Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm na installatie [OPGELOST]  (gelezen 6617 keer)

Offline Jos

• Lid
Re: Zwart scherm na installatie
« Reactie #25 Gepost op: 2013/08/05, 20:35:56 »
Pjotr,
Vaarwel? Wat jammer dat je dit forum gaat verlaten ;) Het prettige van Linux fora vind ik de niet-commerciele, gemoedelijke en hulpvaardige sfeer. Dat was indertijd een van de redenen om over te stappen op Linux. Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar ik heb geen veeljarige en grondige Linux kennis. En 1x per vijf jaar installeren is voor mij niet teveel moeite. Maar er zijn grenzen! Ik vind het jammer dat ik moet toegeven dat  -  over het algemeen gesproken - Linux mij in praktische zin toch een beetje tegenvalt, ook al voel ik me al jaren een kleine ambassadeur. Mijn ervaring is dat de keuze van de juiste distro een handicap kan zijn voor veel gebruikers. Omdat ik op dat punt weleens info mis heb ik geprobeerd een bijdrage te leveren door op mijn website een zo eerlijk mogelijke vergelijking te zetten van wat naar mijn ervaring de belangrijkste voor- en nadelen zijn van Linux in vergelijking met Windows.

P.S. Maar het valt natuurlijk niet mee om een goed advies te geven doordat er zoveel verschillende distro's zijn.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/06, 09:20:45 door Jos »

« Reactie #26 Gepost op: 2013/08/05, 21:39:38 »
Ubuntu krijgt de meeste ondersteuning van alle Linuxen, dat is een algemeen feit. Dus als je daar naar zoekt en ook nog kans wil hebben op goede stabiliteit, dan is Ubuntu 12.04 LTS jou ding. Als je ervoor kiest een andere distro te proberen, dan is dat toch echt jou keus. De meerderheid van de 'beginners' met Linux zal toch voor Ubuntu of Xubuntu kiezen (of Mint). Dus kies 1 van die drie of kies iets anders, maar accepteer wel dat je dan iets anders kiest dan de meeste beginners en dat je mogelijk wat meer zal moeten uitzoeken afhankelijk van de distro omdat niet elke distro even makkelijk is of evenveel informatie heeft als de meer mainstream Ubuntu/Xubuntu/Mint.
"To know, to dare, to will, to keep silent".
« Laatst bewerkt op: 2013/08/05, 21:43:43 door Vistaus »

Offline Jos

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2013/08/05, 21:51:33 »
Ooit koos ik voor Ubuntu, na veel informeren en experimenteren. Maar na een paar jaar werd de interface totaal veranderd. En die oude, logische en overzichtelijke interface was voor mij juist zo belangrijk.

« Reactie #28 Gepost op: 2013/08/05, 22:20:08 »
Ooit koos ik voor Ubuntu, na veel informeren en experimenteren. Maar na een paar jaar werd de interface totaal veranderd. En die oude, logische en overzichtelijke interface was voor mij juist zo belangrijk.

Dan is Xubuntu je vriend. Heeft de oude interface en krijgt net zoveel ondersteuning als Ubuntu.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #29 Gepost op: 2013/08/06, 00:59:48 »
Trouwens, Stable? Een van de redenen dat ik van Windows ben overgestapt op Linux is de vaak gelezen bewering dat elke distro zoveel stabieler zou zijn.
Wat is stabieler? Stabiel beschrijft een situatie waarin zonder verstoring geen verandering zal plaatsvinden.

De Ubuntu LTS release is "stabiel" te noemen omdat updates langdurig (maximaal 5 jaar) zijn gericht op het verbeteren van bestaande functionaliteit en niet op nieuwe functies. Alleen voor betere ondersteuning van (bepaalde) nieuwe online toepassingen, desktop functies en hardwareondersteuning kan een uitzondering worden gemaakt. Grote veranderingen vinden plaats door een bewuste upgrade naar een volgend releases, niet door updates.

De vertaling van Stable kan meer zijn:
stevig, degelijk, solide, stabiel, constant, bestendig, onveranderlijk, beheerst
Meerdere betekenissen kunnen van toepassing zijn omdat de Ubuntu LTS versie is gebaseerd op Debian Testing:
Testing: deze wordt getest maar is stabiel genoeg voor de meeste toepassingen.

Leuke website achter de URL knop  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Jos

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2013/08/06, 11:50:53 »
Dank voor al jullie aanwijzingen. Het installeren van Zorin is mij nu gelukt op de volgende manier:
1. In de grub gekozen voor de optie: Recovery Mode
2. In de Recovery Mode gekozen voor Resume normal boot
Daarna heb ik beeld en kan het OS normaal gebruiken.
Hoe krijg ik ook beeld buiten de Recovery mode?

Vistaus, de opdracht "lspci -vvv" heeft niet geholpen.

