Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nas  (gelezen 3524 keer)

Offline henkchr

• Lid
Nas
« Gepost op: 2020/07/17, 15:52:28 »
Stel ik wil een nas in mijn systeem opnemen.

Welke software moet ik dan op de NAS installeren ? Moet dit ook Ubuntu software zijn ?

Mijn pc draait op ubuntu lts 18.04 .4

Offline Bloom

• Lid
Re: Nas
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/17, 16:15:52 »
Die vraag is alleen van belang als je de NAS ook zelf bouwt en installeert. Koop je een kant-en-klare NAS, dan zit alles er al standaard in en kun je er vanuit Ubuntu mee samenwerken zonder enig probleem.

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/17, 19:04:09 »
Bloom, dank je wel, dat is goed om te weten.

Ik ben er nog niet uit , zal misschien een kant en klare Nas worden.

Maar als je hem zelf wilt bouwen, en ik wil nog een programma laten lopen op die nas, kun je daarvoor dan Ubuntu server daarvoor gebruiken ?

« Reactie #3 Gepost op: 2020/07/17, 20:17:15 »
Een NAS van b.v. Synology is voorzien van een Linux OS en werkt standaard op Windows, Linux, MacOS en Android.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/07/17, 21:01:15 »
Sorry dat ik inbreek ,maar wat is een voordeel van een NAS ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/07/17, 22:48:22 »
Ik denk als je je dat afvraagt niet veel  =D

Ikzelf gebruik hem voor:
- synchronisatie tussen de devices thuis
- centrale plek waar alle computers hun backup naar toe sturen
- media station met al mijn cd’s op mp3
- parkeerplaats voor data die we niet elke dag nodig hebben
- plek om mijn foto’s op te slaan en te kunnen bekijken
- caldav en contactlijsten server zodat we niet van Google afhankelijk zijn.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/07/18, 07:50:29 »
Een nas bespaard je werk.
Alle software die nodig hebt zit erin.
Alle software werkt goed met elkaar.

Je kan veel automatisch maken, want gebruikers vergeten een backup te maken, en zijn te lui om de externe hd te pakken aan te sluiten en een backup maken, en een externe hd die altijd aan je pc zit is geen backup.

Een nas als je deze goed insteld beschermt tegen crypto virus.

En als je een 2e nas koopt, dan kun je automatisch een backup naar je 2e nas maken, zodat je zeker weet dat je een goede backup hebt. En zoek op het internet hoe maak ik een backup , want niemand weet hoe dit werkt.

De synology nas controleerd ook je hd elke maand, en daar krijg je een mail van.
De nas meld ook als je hd defect gaat door teveel sectoren(de aantal moet je instellen op je nas wanneer je een alarm wilt krijgen).

Verschil zelf bouw en kant en klaar nas, heel  veel tijd bespaard, updates ook gaan ook vanzelf, en het werkt gewoon.
« Laatst bewerkt op: 2020/07/18, 07:52:20 door jan11000 »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/07/18, 08:30:22 »
Maar als je hem zelf wilt bouwen, en ik wil nog een programma laten lopen op die nas, kun je daarvoor dan Ubuntu server daarvoor gebruiken ?
Ja hoor. Alleen moet je dan wel zelf alle netwerkprotocollen installeren die je nodig hebt: Samba, NFS, FTP, ...
Wellicht is het makkelijker om bij zelfbouw niet van Ubuntu Server te vertrekken maar van zoiets als OpenMediaVault. Dat is een Linux iso met alles al erop en eraan voor een NAS. En het werkt prachtig. De website spreekt alleen Engels, maar de software doet het wel degelijk in het Nederlands.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/07/18, 08:35:03 »
Voor wie een systeem zelf wil bouwen: dit is een hardwareoverzicht voor in totaal 397,88 euro (prijzen van vandaag) voor een midi- of maxitoren met daarin ZES verwissellades voor harde schijven.
Je moet maar eens kijken hoeveel een kant-en-klare NAS met zes schijflades kost.

Mobo: 90,90 euro ASRock B450 Pro4 (sokkel AM4/B450/DDR4/Micro ATX, 6x SATA), zie https://www.alternate.be/html/product/1470657
CPU: 51,65 euro AMD Athlon 3000G 3,5 Ghz AM4 dualcore 2t/c Box processor met Radeon Vega Graphics, zie https://www.amazon.de/dp/B0815JGFQ8
RAM: 25,52 euro voor 8GB kit Crucial (4GBx2 2400MT/s) zie https://www.amazon.de/dp/B019FRCY2U
Voeding: 51,57 euro Corsair VS550 - 550 Watt 80 PLUS voeding zie https://www.amazon.de/dp/B078J2ZV7S
bootschijf: 28,26 euro Transcend Solid State Drive, 3D NAND Flash-Chip 128gb, zie https://www.amazon.de/-nl/dp/B07CXC32T2
Verwisselbaaien: 149,98 euro backplane van 6x verwissellades in 4x 5.25"-baaien
bestaande uit 2x 74,99/stuk voor 3 lades in 2 baaien: https://www.amazon.de/-nl/dp/B019LS5UVU
TOTAAL: 397,88 euro
(ontbreekt: kast - ik gebruik daar oude midi- of full tower ATX-kasten voor met vier 5,25 baaien vooraan; als je een nieuwe nodig hebt stel ik voor: Inter-Tech Starter 4 tower behuizing https://www.alternate.be/html/product/1541638 voor 34,99 euro: die prijs komt er dan natuurlijk bij)

