Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dokumentenscanner en libreoffice werkenniet samen  (gelezen 2415 keer)

Offline rietje

• Lid
Re: dokumentenscanner en libreoffice werkenniet samen
« Reactie #25 Gepost op: 2022/09/04, 09:52:17 »
Ten eerste ik heb ook Evince. Kan die ook gebruiken voor alle .odt bestanden. Maar die scanner levert de dokumenten af als .pdf en daar zit hem de knoop. Vroeger met de 20.04 kon ik alles gewoon openen met LibreOfficeWriter.
Momenteel heb ik een tekstdokument dat nooit is opogeslagen in mijn computerbestand. Ik wil in de tekst wijzigingen aanbrengen en dan het dokument opslaan en ook printen. Waarom levert de Simple-Scan  het dokument niet af als .odt of .wav ?
Dit probleem is begonnen na upgrade naar 22.04
Bv. na het scannen kan ik het volgende niet uitvoren:
5.

Click the "Save" icon when the scan is complete.
6.

Click on "Select File Type" near the bottom-left corner of the "Save As" dialog. Click on "PDF" to save your document in Adobe's PDF format. Click "JPEG" or "PNG" to save your document as an image file instead.

Bij mij ziet de scanner er zo uit:  Zie bijlage
« Laatst bewerkt op: 2022/09/04, 10:04:33 door rietje »

« Reactie #26 Gepost op: 2022/09/04, 10:15:01 »
Misschien staat die optie onder een van de knoppen? (zie bijlage)

« Reactie #27 Gepost op: 2022/09/04, 10:23:58 »
Bij het plaatje wat je nu bijvoegt, kun je eerst rechtsboven drukken op het pijltje naar beneden en dan kom je terecht in het 'opslaan-dialoog' , waarbij je linksonder het bestandstype kunt aangeven (pdf of een afbeeldingsbestand).

Bij je laatste post voeg je een afbeelding bij, waarbij je kennelijk de extensie (het gedeelte achter de punt) zelf hebt gewijzigd naar .odt. Het wijzigen naar .odt maakt het niet een legitiem .odt bestand...

Simplescan heeft en had de mogelijkheid óf tot het opslaan als afbeeldingsbestand óf het opslaan als pdf-bestand.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/04, 10:28:53 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2022/09/04, 10:25:21 »
Daar heb ik al herhaaldelijk naar gekeken, maar niets gevonden om .pdf te wijzigen naar een andere extensie.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2022/09/04, 10:30:47 »
Simplescan heeft en had de mogelijkheid óf tot het opslaan als afbeeldingsbestand óf het opslaan als pdf-bestand.

Betekent dit dat SimpleScan dus geen tekstdokument kan behandelen? Hier begrijp ik niets meer van.

In de opslaan-dialoog staan 4 mogelijkheden, maar geen voor een tekstdokument.  Ik praat hier alleen maar over een simpel tekstdokument dat niet als zodanig behandeld wordt.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/04, 10:34:26 door rietje »

« Reactie #30 Gepost op: 2022/09/04, 10:32:32 »
Nee dat kan ook niet.

Simplescan maakt eigenlijk een van soort foto van iets en slaat het op als pdf.

Simplescan leest niet de tekst en maakt er geen bewerkbare tekst van.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2022/09/04, 10:35:55 »
Nee dat kan ook niet.

Simplescan maakt eigenlijk een van soort foto van iets en slaat het op als pdf.

Simplescan leest niet de tekst en maakt er geen bewerkbare tekst van.
Hoe krijg ik dan het dokument als een bewerkbare extensie voor tekst in Writer na het scannen?  Bij iedere poging die ik doe krijg ik de hierboven getoonde berichten.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/04, 10:41:28 door rietje »

« Reactie #32 Gepost op: 2022/09/04, 10:41:18 »
Citaat
Hoe krijg ik dan het dokument als een bewerkbare extensie voor tekst in Writer na het scannen?
Niet. Dat kan ook niet. Simplescan leest de tekst niet en kan het ook niet naar bewerkbare tekst omzetten.

Simplescan maakt van iets óf een afbeelding (van bijv een familiefoto) óf een niet bewerkbare pdf (van bijv een verzekeringspolis).

