Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bluefish of Eclipse?  (gelezen 3071 keer)

Bassos

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Gepost op: 2007/05/03, 09:31:55 »
Zo als de titel van de post het al zegt: Bluefish of Eclipse?

Ik gebruik HTML, CSS en PHP om website's te maken.

Azalin

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/03, 09:48:59 »
ALlebei proberen en die je het beste bevalt gebruiken zou ik zeggen... ik gebruik Bluefish omdat ik geen wysiwyg nodig heb (het woordenboek met html, css en java codes is wel handig overigens) en ik heb geen design voorbeeld nodig zoals in dreamweaver zit. Eclipse ken ik overigens niet...

Lise

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/03, 09:54:04 »
Eclipse is in ieder geval een handige editor, die steeds alle mogelijkheden geeft (zoals in Kile). en werkt prima onder Linux, ik gebruik het voor java, bluefish heb ik nog nooit gebruikt.

Bassos

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/03, 10:11:07 »
Ik heb Bluefish net een paar dagen in gebruik, het is wel weer even wennen een andere editor. Maar nu kwam ik de naam eclipse veelvuldig tegen op phphulp.nl vandaar dat ik even naar jullie mening vraag.

edit: NVU is een beetje afgeschreven toch, wordt niet meer geupdate...

Nizzle

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/03, 11:53:53 »
ik gebruik eclipse voor java.. weet niet of hij php enzo ook kan

DPC

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/03, 12:36:53 »
Ik vind de integratie van css in Dreamweaver wel overzichtelijk, dat mis ik een beetje bij andere.
Ik werk wel eens met Bleufish en NVU, maar ik voel me niet zo prettig hiermee.

Dat is wel jammer, want verder ben ik helemaal over op Gimp en Inkscape.

Bluefish of Eclipse?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/03, 14:04:19 »
In een ander topic werd Kompozer genoemd.
Ik weet niet of het wat is..

CrazyCentaur

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/03, 14:40:10 »
Eclipse is 'overkill'
voor de dingen die jij wil.

Zonder gekheid: Eclipse is een complete Integrated Development Environment, oorspronkelijk voor het programmeren van Java, maar zo succesvol dat er allerlei modules zijn ontwikkeld voor bijvoorbeeld webcoderen (de Webtools), JavaScript (Aptana), XML, verzin het maar.

Eclipse is groot en groots, met debuggers, refactoring, build, en zo voort. Alles dus wat een programmeur nodig heeft. Het staat gewoon in de repo 's, maar het wil veel geheugen en vraagt een goede configuratie.

Als je alleen websites wilt bouwen  via het coderen van XHTML, CSS en PHP, dan is Bluefish meer dan genoeg. Bluefish kan meer dan veel mensen weten, en het is super snel. Quanta is ook een optie. Dat lijkt wat meer op HomeSite onder Windows als je dat kent. Screem is er ook, maar dat blijft te ver achter, er is nooit een nieuwe versie van. Kompozer is de opvolger van NVU, wat ook stilstond, die moet ik nog bekijken. Als je grafisch wilt bouwen, is dat misschien wat. Ik zelf houd er niet van, maar ieder zijn ding.

Probeer het gewoon uit, als je de tijd hebt. Ze zitten allemaal in de repo 's en kosten niets dan je inspanning :)

Offline RoG

• Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/03, 15:29:18 »
Ik gebruik vooral Gedit en Bluefish, onder Windows gebruikte ik AceHTML 6 pro. (Css, php en XHTML)
maar moet toegeven dat ik de laatste maanden geen grote projecten meer heb aangenomen en deze toepassingen daardoor niet tenvolle heb kunnen testen.

Wat mij bv onmiddelijk opviel is dat er in Bluefish geen kleurenkiezer zit (Of ik heb hem nog niet gevonden). Iets wat ik onmisbaar acht. Voor Gedit bestaat er daarvoor dan weer een plugin.

Maar al bij al vind ik Bluefish, als je niet om de twee dagen een website moet afleveren,  een uitstekende tool. ;)
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

CrazyCentaur

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/03, 15:35:47 »
Citaat van: RoG
Wat mij bv onmiddelijk opviel is dat er in Bluefish geen kleurenkiezer zit (Of ik heb hem nog niet gevonden).
Die is er in Bluefish idd wel (versie 1.0.7 heb ik hier voor me): in het hoofdmenu Dialogs > General > Select color ...  Maak je keuze en die wordt zoals gebruikelijk ingevoegd op de plek waar je cursor staat.

Bassos

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/03, 16:00:39 »
OK, eclipse is over done. Dan zal ik maar lekker bij Bluefish blijven plakken.

edit: Ik hou overigens niet van grafisch bouwen, maar ik wil wel af een toe een preview zien. Zal ook Quanta eens bekijken.

Offline RoG

• Lid
    • http://www.mrlinoleumlicker.be
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/03, 17:35:56 »
Citaat van: CrazyCentaur
Citaat van: RoG
Wat mij bv onmiddelijk opviel is dat er in Bluefish geen kleurenkiezer zit (Of ik heb hem nog niet gevonden).
Die is er in Bluefish idd wel (versie 1.0.7 heb ik hier voor me): in het hoofdmenu Dialogs > General > Select color ...  Maak je keuze en die wordt zoals gebruikelijk ingevoegd op de plek waar je cursor staat.
Inderdaad.
Weer een bank vooruit voor Bluefish! ;)
"You have no idea how much it costs to look this cheap."

CrazyCentaur

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/03, 20:04:46 »
Citaat van: Bassos
OK, eclipse is over done. Dan zal ik maar lekker bij Bluefish blijven plakken.

edit: Ik hou overigens niet van grafisch bouwen, maar ik wil wel af een toe een preview zien. Zal ook Quanta eens bekijken.
Je kunt ook in Bluefish een preview zien, maar dan in een externe browser. Kijk onder External > Browsers. Je kunt een en ander in je preferences instellen. Staat Firefox er eigenlijk al standaard bij? Zo niet: voeg Firefox toe met de regel firefox -remote 'openURL(%s, new-tab)' || firefox %s& .

Bassos

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/04, 09:17:13 »
Firefox staat er wel standaard bij, alleen onder de naam Mozilla geloof ik. Maar bedankt voor de tip!

CrazyCentaur

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/04, 11:29:57 »
Firefox staat er wel standaard bij, alleen onder de naam Mozilla geloof ik. Maar bedankt voor de tip!
Ho, de Mozilla-browser is niet hetzelfde als de Firefox-browser! :)

Bassos

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/04, 11:33:29 »
Maar dan start ie wel firefox op. Mozilla firefox dan.

CrazyCentaur

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/04, 14:22:11 »
Maar dan start ie wel firefox op. Mozilla firefox dan.
Je hebt verdorie gelijk :) Ik ben er altijd maar weer vanuit gegaan dat Mozilla die andere browser was, omdat het onderliggende commando 'mozilla' was, en heb daarom zelf ooit Firefox toegevoegd. Weer iets geleerd.

pspenthouse

• Gast
Bluefish of Eclipse?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/15, 16:19:45 »
Als je Eclipse overkill vindt, kun je misschien Aptana eens proberen (niet de plug-in van Eclipse, maar het programma Aptana, een uitgekleedde versie van Eclipse).
http://www.aptana.com/download_all.php#linux
Gewoon het mapje uit het zip bestand halen en het werkt, makkelijk dus.