Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?  (gelezen 20134 keer)

Re: Welke voordelen heeft windows t.o.v. Linux?
« Reactie #50 Gepost op: 2017/02/21, 16:43:54 »
Ter info, mijn provider, Zeelandnet, werk op enige tientallen (> 50) Debian servers.

Ow Ron. Zijn ze bij Zeelandnet afgestapt van de dames met verbindings-kabeltjes??
Sinds wanneer? Dit jaar? Vorig jaar?
LOL (grapje)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #51 Gepost op: 2017/02/22, 08:40:12 »
Even terzijde: wij moeten als Linux fans eigenlijk af van dat negatieve gevoel rond de desktop, die gedomineerd wordt door "dat andere erg veel gebruikte computersysteem".

Dat is zo langzamerhand oude meuk. Misschien dat "het" de desktop heeft, maar Linux heeft de wereld veroverd, schreef hoofdredacteur Steve Ranger van ZDNet. Maak daar zo nodig  de rest van de wereld van, maar kijk om je heen. Bijna alle cloud, 4 van de vijf mobieltjes, een boel IoT, de ruimtevaart, alle supercomputers en nog veel meer.

Desktop? Welke desktop? Oh, dat ding in de hoek ... . Meer lezen? Hier! Windows wins the desktop but Linux takes the world.

groet,

Just

Zijn we dan toch niet stiekem een beetje een cultus? ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #52 Gepost op: 2017/02/22, 09:33:12 »
Ha Bal,

Jij probeert ons aan de praat te houden?

Wikipedia:
Citaat
Een cultus is de verering van een bepaalde godheid, voorwerp of idool. In de antropologie is een cultus een organisatie voor de beoefening van rituelen, magie of andere godsdienstige naleving.

Wij een cultus? Neehoor.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #53 Gepost op: 2017/02/22, 09:59:26 »
Ha Bal,

Jij probeert ons aan de praat te houden?

Wikipedia:
Citaat
Een cultus is de verering van een bepaalde godheid, voorwerp of idool. In de antropologie is een cultus een organisatie voor de beoefening van rituelen, magie of andere godsdienstige naleving.

Wij een cultus? Neehoor.

groet,

Just

Je vraagt of ik aan de praat probeer te houden ipv poneren dat ik dat doe, dat is fideel van je ;)

Is het voorwerp niet gewoon LInux? .....Ok ok, we dwalen af.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #54 Gepost op: 2017/02/26, 20:25:10 »
Een van de mogelijke voordelen van Windows zou kunnen zijn, de langere ondersteuning met updates. Dat is punt twee van http://agconnect.nl/artikel/10-redenen-om-wel-over-te-stappen-op-windows-10

Verder is er nog een site over de voor en nadelen van Linux http://www.linux-test.nl/?bestand=kop3.php
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #55 Gepost op: 2017/02/27, 19:59:55 »
Een van de mogelijke voordelen van Windows zou kunnen zijn, de langere ondersteuning met updates. Dat is punt twee van http://agconnect.nl/artikel/10-redenen-om-wel-over-te-stappen-op-windows-10

Verder is er nog een site over de voor en nadelen van Linux http://www.linux-test.nl/?bestand=kop3.php

Hoe plausibel de bron is, kan ik zo 123 niet inschatten maar afgaand op het rijtje lijken de nadelen van Linux toch vooral marketing gerelateerd te zijn.......

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #56 Gepost op: 2017/02/27, 21:06:15 »
afgaand op het rijtje lijken de nadelen van Linux toch vooral marketing gerelateerd te zijn.......
De genoemde voordelen van Linux zijn evengoed discutabel
Citaat van: Enkele voordelen:
Vergelijkt u het met een auto. Als u bij de koop niet onder de motorkap mag kijken, komt u later voor verrassingen te staan. Op het moment dat u open software installeert, hebben al duizenden deskundigen voor u onder de "motorkap" gekeken en zo nodig kritiek geleverd.

Leuk dat je onder de motorkap mag kijken maar het is de vraag of jij en ook (duizenden) “deskundigen” werkelijk hebben gekeken (en zo nodig kritiek hebben geleverd en vervolgens iemand iets goeds met die kritiek heeft gedaan). Misschien heeft (nog) niemand (goed) gekeken… :evil:

Bij gesloten software kan alleen de producent “onder de motorkap kijken” dus kan/mag je verwachten dat die ook heeft gekeken naar veiligheidsproblemen. Producenten van (goede) betaalde software kunnen (zullen) ook anderen “onder de motorkap laten kijken”, dan heeft zeker meer dan één (betaalde) deskundige gekeken.

