Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Allemaal strepen en later Kernel panic  (gelezen 546 keer)

Allemaal strepen en later Kernel panic
« Gepost op: 2017/02/23, 22:19:37 »
Beste mensen,

Ik heb Xubuntu 16.04. LTS. Vanmiddag verdween plotseling alles uit beeld en kwamen er allemaal strepen. De hele pc 'bevroor'. Toen ik hem opnieuw opstartte verscheen nog wel het keuzemenu, maar daarna kwam hij niet verder dan allerlei meldingen. De eerste van die reeks is 0.609027] Call trace: en de laatste is 0.609556] ---[  end Kernel panic - not syncing:  VFS:  Unable to mount root fson unknown-block(0,0).

Zegt dit iemand iets?

Alvast bedankt.

Re: Allemaal strepen en later Kernel panic
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/23, 22:44:31 »
Ja, mogelijk vertoont je opstartschijf kuren (dat kernel-panic).
Wat je kunt proberen is in een terminalvenster het volgende te schrijven:
sudo fsck -pDat staat voor file system check, de -p optie betekent repareer automatisch gevonden problemen. Deze opdracht kan verder geen kwaad (in de zin van nog verder slopen van je systeem).

Offline jan11000

  • Lid
Re: Allemaal strepen en later Kernel panic
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/25, 08:45:26 »
Lijkt of je 0,0 block, dit is je opstart sector niet meer goed is.
Als ik zo iets heb gebruik ik spinrite.
Spinrite is een bootable cd(die je wel moet kopen), deze kan de sectoren van je hd verversen/bewerken/relocate,  zodat de sector vaak weer goed is, en je hd weer werkt.
Vorige week heb ik deze nog gebruikt, en heb deze al vaker met succes gebruikt.(ook een 0,0 sector probleem op een encrypted schijf waar ik dus niet meer aan kwam).
Spinrite kun je ook gebruiken om je hd's regelmatig te controleren of je sectoren van je backup schijven nog goed zijn, en dat je geen bitrot hebt.

Of je hier vervangende gratis software voor hebt weet ik niet.