Offline rico70

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/07/18, 17:44:32 »
Simpel gezegd het zelfde als dropbox ed. Alleen staat een NAS bij je thuis

Offline Tom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/07/18, 20:44:33 »
Oké ik heb het begrepen ,bedankt voor de antwoorden  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/22, 17:10:59 »
Beetje laat maar toch.
Ik heb mijn NAS vooral gekocht om mijn bestanden langdurig te kunnen bewaren.
Een backup HD langdurig opslaan is geen garantie dat de bestanden naar X jaar nog leesbaar zijn.
Hoe lang die X is weet ik ook niet.
Wat je er aan kunt doen om het degeneratie proces van een backup HD te compenseren is me ook niet duidelijk.
Wat me wel helder is dat mijn NAS geformateerd is in het Btrfs-bestandssysteem en dat er dan b.v. elk kwartaal bestandsreiniging / reparatie in kunt stellen.
Mijn NAS maakt heel weinig draaiuren maar elk kwartaal laat ik die bestandsreiniging / reparatie uitvoeren.
Daar is de NAS zo´n 36 uur mee bezig.
Of leef ik in de prettige  illusie dat ik zo in 2050 nog bij mijn bestanden kan komen?
Ik ben dan net 100 jaar.

nahjo

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/22, 17:56:47 »
Beetje laat maar toch.
Ik heb mijn NAS vooral gekocht om mijn bestanden langdurig te kunnen bewaren.
Een backup HD langdurig opslaan is geen garantie dat de bestanden naar X jaar nog leesbaar zijn.
Hoe lang die X is weet ik ook niet.
Wat je er aan kunt doen om het degeneratie proces van een backup HD te compenseren is me ook niet duidelijk.
Wat me wel helder is dat mijn NAS geformateerd is in het Btrfs-bestandssysteem en dat er dan b.v. elk kwartaal bestandsreiniging / reparatie in kunt stellen.
Mijn NAS maakt heel weinig draaiuren maar elk kwartaal laat ik die bestandsreiniging / reparatie uitvoeren.
Daar is de NAS zo´n 36 uur mee bezig.
Of leef ik in de prettige  illusie dat ik zo in 2050 nog bij mijn bestanden kan komen?
Ik ben dan net 100 jaar.
Dat is een goeie wake up call ;)
Laatst had ik een vraag om een stukje software wat ik omstreeks 1990-1995 heb gemaakt weer actueel te maken. Mijn diskette archief weer geopend en .......... diskettes waren niet meer uitleesbaar.
Het regelmatig opfrissen van data (verplaatsen van schijf naar schijf) is dus wel een aanrader. :)
Wat je ook mag afvragen is welk digitaal formaat is over X jaren nog te gebruiken. Bestaat dan nog PDF JPG ODF RAR ZIP etc. etc  en zou het met de 256bits systemen nog te bekijken zijn?
Is opslag in de cloud dan een garantie dat het leesbaar blijft?

« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 18:19:20 door nahjo »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/22, 22:56:40 »
Met een NAS is het ook mogelijk om een SMART-test te draaien, iedere X dagen. Ik doe dat 1x per maand, op de eerste van de maand. Zolang de sectoren oké zijn, ga ik ervan uit dat mijn data oké is.
Overigens is het mounten van een NAS in Linux niet altijd even makkelijk als met Windows. Ja, je kunt gewoon SMB (Samba) gebruiken in Linux, maar dat is doorgaans duidelijk trager dan het NFSv4 protocol. Echter vergt dat meestal weer een mount in /etc/fstab - maar als het werkt, werkt het ook prima!

« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/24, 13:48:07 »
@ TopGear
Dit schrijft Synology op de site en ondergraaft jouw mening

Btrfs-bestandssysteem zelfherstel
Traditionele opslagsystemen kunnen fouten bevatten die volledig onopgemerkt blijven, wat tot beschadigde gegevens leidt die zonder waarschuwingen of foutmeldingen aan applicaties worden verstrekt. Om dit soort fouten te voorkomen, genereert Btrfs controlesommen voor gegevens en metadata, en twee kopieën van metadata en controleert vervolgens tijdens elk leesproces de controlesom. Btrfs-bestandssysteem detecteert automatisch beschadigde bestanden (onopvallende gegevenscorruptie) met gespiegelde metagegevens en herstelt beschadigde gegevens met behulp van de ondersteunde RAID-volumes zoals die van RAID 1, RAID 5, RAID 6, RAID 10, F1 en SHR

Mijn NAS een DS418play werkt perfect met de Linux cliënt, aanpassingen waren niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/24, 14:06:35 door hkevers »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/24, 14:12:22 »
Bedankt voor de informatie, dat was mij niet bekend. Weer wat geleerd vandaag :)
Overigens, ik heb ook een DS216+, maar daarbij moet ik wel NFSv4 gebruiken, omdat ik anders vast zit aan 100mbit via Samba. Het is een gbit NAS, dus dan voldoet 100mbit niet. Interessant dat jij dat niet ervaren hebt, moet ik toch eens uit gaan zoeken wat hier precies mis gaat.