Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: temp folders legen  (gelezen 4294 keer)

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
temp folders legen
« Gepost op: 2007/05/03, 23:23:19 »
Onder windows had ik het programmaatje empty temp folders, dit leegde alle temp folder die windows had, zoals local settings, temporary internet files ed en daarnaast haalde het cookies weg. Linux, die zal denk ik ook wel ergens van die mappen hebben... is dit zo (ja /tmp heb ik wel al gezien) en is er een programma voor die dit leegt?

Offline sampi123

  • Lid
temp folders legen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/03, 23:34:34 »
elke gebruiker heeft een home folder, hierin worden alle bestanden opgeslagen die met de gebruiker te maken hebben.
wanneer je in de terminal in je home folder 'ls -a' uitvoerd zal je zien dat er bepaalde programmas mappen aanmaakt.
bijvoorbeeld je webbrouwser 'firefox' zal de map .mozzila aanmaken en daaronder een sub map 'firefox'

Hierin zal dus voor jou gebruiker alles opgeslagen worden waaronder de history van je websites
De reden warom het puntje voor de directory naam staat is zodat hij hidden word, dus niet direct zichtbaar.
met 'ls -a' kan je deze wel zien.

Je kan dus gerust wel grote kuis houden:-), pas wel op, in die submap firefox worden ook je bookmarks bijgehouden.
Dus oppassen met was je wegdoet

Wat je zeker niet mag verwijderen onder je home dir is de .bashrc!

Nizzle

  • Gast
temp folders legen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/03, 23:41:04 »
locaties -> persoonlijke map

en dan Ctrl+H

zelfde effect als "ls -a" alleen dan grafisch :P

verder is er volgens mij in ubuntu weinig van zulke onzin zoals in windows.. enige nuttige wat je kan verwijderen zijn die tijdelijke internet bestanden en dat kan in firefox..
Extra -> Privegegevens opruimen

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
temp folders legen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/03, 23:43:30 »
Oke, bij mij staat er onder die submap het volgende:

e3huppeldepup.default, pluginreg.dat en profiles.ini,  dat hoeft dus niet weg.. maar is ook niet echt history achtig ;P

En dan de map tmp onder bestandssysteem? Mag dat geleegd worden?


Edit: dank je nizzle


Edit 2: ik zie overigens wel als ik firefox verder induik de map Cache, is dat een map die geleegd mag worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
temp folders legen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/03, 23:51:06 »
Ho, pas op, hè.... Je bent link bezig. Wat je nu doet, raad ik af.

Cache Firefox kun je gewoon temmen in Firefox zelf (grootte en zo). Dat geldt ook voor de koekjes e.d.. Kijk maar eens in Bewerken - Voorkeuren.

Doe ook eens dit:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - voorkeuren - bestanden
- Tijdelijke bestanden: opgehaalde pakketten verwijderen na installatie
- Gebufferde pakketbestanden verwijderen.

Groet, Pjotr.

Offline dvdmeer

  • Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
temp folders legen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/03, 23:53:49 »
Ik doe ook nog niks, ik vraag alleen maar ;)

Offline glupper68

  • Lid
temp folders legen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/03, 16:25:03 »
en onder epiphany?   Alle temp internetfiles wissen?
Intel Pentium  Core 2 duo 2.66 ghz, geheugen 4 gig, Grafische kaart  NVidia GeForce 7050, geluid  Realtek High Definition audio, Router Linksys 54 Mbps WRT54GL wireless

Ubuntu 11.04

Taygeto

  • Gast
temp folders legen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/03, 18:33:28 »
Linux houdt zichzelf proper, niet zoals windows waar de tijdelijke bestanden zich opstapelen tot je je pc met geen stokken meer vooruit krijgt... :/