Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Open source huishoudboekje?  (gelezen 637 keer)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Open source huishoudboekje?
« Gepost op: 2017/03/27, 16:48:36 »
Heeft iemand goede ervaringen met open source huishoudboekjes?

Ik heb tot dusver gevonden GnuCash en Homebank, maar in beide kan ik niet zomaar mijn Triodos afschrift data inladen. Is er iemand die hiervoor een oplossing weet of wellicht een ander programma dat wel kan importeren?

Alvast bedankt voor de suggesties!

Re: Open source huishoudboekje?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/03/28, 14:54:49 »
Maak al jaren gebruik van "Afas".
https://www.afaspersonal.nl
Ik ben zeer tevreden.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Open source huishoudboekje?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/02, 16:38:37 »
Hier in het forum zijn een paar discussies over het importeren van csv-bestanden (via scripts). Dat type csv-bestanden wordt bij de meeste banken als beschikbare download aangeboden.
De ooit gemaakte scripts zijn meestal nog uit een tijd waar niet met IBAN werd gewerkt (korte banknummers). Daarnaast hebben de banken sindsdien de indeling of opmaak aangepast. Hierdoor werken deze scripts alleen dan goed als iemand de moeite neemt om deze aan te passen voor zijn eigen bank. Het zou aardig zijn als we deze importscripts dan terug kunnen zien in ons forum. Om erachter te komen wat het script moet doen:
Stap 1: Maak een export vanuit een Homebank of GnuCash voorbeeld bestand en bekijk de indeling van de kolommen.
Stap 2: Download van je bank de boekingen van de laatste maand als csv-bestand.
Stap 3: Door de vergelijking van de kolomindeling kom je erachter wat het script moet doen, d.w.z. welke volgorde en welke opmaak moet worden toegepast. (Deze vergelijking kan je met LibreOffice calc maken.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce