-5%2F

« Reactie #99 Gepost op: 2017/08/31, 14:19:20 »
Dit kan niet met de Ubuntu Dock. Als je een horizontale dock wil, installeer dan gnome tweak-tool en de dash-to-dock extensie. Schakel de Ubuntu bar uit en activeer dash-to-dock, waar je zeer veel mogelijkheden tot aanpassen hebt. De dock van Ubuntu is gebaseerd op dash-to-dock. De meeste configuratieopties zijn er echter uit gestript, om voor professioneel gebruik het aantal mogelijke configuraties te beperken en zo de ondersteuning eenvoudiger te houden.

Budgie heb ik eens geïnstalleerd op mijn Ubuntu 16.04, maar toen was het niet goed. Leuke omgeving, maar er waren technische problemen en vastlopers. Wellicht is dit nu wel OK. Lichter dan gnome-shell? Budgie is grotendeels op gnome-shell gebaseerd. Het zou mij dus verbazen moest het sneller of lichter zijn  dan gnome shell. Gnome shell is trouwens zeer snel en responsief (mogelijk juist omdat het veel RAM gebruikt - heel veel componenten worden vooraf in RAM ingeladen). Wel kunnen de animaties misschien stroef zijn met sommige grafische kaarten. Animaties kunnen volledig uitgeschakeld worden met Gnome-tweak-tool (onder Uiterlijk).
Dank!
Ik heb inmiddels dash-to-dock geïnstalleerd en ziet er mooi uit.