Offline rietje

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2022/09/04, 10:43:33 »
Citaat
Hoe krijg ik dan het dokument als een bewerkbare extensie voor tekst in Writer na het scannen?
Niet. Dat kan ook niet. Simplescan leest de tekst niet en kan het ook niet naar bewerkbare tekst omzetten.

Simplescan maakt van iets óf een afbeelding (van bijv een familiefoto) óf een niet bewerkbare pdf (van bijv een verzekeringspolis).

Dan de eenvoudige vraag, hoe krijg ik een tekstdokument opgeslagen in mijn bestand, te openen met Writer?

« Reactie #34 Gepost op: 2022/09/04, 10:48:51 »
Dan moet je op zoek naar een scanprogramma met OCR-functie die ook in Linux werkt.

OCR =Optical Character Recognition

De scanners die ik heb, werken behalve in Linux, ook in Windows. De fabrikant leverde een Windows-programma die dat kan, maar ik heb dat nog nooit gebruikt. Die functie werkt namelijk meestal ook niet vlekkeloos. Ik gebruik een scanprogramma om een identiek digitaal bestand te krijgen, zodat ik het niet meer op papier hoef te bewaren.

Simplescan moet je zien als soort kopieermachine, waarbij de output digitaal is als afbeelding of pdf'je.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/04, 10:54:42 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2022/09/04, 10:55:29 »
Zou Xsane de oplossing zijn of zijn er ook betere?

« Reactie #36 Gepost op: 2022/09/04, 11:00:38 »
Dat moet iemand anders beantwoorden. Ik gebruik uitsluitend Simplescan.

(Heel vroeger Xsane gebruikt, maar ik verdronk in de settings. Zelf vond ik het niet handig, maar er zijn mensen die het programma geweldig vinden. Ik ken het programma niet goed genoeg.)

Ik wil alleen belangrijke brieven en documenten digitaal opslaan. + Ik heb ook veel van mijn foto-albums met Simplescan gedigitaliseerd.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2022/09/04, 11:13:04 »
Je zou eens een online OCR converter kunnen proberen bv :

https://www.onlineocr.net/

Offline rietje

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2022/09/04, 11:47:13 »
Ga proberen met ¨gscan2pdf" . Bedankt allemaal voor het meedenken. Groet.

Offline rico70

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2022/09/04, 12:03:21 »
Zou Xsane de oplossing zijn of zijn er ook betere?
Xsane kan met ocr software werken, tot zover het goede nieuws.
En dan nu het slechte nieuws : De kwaliteit van je document is ronduit belabberd.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2022/09/04, 14:08:49 »
Zelfs als je een .pdf bestand hernoemt naar .odt, dan nog zal Libreoffice herkennen dat het een pdf bestand is, en dit in Draw openen. Twee mogelijkheden 1) probleem met het bestand dat je produceert of 2) probleem met de installatie van LO.

Zoals reeds vele malen herhaald, zal een scanprogramma een afbeelding maken van het gescande document. Die afbeelding kan opgeslagen worden in een .png bestand, of in een .pdf bestand. Een geldig .pdf bestand kan normaal geopend worden in LibreOffice op de wijze die ik hiervoor al heb beschreven.

Om gescande tekst met een tekstverwerker te kunnen bewerken, kan optische karakterherkenning toegepast worden. Hierbij krijg je editeerbare tekst, maar gaat de opmaak helemaal verloren.

Citaat
Dan de eenvoudige vraag, hoe krijg ik een tekstdokument opgeslagen in mijn bestand, te openen met Writer?

Er moet OCR, optical character recognition, gebeuren op de .pdf of de .png. tesseract is een terminalprogramma dat dat doet, en in Software zie ik OCRFeeder, gimageReader. Dan zijn er ook scan programma's, die OCR mogelijkheid bieden, gscan2pdf en het al genoemde XSane.

Ik raad je aan het scannen zelf te blijven doen zoals je nu doet, en eens gimageReader te proberen om uit de gescande PDF editeerbare tekst te halen.

Als het om heel kleine wijzigingen gaat, een woord veranderen, enz. , dan kan je de gescande afbeelding wijzigen met bijvoorbeeld Gimp. Xournal++ is heel goed om tekst aan te vullen op een PDF.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/04, 14:10:54 door vanadium »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2022/09/04, 14:19:31 »
Bedankt voor deze tips nog.