Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mappings naar NAS bewaren  (gelezen 457 keer)

Offline johande

• Lid
mappings naar NAS bewaren
« Gepost op: 2012/10/14, 10:17:12 »
Kan ik in 12.04 mijn mappings naar NAS gedeelde mappen automatisch bewaren en ze tonen op mijn bureaublad?
Na herstarten van de PC moeten de shortcuts weer aanwezig komen op mijn bureaublad.

dank u

Offline johande

• Lid
Re: mappings naar NAS bewaren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/15, 10:12:19 »
upje.
kan ik deze mapping-iconene op mijn werkblad zetten als shortut, want blijkbaar is die 12.04 toch heel anders dan 10.04 (understatement)
« Laatst bewerkt op: 2012/10/15, 10:26:29 door johande »

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/15, 10:50:56 »
Ook in 10.04 verschijnen als bladwijzers opgeslagen NAS-volumes niet op je desktop totdat ze via Nautilus een keer gebruikt zijn.
Ik gebruik daarom inschrijvingen in /etc/fstab voor mijn NAS-shares: dan zijn ze beschikbaar zodra de desktop gestart wordt en verschijnen ze ook netjes op de desktop.

Offline johande

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/15, 11:00:04 »
Ook in 10.04 verschijnen als bladwijzers opgeslagen NAS-volumes niet op je desktop totdat ze via Nautilus een keer gebruikt zijn.
Ik gebruik daarom inschrijvingen in /etc/fstab voor mijn NAS-shares: dan zijn ze beschikbaar zodra de desktop gestart wordt en verschijnen ze ook netjes op de desktop.
kan je een voorbeeld posten van wat je juist in  /etc/fstab  zet?
waar kan ik  "/etc/fstab"  vinden

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/15, 11:16:20 »
Linux maakt gebruik van allerlei configuratiebestanden in gewoon tekstformaat. Alle configuraties van Linux zelf staan in de directory /etc. Het bestand fstab in /etc bevat alle schijfvolumes. In feite bevat /etc/fstab alle vaste, onveranderlijke volumes die doorgaans voor alle gebruikers dezelfde zijn. Daarnaast kan het geïnstalleerde desktopsysteem nog een manier hebben om allerlei veranderlijke volumes dynamisch aan te koppelen (zoals usb-sticks en externe harde schijven). Die gelden dan voor slechts één gebruiker en vereisen doorgaans geen rootrechten.

Voor wijzigingen aan /etc/fstab moet je rootrechten hebben. En je zult heel erg voorzichtig moeten zijn. Fouten in /etc/fstab kunnen immers tot gevolg hebben dat je systeem niet meer behoorlijk start!

Zie http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nas-koppelen-aan-ubuntu/ voor meer uitleg.