P.S. In de Recovery Mode de optie "Update Grub bootloader", "Repair broken packeges" en "Ckeck all files system" draaien heeft evenmin geholpen.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/06, 12:14:34 door Jos »

Offline Jos

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2013/08/06, 13:05:27 »
Zojuist heb ik Zorin 7 geinstalleerd in de hoop dat die wel werkt, maar ook daarbij krijg ik een zwart scherm (soms wel beeld maar dan heel sterk flikkerend).

Offline Jos

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2013/08/06, 13:28:07 »
Ik heb zojuist Ubuntu geinstalleerd, maar ook die geeft een zwart scherm.

Offline IHC1000

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2013/08/06, 14:11:51 »
Beste Jos.

lspci -vvv verteld aan al deze hulpvaardige mensen wat er in jouw computer zit. mits je de output hier post.

De gebundelde ervaring maakt het dan wellicht mogelijk jouw probleem op te lossen.

Zonder de goede driver blijft jouw scherm bij ieder besturingssysteem voor eeuwig zwart.

In afwachting van lspci -vvv.

Offline Jos

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2013/08/06, 14:34:42 »
IHC1000,

Het was mij niet duidelijk dat de opdracht  lspci -vvv een overzicht van mijn hardware geeft. Dacht dat daarmee iets geconfigureerd werd. Weer wat geleerd. Mischien ben ik wat ongeduldig geworden (ben al drie dagen met mijn probleem bezig) maar ik heb inmiddels PCLinuxOS geinstalleerd en dat geeft geen problemen.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2013/08/06, 14:56:55 »
En wat is nu de uitkomst van spci -vvv
laat dat eens zien

Offline Jos

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2013/08/06, 15:03:55 »
Ik kan je helaas niet meer laten zien wat de uitkomst is van de opdracht "spci -vvv". Ik zou er Zorin opnieuw voor moeten installeren. Inmiddels heb ik PCLinuxOS draaien.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2013/08/06, 15:21:51 »
Ik kan je helaas niet meer laten zien wat de uitkomst is van de opdracht "spci -vvv". Ik zou er Zorin opnieuw voor moeten installeren.

Als een bepaald commando een overzicht van de hardware oplevert, zou het niet moeten uitmaken welke Linux-versie je geïnstalleerd hebt.

Edit: overigens is lspci -vvv het juiste commando. Beginnend met een l (kleine letter L), dus. ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/08/06, 15:24:26 door Mikkel »

Offline joop905

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2013/08/06, 16:26:38 »
Ik kan je helaas niet meer laten zien wat de uitkomst is van de opdracht "spci -vvv". Ik zou er Zorin opnieuw voor moeten installeren.

Als een bepaald commando een overzicht van de hardware oplevert, zou het niet moeten uitmaken welke Linux-versie je geïnstalleerd hebt.

Edit: overigens is lspci -vvv het juiste commando. Beginnend met een l (kleine letter L), dus. ;)

typefout Ik bedoelde lspci -vvv   

« Reactie #39 Gepost op: 2013/08/06, 20:12:16 »

Inderdaad. lspci -vvv laat een overzicht van je hardware zien. Je hardware is nog steeds hetzelfde, neem ik aan, of heb je voordat je PCLinuxOS installeerde je hardware veranderd?

Offline Jos

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2013/08/07, 10:27:03 »
Ik heb voordat ik PCLinuxOS installeerde geen hardware veranderd.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2013/08/07, 13:51:51 »
En dus kun je nog steeds dat commando in een terminal kloppen. ;)

Offline psf

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2013/08/07, 20:59:02 »
Ik verbaas me er erg over hoe vaak ik in de loop der jaren, wanneer ik met Linux experimenteer, het advies heb gekregen om een andere distro te proberen. Maar ik heb er al zoveel geïnstalleerd, ik heb er al zoveel uren aan besteed. Ik heb al zoveel problemen opgelost. En dan mag ik er bij vermelden dat ik een gebruiker ben met een meer dan gemiddelde ervaring. Het doet me onderdehand denken aan de Money Pit. Ken je die? Alsmaar graven naar het geld (de goeie distro), telkens denken dat ik het eindelijk heb... Want ik ben optimistisch van aard :D Maar en zijn natuurlijk grenzen, de grens die voor mij de grens is tussen praktisch en onpraktisch.

P.S. Trouwens, Stable? Een van de redenen dat ik van Windows ben overgestapt op Linux is de vaak gelezen bewering dat elke distro zoveel stabieler zou zijn.

Tja, aan de ene kant zeg je dat je een veeljarige en grondige Linuxkennis hebt, maar aan de andere kant blijk je niet te beschikken over tamelijk fundamentele kennis inzake de ondersteuningsperiodes van de verschillende "grote" Linuxdistributies.... Beetje vreemd.  ???

