Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simple Backup  (gelezen 4320 keer)

Offline rietje

  • Lid
Simple Backup
« Gepost op: 2017/04/11, 11:30:21 »
Xubuntu 16.04
Als ik een backup maak van bv. map Documenten naar de externe HD dan kan ik deze in de HD later gewoon openen.
Maak ik echter een backup van het bestand /home/rietje/ en ik open het later in de HD dan krijg ik het geblokkeerd te zien ( met kruisje).
In de terminal dan gksudo thunar en ik kan het openen, maar krijg dan o.a.te zien files.tar
Wat doe ik verkeerd? Waarom kan ik deze backup niet normaal openen?
Bvd.

Re: Simple Backup
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/11, 14:06:09 »
Xubuntu 16.04
Als ik een backup maak van bv. map Documenten naar de externe HD dan kan ik deze in de HD later gewoon openen.
Maak ik echter een backup van het bestand /home/rietje/ en ik open het later in de HD dan krijg ik het geblokkeerd te zien ( met kruisje).
In de terminal dan gksudo thunar en ik kan het openen, maar krijg dan o.a.te zien files.tar
Wat doe ik verkeerd? Waarom kan ik deze backup niet normaal openen?
Bvd.

Heb je je files ingepakt in een .tar bestand?

Rechtenproblemen komen overigens wel vaker voor.

Je zou je externe HD kunnen formateren in ntfs. Dan vervallen vanzelf alle linux rechten en zijn de bestande gewoon bereikbaar.

Of met gksudo thunar in de betreffende mappen of bestanden met rechtermuisknop naar eigenschappen gaan. Daar kun je dan ook de rechten toewijzen aan de juiste gebruiker.

Je kunt de rechten ook terug zetten naar de juiste gebruiker met een terminal commando.
Citaat
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/MAP(PEN)WAARHETOMGAAT
« Laatst bewerkt op: 2017/04/11, 14:07:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Simple Backup
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/11, 14:28:43 »
Je zou je externe HD kunnen formateren in ntfs.
Sorry, maar dat is een veel te ingrijpend voorstel. Je weet niet wat er nog meer op die harde schijf staat!

Ik vermoed dat de topicstarter in het eerste geval een gewone backup heeft gemaakt en in het tweede geval heeft aangevinkt dat de backup gecomprimeerd ('ingepakt') moet worden, vandaar die tar's (staat voor tape archives, uit de tijd dat backups nog naar het goedkoopste medium tape werd geschreven; die naam is later gewoon gehandhaafd).

OP: door op die tars te dubbelkikken worden ze gewoon weer uitgepakt hoor.

Re: Simple Backup
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/12, 14:20:11 »
Maak ik echter een backup van het bestand /home/rietje/ en ik open het later in de HD dan krijg ik het geblokkeerd te zien ( met kruisje).

Hier lees ik toch ook uit dat ze een rechtenprobleem heeft. Of lees ik dat verkeerd?

Of met gksudo thunar in de betreffende mappen of bestanden met rechtermuisknop naar eigenschappen gaan. Daar kun je dan ook de rechten toewijzen aan de juiste gebruiker.

Je kunt de rechten ook terug zetten naar de juiste gebruiker met een terminal commando.
Citaat
sudo chown -R GEBRUIKER:GEBRUIKER /home/MAP(PEN)WAARHETOMGAAT
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Simple Backup
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/12, 14:55:35 »
Misschien moet ze eerst even precies vertellen wat ze heeft gedaan.  :)
Dan kunnen wij haar beter helpen (vd sloot op de wal).

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/22, 11:50:50 »
Als ik op files.tar dubbelklik gaat hij enkele minuten openen en eindigt dan met "files.tar" lezen. Verder niets.
In alle gevallen heb ik gewoon Simple Backup dezelfde opdracht gegeven vlgs. handleiding.
Uitvoeren na gksudo thunar geeft hetzelfde probleem.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/22, 14:48:08 »
tar is gewoon een zip/rar file, dus ingepakt.
Dus openen met een extract programma, meer niet.

Ik zou eens gaan testen met diverse backup software, en kijk welke je goed vind. bijv grsync.

En alle partities zeker op ext4 laten staan.

Goed uitzoeken tav file systeem en rechten uitzoeken, dus hoe dit werkt.
Ook zoveel mogelijk software alleen als gewone gebruiker starten, als admin kan gevaarlijk zijn, dwz je linux kun je dan beschadigen.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/22, 14:50:18 door jan11000 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Simple Backup
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/22, 22:30:15 »
Hoi Rietje,

Als ik een backup maak, dan gebruik ik rsync in de terminal. Dat rsync maakt mijn backup gelijk aan wat ik in mijn machine heb staan. Ik gebruik daar een aparte externe harde schijf voor. Mijn backup is daarna een compleet gelijke set bestanden.

