Als je op UEFI ingesteld staat, dan moet je een entry aanmaken in je UEFI (opvolger BIOS) om aan te geven waar je UEFI entry op je USB stick staat.
Als voorbeeld moet je bijvoorbeeld zelf een entry maken die gewoon een naam krijgt zoals USB-UBUNTU en daarvoor de volgende waarde ingeven in de UEFI:
\EFI\BOOT\BOOTx64.EFI
of bijvoorbeeld
\EFI\BOOT\grubx64.efi
Maar bij andere systemen is het weer juist de / en de \ omgedraaid.
/EFI/BOOT/BOOTx64.EFI
en
/EFI/BOOT/grubx64.efi
Vooral zodra je dual boot gaat met Windows op UEFI is het beter Windows de UEFI partitie aan te laten maken, van het type FAT32
Maar toch moet je veelal handmatig zeker voor Ubuntu die nog wel secure boot officieel zou moeten ondersteunen (beter tijdelijk uitzetten) een speciale entry toevoegen in de UEFI terwijl je de USB met ubuntu erop gezet met o.a. Rufus of Lili.
Na een clear CMOS moest ik op mijn computer ook handmatig deze entry maar dan voor Windows toevoegen om uberhaupt zelfs Windows met UEFI te kunnen installeren vanaf USB.
Nogmaals je mag de boot opties in UEFI zelf een naampje geven, maar je moet de DVD/USB verkennen op zoek naar een folder genaamd UEFI, en exact het pad weten van waar de opstart optie in jouw UEFI naar moet verwijzen.
UEFI is nog echt niet standaard, op het ene systeempje werkt het soms opeens, maar dan weer niet en moet je alles handmatig als entry toevoegen. Op het andere systeempje tsja, de legacy BIOS is verleidelijk, het was toen zo eenvoudig, maar als het je lukt om te leren omgaan met UEFI zou ik het wel leren te doen.
De voorbeeld locaties die ik gaf waar een opstart optie naar moet verwijzen zijn voor Ubuntu Gnome 17.04, kijk eerst op je USB of DVD in de map EFI voor zowel Windows als Ubuntu derivaat.
Was echt een hel leren om te gaan met UEFI op verschillende systemen, maar er zit wel een patroon in en toch op ieder type systeem is het net iets anders.
En daarom deed ik eerst ook alles op BIOS legacy. Maar ik ga ervan uit dat je op BIOS legacy zit. Bij Windows 10 is BIOS legacy te herkennen aan het lelijke Windows logo tijdens het opstarten terwijl bij UEFI het logo van de fabrikant tijdens het booten in beeld is.
Dus ik weet natuurlijk niet of je BIOS of UEFI gebruikt, maar opstarten van USB in UEFI mode gaat niet lukken zonder entry in het UEFI (wat vroeger het BIOS heette). En zal je handmatig toe moeten voegen, dan kan je gewoon booten van de zelfgemaakte entry zoals:
/EFI/BOOT/BOOTx64.EFI
of
/EFI/BOOT/grubx64.efi
of
\EFI\BOOT\BOOTx64.EFI
of
\EFI\BOOT\grubx64.efi
Je zal dus wel degelijk een patroon herkennen in UEFI, maar ik voel me net informatie geven van de Microsoft helpdesk, feitelijk correct, maar totaal niet bruikbaar.