Daar wil ik toch even op reageren.

Niet elke Linux gebruiker is nerd of informaticus.
ik zelf ken ook enkel maar enkele basis handelingen wat betreft drivers, instellingen & installatie.

Toch gebruik ik heel veel Linux als hoofd besturingsysteem.
Eens alles ingesteld is zijn het de toepassingen waar ik mee bezig ben (office, cd spelen / branden, surfen enz)
Die vergen geen uitgebreide kennis.

Voor mij is de voornaamste reden van Linux gebruik dat het gratis is & relatief veilig is.

Voor wat ik met een computer doe is Windows erg duur (~200 € + office ~ 100 €) en de helft van de fucties gebruik ik toch niet. Dan is de keuze snel gemaakt. :p
« Laatst bewerkt op: 2013/08/07, 21:06:19 door psf »

« Reactie #43 Gepost op: 2013/08/07, 21:34:53 »
@psf: Dus jij weet ook niet hoe lang Ubuntu ondersteund wordt? Want daar ging het Pjotr om, niet om het feit dat iemand een nerd moet zijn. Maar als je al jaren bezig bent met Linux dan hoor je toch wel te weten hoe lang Ubuntu wordt ondersteund.

Windows kost trouwens geen 200 euro hoor. Weet ook niet waar je dat raar hoge bedrag vandaan haalt?

Offline psf

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2013/08/08, 22:05:47 »
@psf: Dus jij weet ook niet hoe lang Ubuntu ondersteund wordt? Want daar ging het Pjotr om, niet om het feit dat iemand een nerd moet zijn. Maar als je al jaren bezig bent met Linux dan hoor je toch wel te weten hoe lang Ubuntu wordt ondersteund.

Dat toevallig wel, maar dit komt omdat ik enkel Linux gebruik op mijn computer en geen ander besturingsysteem.
Er zijn vast mensen die niet updaten, als de ondersteuning verlopen is, omdat het toch maar op een virtuele machine draait.

Citaat
Windows kost trouwens geen 200 euro hoor. Weet ook niet waar je dat raar hoge bedrag vandaan haalt?

Ik moet toegeven dat ik het niet grondig opgezocht heb, dit was een gemiddelde.
Ik ken ook niet alle versies van Windows, op hun site staan er maar 2.

Windows 8 upgrade € 119,99 (adviesprijs)
Windows 8 Pro upgrade € 279,99 (adviesprijs)

200 € zit tussen de 2 prijzen.

http://windows.microsoft.com/nl-be/windows/buy?ocid=GA8_O_WOL_Hero_ShopHP_FPP_Null

« Reactie #45 Gepost op: 2013/08/08, 22:23:22 »
Ja, en die van 119 euro is genoeg voor de meeste mensen. Tenzij je BitLocker nodig hebt, dan moet je wel 279 euro neertellen...

Maar nu laat je alleen de upgrades zien. De niet-upgrade versie van Windows 8 kost maar 89 euro.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #46 Gepost op: 2013/08/08, 23:39:00 »
Maar nu laat je alleen de upgrades zien. De niet-upgrade versie van Windows 8 kost maar 89 euro.
Het zijn adviesprijzen, de werkelijke prijs voor een upgrade is lager (op dit moment 51,95): http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=windows+8
En veel bekende open-source desktop software kan je ook met Windows 8 gebruiken zoals Firefox, Virtualbox, VLC, LibreOffice, Gimp, Keepass, Ubuntu One client, Hexchat  :P ... en nog veel meer
Geen reclame hoor! Linux heeft, los van de verkoop prijs, altijd nog mijn voorkeur. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline psf

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2013/08/09, 20:39:09 »
Het zijn adviesprijzen, de werkelijke prijs voor een upgrade is lager (op dit moment 51,95): http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=windows+8
En veel bekende open-source desktop software kan je ook met Windows 8 gebruiken zoals Firefox, Virtualbox, VLC, LibreOffice, Gimp, Keepass, Ubuntu One client, Hexchat  :P ... en nog veel meer
Geen reclame hoor! Linux heeft, los van de verkoop prijs, altijd nog mijn voorkeur. :)

Ok, ik was fout.
Je gaf wel de prijs voor een upgrade, een OEM versie is iets duurder maar nog steeds onder de prijs die ik gaf.

ik snap niet waarom mensen dan nog de moeite doen om het te kraken ...

OEM kost:
http://tweakers.net/pricewatch/308904/microsoft-windows-8-nl-oem-32-64-bit.html
 http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=windows+8#filter:q1bKTq0szy9KUbJSKs_MS8kvL1awUNJRAoqkFrllpuaAJAqKMrOKYYLB-UUlQLHE4mSgSEFiempwZlWqkpWhgUEtAA