Daarnaast is het niet altijd nodig “onder de motorkap” te kijken, een proefrit zegt soms meer. Ook gesloten software kan door “deskundigen” worden bekeken (bijvoorbeeld door analyse van het netwerkverkeer).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #57 Gepost op: 2017/02/27, 22:26:53 »
Er is inderdaad iets wat discutabel is. Namelijk iemands houding.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/27, 22:32:54 door Pjotr »

« Reactie #58 Gepost op: 2017/02/27, 22:35:39 »
afgaand op het rijtje lijken de nadelen van Linux toch vooral marketing gerelateerd te zijn.......
De genoemde voordelen van Linux zijn evengoed discutabel
Als je graag werkt met een systeem dat gevoelig is voor allerlei vormen van infecties, waarvoor je verschillende programma's moet draaien die je systeem traag maken, vervuilen, etc.
Je privacy overboord gooit, etc.
Bedrijven die je in de tang hebben en houden, met software en licenties

Dan ben je bij Windows op het juiste adres.

Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

« Reactie #59 Gepost op: 2017/02/27, 23:38:26 »
Leuk dat je onder de motorkap mag kijken maar het is de vraag of jij en ook (duizenden) “deskundigen” werkelijk hebben gekeken (en zo nodig kritiek hebben geleverd en vervolgens iemand iets goeds met die kritiek heeft gedaan). Misschien heeft (nog) niemand (goed) gekeken… :evil:

In het linux wereldje wordt alles gecontroleerd en door heel veel mensen en dat in twijfel trekken is oer maar dan ook oerdom.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/28, 09:41:21 door Ron »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline rico70

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2017/02/28, 05:26:29 »
In het linux wereldje wordt alles gecontroleerd en door heel veel mensen en dat in twijfel trekken is oer maar dan ook oerdom.
Ik heb ook nieuws ;)
in het Linux wereldje wordt helaas niet alles gecontroleerd ook al is het mogelijk. 1 voorbeeld : openssl, bevatte iets van 10 jaar lang een smerige bug ...
« Laatst bewerkt op: 2017/02/28, 09:41:57 door Ron »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 2017/02/28, 06:14:15 »
Ik vind testkees wel verfrissend met zijn stellingen. Hij is een soort tegengewichttegen het blinde Linux vergelijking waar wij soms in vervallen. Evengoed is hij nog steeds een Linux gebruiker.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #62 Gepost op: 2017/02/28, 09:47:10 »
Een aantal van de bovenstaande berichten zijn aangepast:
1. Op de man spelen is niet toegestaan, ook quotes hiervoor aangepast.
2. Mensen beledigen is niet netjes, houdt het inhoudelijk a.u.b.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #63 Gepost op: 2017/02/28, 11:04:26 »
Hmmm, ik weet niet, ik vind het wel prettig als iemand steeds een andere kant laat zien. Soort advocaat van de duivel. Dan wordt ik niet blasé. En ik denk dat hij stiekum steeds rekent op dit soort kwade reacties :)

« Reactie #64 Gepost op: 2017/02/28, 13:20:18 »
Hmmm, ik weet niet, ik vind het wel prettig als iemand steeds een andere kant laat zien. Soort advocaat van de duivel. Dan wordt ik niet blasé. En ik denk dat hij stiekum steeds rekent op dit soort kwade reacties :)
Wie weet... Ik maak misschien een andere vergelijking. Stel dit was een forum met dieettips en iemand begint over friet en frikandellen. Een keertje kan leuk zijn en verhelderend, maar wanneer iemand er lijkt op te wachten om daar iedere keer op terug te komen dan begint het minder leuk te worden en zullen mensen minder geïnteresseerd zijn in het forum. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 2017/02/28, 13:34:06 »
Aan de andere kant is het wel goed om kritisch te blijven. Ik zie in de linux wereld veel mensen die op een roze wolk leven en alleen positive dingen van linux willen horen/lezen/schrijven, daarbij de ogen sluitend voor de dingen die beter kunnen zijn. Goed, testkees is misschien wel erg vaak kritisch, maar dat kan ook een reaktie zijn op de vaak overdreven positive blik die sommige mensen op linux hebben. Mij stoort het iig niet en het is ook niet zo dat hij het hele forum vol zet met negativiteit. Verder is hij wel degelijk actief in het promoten van linux, door o.a. het bijhouden van de wiki van deze site. Dus zo negatief zal hij dan ook niet echt over linux zijn denk ik.

