Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resizen van een Partitie  (gelezen 550 keer)

Offline plivvit

• Lid
Resizen van een Partitie
« Gepost op: 2012/08/03, 21:56:28 »
hallo,
Tijdens de installatie van Xubuntu heb ik een extra Data-partitie aangemaakt van heel veel GB. Maar nu wil ik die partitie een stuk kleiner maken en mijn root-partitie vergroten. Kan ik daar gewoon Gparted voor gebruiken. En werkt dat ongeveer hetzelfde als vroeger Partition Magic op Microsoft? (Dus: je brengt een serie mwijzigingen aan. Computer start opnieuw op, voert de wijzigingen uit nog voor X wordt opgestart, en daarna izijn je partities gewijzigd...)
Zijn er nog dingen  waarop ik moet letten?
Groeten,
Joost

Offline joop905

• Lid
Re: Resizen van een Partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/03, 22:34:12 »
root-partitie denk dat je bedoelt swap-partitie

Start de computer op vanaf deze gparted cd en dan is het gewoon kwestie van een balkje verschuiven
« Laatst bewerkt op: 2012/08/03, 22:37:59 door joop905 »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/03, 23:28:04 »
root-partitie denk dat je bedoelt swap-partitie

Waarom denk je dat plivvit het over de swap-partitie heeft? ??? Achteraf tot de ontdekking komen dat je de root-partitie wat te klein hebt aangemaakt, lijkt mij logischer.

Offline plivvit

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/04, 20:09:37 »
Nee.  't Is echt de root die ik bedoel. Ik had m wel wat groter mogen maken.
Ik heb gparted opgestart vanaf de Live USB. Maar ik krijg vervolgens de waarschuwing dat het verplaatsen van de Root-partitie problemen kan, nee zelfs zál opleveren tijdens het booten.
Ik vrees nu dat ik boot.conf bestanden moet gaan aanpassen en zo. Dus ik laat het maar zo.