Doe ik dat later weer, dan werkt rsync de veranderde bestanden bij en meer niet. Dat gaat lekker snel. Voor de rest wordt er niks ingepakt of gecomprimeerd. Super simpel en heel erg robuust.

grsync, wat jan aanstipte, is een gewoon programma (niks terminal) gebaseerd op rsync. Dus is die terminal niks voor jou, dan is dat wellicht een mooie oplossing.

Verder heb ik een hele tijd geleden als steunpunt iemand uit de brand geholpen die een prachtige backup had op basis van duplicity en dejadup. Dat werkte ook heel erg goed. Het is wel wat ingewikkelder.

Maar een goede backup is wat oefening en studie beslist waard!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Simple Backup
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/23, 09:25:34 »
Dag Rietje,

Er is ook nog FreeFileSync
Kan zowel gestuurd worden via commands of langs de user interface
De site voor o.a. de handleiding: https://www.freefilesync.org/ doch download hier niet om te installeren in Xenial Xerus
Download hier: https://www.ubuntuupdates.org/package/getdeb_apps/xenial/apps/getdeb/freefilesync
Ik nam hier freefilesync_8.6-1~getdeb1_amd64.deb
Dubbelklik er op om te installeren.

Ik werk daar nu al 3 jaar mee (moest onder ubuntu 14 anders geïnstalleerd worden)
Het werkt op dezelfde manier als wat Just beschrijft omtrent rsync.
Enkel wat nieuw is of gewijzigd werd komt naar de backup.
Een bestand dat je verwijderd hebt, wordt ook in de backup verwijderd.

rsync en freefilesync: 2 mooie en gemakkelijke en handige oplossingen.
Ik zou zeggen: testen...

succes,

Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/23, 09:29:33 »
freefilesync
How to Make a One-Click Backup Button
https://www.youtube.com/watch?v=BZnljKjJLvM
Knop hoef je niet te maken,
maar bij een externe hd, start de backup automatisch als je de hd inplugd.


Ook op youtube vind je veel freefilesync veel voorbeelden,
ook voor je andere backup software.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/23, 09:37:28 »
Ik zelf gebruik Deja-dup, deze zit in het software center. Bevalt me prima en deze zet er ook alleen maar bij wat veranderd is. Heb ergens een test gelezen waar hij heel goed uit kwam.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #11 Gepost op: 2017/04/23, 10:40:16 »
Ik zou graag het advies van Just willen uitproberen en Rsync gebruiken voor backuppen. Dus nu een aantal vragen.
1,  Hoe breng ik mappen on/of bestanden over naar de externe HD., welke commando in de terminal?
2.  Hoe breng ik later gehele of gedeeltelijke mappen terug in de computer?
3.  Hoe krijg je het voor elkaar om bij de volgende backup alleen die veranderingen over te brengen die verschillen met de eerste backup.

Ik ben niet zo handig voor het zelf samenstellen van commando's in de terminal.

Re: Simple Backup
« Reactie #12 Gepost op: 2017/04/23, 10:41:39 »
Backup apps die gebruik maken van 'containers' geven regelmatig gedoe; zie de andere topics op dit forum.
Probeer luckyBackup eens; dat heeft een handige GUI maar maakt wel gebruik van het krachtige rsync (je kunt ook alleen de terminal commandos overnemen).
Handige features:
- dry run
- backup tasks opslaan

Zit standaard in de repo's.

Citaat
luckyBackup is an application that backs-up and/or synchronizes any directories with the power of rsync. Its main features are: backup, safety, synchronization, exclude/only include options, allows custom rsync options, remote connections, restore and dry-run operations, scheduling, profiles and command line mode.

It is simple to use, fast (transfers over only changes made and not all data), safe (keeps your data safe by checking all declared directories before proceeding in any data manipulation ), reliable and fully customizable.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #13 Gepost op: 2017/04/23, 11:14:06 »
-rsync is via de terminal, dus google op commando's.

Maar er is een omweg,
grsync, dit is via een grafische commando.
Stel dus alles in en test het, met een korte backup.
Als je in je venster(grsync) goed kijkt, dan zie je de terminal commando, dit kopiëren, en je bent klaar.

-Natuurlijk kun je in grsync blijven werken, door boven in een naam te geven, en dit de volgende keer kiezen.
of de terminal commando kopiëren, en dit in een tekst file ingeven en de naam geven: naam.sh
de naam kun je natuurlijk wijzigen, de sh betekent dat dit een script is, en dit kun je starten.
Je kunt bijv meerdere regels maken, voor meerdere backups.