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #66 Gepost op: 2017/02/28, 13:34:40 »
    Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
weinig tot geen, behalve ...
  • dat het bij-zon-der lastig is als je van een of ander tof linux-programma moet vaststellen dat de maker(sgroep) ervan zijn aandacht wat heeft laten verslappen (misschien omdat ze zijn opgekocht door Microsoft?)
  • dat er, net omwille van de zware ondersteuning, veel meer "gesloten" programma's zijn in Windows. In Linux is het soms écht wel een blokkendoos, zoiets als een platte band die je moet vervangen door een Zuid-Sulawesisch afgeleide uit 1943), omdat ze "jouw" type fietsbanden plots niet meer willen maken
dat er zoiets bestaat als een leercurve en dat die bij Linux ... euh ... nogal lang en soms steil is
[/list]

Maar in mijn 30 jaar ervaring met Windows en 10 jaar Linux (Ubuntu)-ervaring heb ik nog nooit écht onoverkomelijke verschillen gemerkt.

Wat ik wél erg belangrijk vind (en dat is hier ergens ooit al eens in een forum-post ook gemeld): dat het geen enkele zin heeft om te verwachten dat Ubuntu of Linux-programma's er helemaal hetzelfde gaan uitzien als hun Windows-"tegenhanger". Dan kan je beter heel de Windows-zwik installeren.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/28, 13:39:07 door Jenske »
... Kubuntu 24.04 ...

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 2017/02/28, 13:41:48 »
Hmmm, ik weet niet, (...)
Wie weet... Ik maak misschien een andere vergelijking. Stel dit was een forum met dieettips en iemand begint over friet en frikandellen. Een keertje kan leuk zijn en verhelderend (...)

... terwijl iedereen weet dat een frikandel in Vlaanderen "een curryworst" heet en vooral: dat de frieten in België aanzienlijk beter worden bereid dan die uit Nederland.  O0
... Kubuntu 24.04 ...

« Reactie #68 Gepost op: 2017/02/28, 13:49:07 »
Wie weet... Ik maak misschien een andere vergelijking. Stel dit was een forum met dieettips en iemand begint over friet en frikandellen. Een keertje kan leuk zijn en verhelderend, maar wanneer iemand er lijkt op te wachten om daar iedere keer op terug te komen dan begint het minder leuk te worden en zullen mensen minder geïnteresseerd zijn in het forum. Ik geloof niet dat dit de bedoeling is.

Wist je dit? Van friet kun je afvallen. =D Google maar naar frietdiëet.
Is je voorbeeld dan ontopic of niet als het ook eens bespreekbaar gemaakt wordt?

Aan mij gaat overigens het hele gedoe rondom 'trollen hier' voorbij. Ik stoor me er blijkbaar niet zo aan.
En dat 'offtopic gedoe' ook. In probleemvraagstukken moet je nooit offtopic gaan, maar waar het geen keiharde feiten betreft kan (en mag van mij) best zo af en toe eens een diepere discussie voorbij komen. Zolang het maar door iedereen als niet persoonlijk ervaren wordt.

Aan de andere kant is het wel goed om kritisch te blijven.

Vind ik ook. Ik neem niets zomaar aan. Ik wil argumenten om te kunnen wegen. Ik wil overtuigd worden. Ook waar het linux betreft.

Dus stel ik ook weleens vaker een kritische vraag, of een vraag zoekende naar andere opties. Maar dat maakt mij nog lang geen trol.
En dat heeft gemaakt dat ik van zowel linux als windows de nodige kennis vergaard heb, waaruit mijn conclusie is gekomen dat linux geen (of in elk geval veel minder) last heeft van privacyaspecten.

En dat is voor mij weer een voordeel voor linux (=bruggetje naar ontopic).
« Laatst bewerkt op: 2017/02/28, 13:51:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #69 Gepost op: 2017/03/01, 15:41:05 »
Het is ook altijd goed om te spiegelen dan wel kritisch naar je eigen toko te kijken.
Dat was ook mijn insteek om dit topic aan te maken.

