Zelfs als je een .pdf bestand hernoemt naar .odt, dan nog zal Libreoffice herkennen dat het een pdf bestand is, en dit in Draw openen. Twee mogelijkheden 1) probleem met het bestand dat je produceert of 2) probleem met de installatie van LO.
Zoals reeds vele malen herhaald, zal een scanprogramma een afbeelding maken van het gescande document. Die afbeelding kan opgeslagen worden in een .png bestand, of in een .pdf bestand. Een geldig .pdf bestand kan normaal geopend worden in LibreOffice op de wijze die ik hiervoor al heb beschreven.
Om gescande tekst met een tekstverwerker te kunnen bewerken, kan optische karakterherkenning toegepast worden. Hierbij krijg je editeerbare tekst, maar gaat de opmaak helemaal verloren.
Dan de eenvoudige vraag, hoe krijg ik een tekstdokument opgeslagen in mijn bestand, te openen met Writer?
Er moet OCR, optical character recognition, gebeuren op de .pdf of de .png. tesseract is een terminalprogramma dat dat doet, en in Software zie ik OCRFeeder, gimageReader. Dan zijn er ook scan programma's, die OCR mogelijkheid bieden, gscan2pdf en het al genoemde XSane.
Ik raad je aan het scannen zelf te blijven doen zoals je nu doet, en eens gimageReader te proberen om uit de gescande PDF editeerbare tekst te halen.
Als het om heel kleine wijzigingen gaat, een woord veranderen, enz. , dan kan je de gescande afbeelding wijzigen met bijvoorbeeld Gimp. Xournal++ is heel goed om tekst aan te vullen op een PDF.