Tip tav grsync,
op beide regels waar je de map ingeeft, zet op het einde een /, als je dit niet hebt zit je opeens in een adere map, of je maakt een 2e kopie welke veel plaats weg neemt.
 

hier is een voorbeeld:
#!/bin/bash
echo "wait ............................................."
echo "wait ............................................."
echo "wait ............................................."
echo "wait ............................................."
sleep 10
rsync -r -t -v --progress --delete -b -s /home/jan/.mozilla /home/jan/data2/backup/firefoxmap ;
echo "ready 1111111111111111111111111111111111111111111
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111" ;
rsync -r -t -v --progress -c -b -s /home/jan/.thunderbird /home/jan/data2/backup/emailmap ;
echo "ready 2222222222222222222222222222222222222222222
22222222222222222222222222222222222222222222222222222222
22222222222222222222222222222222222222222222222222222222" ;
rsync -r -t -v --progress --delete --ignore-existing -b -s /home/jan/data1/download /home/jan/data2/backup/downloadmapfirefox ;
echo "ready 3333333333333333333333333333333333333333333
33333333333333333333333333333333333333333333333333333333
33333333333333333333333333333333333333333333333333333333" ;
echo "Ready"
echo "wait ............................................."
sleep 10

-Commando's zelf via grsync instellen, en testen.
- #!/bin/bash dit moet boven in staan, ivm scripten.
- sleep 10 is een pauze.
- echo laat tekst zien.
- kan zijn dat je op de spatie balk moet drukken om door te gaan, dacht ik.
- van de backup.sh file een terminal icoon maken die open blijft staat, dan zie je of goed gelopen, daarom ook de echo in de file.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #14 Gepost op: 2017/04/23, 12:49:39 »
Ik gebruik ook luckyBackup. Werkt simpel en prima.  Heb nog nooit hoeven restoren, maar alle bestanden zijn gewoon op de externe HD te bekijken en te openen, als dezelfde doodgewone home-map.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #15 Gepost op: 2017/04/23, 13:42:59 »
Nieuwbie,  Ik heb luckybackup ge-installeerd en geprobeerd. Wanneer ik als source een map opgeef en als destination met synchroniseren de HD dan begint hij niet alleen de gekozen map te backuppen, maar de het hele bestand waarin de gekozen map zit.
Dus ook alweer niet foutloos. Ik wordt langzamerhand moedeloos van deze programma's.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #16 Gepost op: 2017/04/23, 13:56:20 »
Oh wat vreemd. Maar ik heb dan ook nooit geprobeerd iets anders te doen dan gewoon de hele /home te backuppen. Al begrijp ik niet wat je bedoelt met het 'bestand waarin de map zit'. Is dat niet omgekeerd?

Ik zal het eens proberen met een losse map of los bestand.

Nou ja, succes en sterkte in ieder geval!

Mark
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #17 Gepost op: 2017/04/23, 14:09:08 »
Ja, ik zeg het verkeerd. Ik heb bv. in mijn Persoonlijke map een map met Documenten en kies dan daaruit een bestandje.
Dan wordt de hele inhoud van de Persoonlijke map ge-backupt.

Re: Simple Backup
« Reactie #18 Gepost op: 2017/04/23, 14:45:27 »
Normaal gesproken backup je een hele map.
Een enkel specifiek bestand is geen gebruikelijke procedure; dat doe je via 'Geavanceerd', tabblad 'Meetellen' en dan bestand.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #19 Gepost op: 2017/04/23, 15:27:04 »
Als het gaat om 1 of een paar bestanden, dan zou ik dat gewoon kopiëren. Wat is dan de meerwaarde van een backupprogramma? Iets met rechten? Als je hem op een NTFS-usb of schijf zet maakt dat toch niet uit?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline vanadium

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #20 Gepost op: 2017/04/23, 15:34:02 »
Een backup programma dient inderdaad om van een gehele map met submappen en alle documenten een reservekopie te maken. Goede backup programma's zorgen ervoor dat dit snel en efficiënt gebeurt: telkens de backup wordt uitgevoerd, wordt volautomatisch gecontroleerd  wat veranderd of toegevoegd werd sedert de vorige backup, en enkel dat wordt opnieuw gekopieerd naar de backup. Zo gaat de backup, behalve de eerste keer, zeer snel. Enkel zo ga je er niet tegenop zien zeer regelmatig een backup uit te voeren.

