Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eigen spullen, toch geen "root gebruikersrechten"  (gelezen 951 keer)

Offline Gompie

• Lid
Eigen spullen, toch geen "root gebruikersrechten"
« Gepost op: 2012/08/15, 23:21:26 »
Hallo,
Ik heb sinds ca. 2 maanden Ubuntu maar van een heleboel dingen snap ik niets.
Stukje bij beetje worden tipjes van de sluijer opgelicht.
Een van de problemen die ik ondervind is dat ik soms de melding krijg dat ik dingen niet mag doen omdat ik geen root ben.
Hoe kan dit.
Het zijn mijn eigen computers, alles eerlijk gekocht en betaald, en dan toch beperkt in de gebruikersrechten?
Hoe kan ik dat oplossen?

Offline Bloom

• Lid
Re: Eigen spullen, toch geen "root gebruikersrechten"
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/16, 00:12:33 »
Standaard werk je in Linux als een gewone gebruiker en die heeft geen rootrechten. In Debian en afgeleiden zoals Ubuntu kun je als gewone gebruiker wel tijdelijk rootrechten krijgen voor bepaalde beheertaken. In zo'n geval verschijnt een pop-upvenster dat meldt dat je rootrechten nodig hebt en dan om een rootwachtwoord vraagt.
Als je als gewone gebruiker probeert te schrijven in directory's waar je normaal geen rechten toe hebt (zoals alles buiten je eigen home-directory), dan krijg je een weigering. Een gewone gebruiker heeft normaal geen noodzaak tot werken buiten zijn eigen home-directory, dus verhoogt deze aanpak de veiligheid.

Wat probeerde je precies te doen toen je zo'n foutmelding kreeg?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/16, 05:38:39 »
Dit is ook een van de redenen dat je bijna geen virussen op linux hebt.

Zoek of je een handleiding kunt vinden van ubuntu, dan heb je  meer info over ubuntu, en je hebt meer plezier.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/16, 07:23:58 »
In Linux (en Unix in het algemeen) is er altijd een supergebruiker met de naam root, vergelijkbaar met Administrator bij een Windows systeem. Deze supergebruiker heeft alle (bestandssysteem) rechten en kan alles. De supergebruiker gebruiken voor het dagelijkse werk kan mede daarom gevaarlijk zijn. Door een typefout in een commando kan het hele systeem vernietigd worden! Beperk daarom zoveel mogelijk het gebruik van meer rechten dan nodig. In sommige gevallen moeten dit de rechten zijn van de supergebruiker, root, maar in de meeste gevallen voldoen de rechten van een gewone gebruiker.

Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Sudo

Offline Suns

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/17, 09:20:23 »
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039

« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/17, 10:49:54 »
Ik sluit me zeker aan bij het feit dat het goed is dat je niet zomaar root kan worden ;)

Voor wat tips en trucs i.v.m. Ubuntu (Unity) lees dit forumonderdeel eens even door.

Ook de Wiki staat volledig tot uw dienst om Ubuntu verder te verkennen natuurlijk.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Gompie

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/18, 00:17:35 »
Ja nou snap ik het een beetje.
Het is wel allemaal ingewikkeld met dat su en sudo maar het schijn veiliger te zijn.
Bedankt voor de links naar de artikelen.
Ik zal het eens allemaal doorlezen.

Groetjes,

Gompie