Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Feisty: Open Terminal Here / Aanpassen contextmenu Nautilus mogelijk?  (gelezen 895 keer)

CrazyCentaur

• Gast
Vrij vandaag, dus ik zit weer te knoeien met Ubuntu :)

Een ding uit KDE vond ik handig: dat je in een directory een terminal kon openen voor precies die locatie. In Nautilus van Gnome moet ik er in Terminal eerst naar toe via cd-commando 's of het hele pad intypen.

In gEdit heb je tegenwoordig een tool die OpenTerminalHere heet. Het is een shell scriptje dat staat in /home/xxx/.gnome2/gedit/tools. Om je de moeite te besparen:

Citaat
#!/bin/sh

# [Gedit Tool]
# Comment=Open a terminal in the document location
# Name=Open terminal here
# Shortcut=t
# Applicability=local
# Output=output-panel
# Input=nothing

#TODO: use "gconftool-2 -g /desktop/gnome/applications/terminal/exec"
gnome-terminal --working-directory=$GEDIT_CURRENT_DOCUMENT_DIR &
Als je dat kopieert naar directory X en in die directory runt, dan krijg je een terminal met het juiste pad. Heerlijk. Ik wil het scriptje alleen NIET in allerlei directories hoeven te zetten.

IS het mogelijk om de Terminal altijd te laten starten met het pad naar de directory die actief is in Nautilus?

OF anders: Is het contextmenu van Nautilus aan te passen zodat Open Terminal Here toegevoegd kan worden en doet wat ik wil :)

OF anders (voor de shell-kenners hier): Is het genoemde scriptje zo aan te passen dat het vanzelf de actieve directory van Nautilus opzoekt ook al staat het scriptje niet in die directory.

Ach ja, sorry hoor :)

Offline Rulus

• Lid
Feisty: Open Terminal Here / Aanpassen contextmenu Nautilus mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/02, 10:04:19 »
sudo apt-get install nautilus-open-terminal

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/02, 10:14:03 »
Citaat van: Rulus
sudo apt-get install nautilus-open-terminal
Ja, geïnstalleerd. Maar dan?

Ah, opnieuw ingelogd en inderdaad: het zit in het contextmenu en het werkt precies zoals ik wil. Wat maakt Ubuntu het leven gemakkelijk. Dank je wel, Rulus!!

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/02, 10:38:26 »
Graag gedaan! Ik gebruik het zelf ook de hele tijd :)