Zelf gebruik ik net als Just rsync aan de commandolijn:
rsync -av /home/rietje/Documenten /media/rietje/<naam_van_je_harde_schijf>/
/home/rietje/Documenten is de folder die je wil backuppen.
/media/rietje/<naam_van_je_harde_schijf>/ is de folder waar de kopie van "Documenten" moet komen. Belangrijk: voeg hier / op het einde toe.

Luckybackup gebruikt voor zover ik zie in de achtergrond rsync. grsync is een andere grafische interface voor rsync. Maar als je ziet hoe eenvoudig het commando is ...

Als je zeker bent dat het commando goed werkt (de eerste keer duurt het lang, de tweede keer gaat het zeer vlug omdat alleen veranderingen worden doorgestuurd), dan kan je ook de optie --delete toevoegen (voeg dit in na de -av). Hiermee worden in de bestemming die bestanden gewist die niet meer aanwezig zijn in je bron: zo krijg je een één op één identieke kopie. Potentieel gevaarlijke optie, die --delete, want als je bestemming fout is, worden mogelijk verkeerde bestanden gewist. Voeg die optie daarom alleen toe als je je commando goed getest hebt.

Is het commando goed, steek het dan in een scriptje (van 1 lijn) of maak er een alias van.

Wil je enkel een willekeurig  bestandje kopiëren, zoek het dan in je bestandsbeheer en kopieer het.

Re: Simple Backup
« Reactie #21 Gepost op: 2017/04/23, 16:15:13 »
Ik backup gewoon altijd de hele .home. Ik backup altijd de bestanden los, gewoon de bestanden zoals ze op de hdd staan.
Kost wat meer ruimte maar biedt wel meer garantie.
Waarom? Hierom!

Ingepakt backuppen heb ik héél lang geleden al afgeleerd.
Als dat ene ingepakte bestand door 1 bit corrupt durft te raken zijn ál je daarin gebackupte bestanden niet meer beschikbaar. Als je al je bestanden los over diezelfde corrupte bit backupt is er maar 1 bestand niet meer beschikbaar.
Ingepakt backuppen is dus veel te risicovol om je héle backup met ál je bestanden ineens kwijt te raken.

Overigens gaat ditzelfde op voor backupsoftware wat ook in 1 bestand backupt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #22 Gepost op: 2017/04/23, 18:36:32 »
Citaat van: partyrabbit
Ik backup gewoon altijd de hele .home
Ik niet. Ik backup enkel de bestanden met waarde, d.w.z. persoonlijke documenten en foto's, dus de folders "Documenten" en "Foto's" (en ook thunderbird mail - lokale mail en mijn ~/bin folder met scriptjes). Persoonlijke instellingen hebben niet veel waarde. Ze kunnen veranderen als je besturingssysteem verandert, en kunnen hersteld worden zonder backup.
 
Ik backup altijd de bestanden los, gewoon de bestanden zoals ze op de hdd staan.
Kost wat meer ruimte maar biedt wel meer garantie.
Waarom? Hierom!
+1 Dat is ook wat je met rsync bekomt. Een 'gewone' kopie die direct leesbaar is. Een backup nemen is echter een 'taak', die je liefst voor je uit schuift. Terwijl je dit eigenlijk na iedere werksessie moet doen. Besturingssystemen worden ieder moment beter, en download je gratis. Je eigen documenten en foto's, daarentegen, die zijn uniek. Verloren is voor altijd verloren. En dan hebben we het nog niet over de emotionele waarde van foto's...

Een goede backupstrategie van je persoonlijke gegevens is daarom zo belangrijk. Omdat het een klus is, moet je een goede strategie hebben die zo weinig mogelijk moeite kost. Telkens je ganse Documenten en Foto folder kopiëren is ondoenbaar. Daar komt rsync tussen, die automatisch nagaat wat er veranderd is en enkel die veranderingen overbrengt op je reservekopie. Als je dat in een scriptje steekt met een korte naam, dan volstaat het eens dat scriptje te doen lopen op het einde van de werkdag.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/23, 18:40:58 door vanadium »

Re: Simple Backup
« Reactie #23 Gepost op: 2017/04/23, 20:46:20 »
In Krusader zit ook een optie om mappen te synchroniseren en het werkt bovendien heel logisch.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #24 Gepost op: 2017/04/24, 09:13:29 »
Vanadium. Ik ben blij met je duidelijke uitleg over gebruik van rsync. Ik ga hier nu mee experimenteren.
Wat ik alleen nog mis: Hoe ziet het commando in de terminal eruit als ik de backup (geheel of gedeeltelijk) wil terugzetten als dat ooit nodig is.?
Het terugzetten wordt voor de meeste backup programma's erg slecht uitgelegd, terwijl dat juist de hoofdtaak is van backuppen.
Graag nog even hier uitleg over.
Groet,