In dat kader stuitte ik zojuist op iets dat wellicht een nadeel kan zijn of ik ken gewoonweg een bepaalde instelling/handeling niet.
Kom ik gelijk op een meer algemeen nadeel: het gebruiksklaar/kant-en-klaar gehalte van veel Linux distros is minder. Echter, dat is een keuze die je maakt
en veel Linux gebruikers nemen dat "nadeel" voor lief ten opzichte van wat ze er voor krijgen.

Alleen als je dan op iets stuit waarvan je niet weet hoe je het op moet lossen of verbeteren, is het op dat moment zelf toegegeven gewoon irritant.
Zo ook voor mij nu op dit ogenblik: als ik mijn smartphone aan de computer hang om foto's er af te trekken en op te slaan, merk ik dat het systeem begint te pruttelen
bij de minste of geringste andere handeling die ik doe en het kopieerproces wordt afgebroken. Dat kan niet aan een te zwak systeem liggen (Phenom X4 3,4 ghz met 12gb ram
en een vette SSD poch poch poch :P) want onder Windows kan ik dit probleemloos doen en tegelijk al het andere doen wat ik wil.......

Je kunt het ook anders zien: dit soort hindernissen onderkennen en trachten op te lossen, toont aan dat je een LInuxgebruiker bent. Want ALS je dan een oplossing hebt gevonden, is het ook wel gelijk weer helemaal goed.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #70 Gepost op: 2017/03/01, 17:04:48 »
Kom ik gelijk op een meer algemeen nadeel: het gebruiksklaar/kant-en-klaar gehalte van veel Linux distros is minder.
Hoe je hier bij komt is mij dus echt een raadsel.
Praktisch iedere Linux distrubutie heeft behalve het OS ook de volgende programma's geïnstalleerd :
Office pakket  (geen "gratis" proefversie)
Video player
Foto viewer
Email client
Internet browser
Wat bied Windows jou dan meer out of the box dan Linux? En dan bedoel ik dus een Windows install met MS media gemaakt ipv de crap van bepaalde leveranciers

« Reactie #71 Gepost op: 2017/03/01, 17:06:26 »
Kom ik gelijk op een meer algemeen nadeel: het gebruiksklaar/kant-en-klaar gehalte van veel Linux distros is minder.
Hoe je hier bij komt is mij dus echt een raadsel.
Praktisch iedere Linux distrubutie heeft behalve het OS ook de volgende programma's geïnstalleerd :
Office pakket  (geen "gratis" proefversie)
Video player
Foto viewer
Email client
Internet browser
Wat bied Windows jou dan meer out of the box dan Linux? En dan bedoel ik dus een Windows install met MS media gemaakt ipv de crap van bepaalde leveranciers
Je conclusie klopt niet. Ik zeg niet dat windows mij meer biedt. Je geeft een lijst met features die bij veel distros er standaard in zit. Precies, de standaarden voor dagelijks gebruik werken gewoon goed.
Ik geef aan dat wanneer ik dan bepaalde dingen wil doen die net even buiten die standaard gaan, ik wel eens op problemen stuit waarvan ik net niet weet hoe ze op te lossen. Heb je vervolgens wel gelezen hoe ik aangeef daar in te staan?
« Laatst bewerkt op: 2017/03/01, 17:17:33 door ZijneBalorigheid »

Offline rico70

• Lid
« Reactie #72 Gepost op: 2017/03/01, 17:09:32 »
Moet je dit toch eens uitleggen :
"gebruiksklaar/kant-en-klaar gehalte van veel Linux distros is minder."

« Reactie #73 Gepost op: 2017/03/01, 18:11:53 »
Moet je dit toch eens uitleggen :
"gebruiksklaar/kant-en-klaar gehalte van veel Linux distros is minder."

Los van dat ik helemaal niets moet, heb ik dat in mijn bericht juist gedaan. Lees eerst nog maar eens grondig en neem kennis van de nuance die ik aanbreng.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #74 Gepost op: 2017/03/01, 18:15:34 »
Met alle respect voor de intenties, maar ik vind het eerlijk gezegd nogal een zinloos draadje, dat vooral aanleiding geeft tot misverstanden en ergernis..... Zou het niet beter zijn om er een punt achter te zetten?