Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 11.10 voor 55-plussers  (gelezen 11008 keer)

Re: 11.10 voor 55-plussers
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/23, 11:09:05 »
(...) onoverzichtelijk menu (...)

Smaken blijven natuurlijk verschillen, maar ik heb het idee dat een gedeelte van de aversie tegen Unity voortkomt uit de benadering van Unity als een traditionele interface met een menu. Unity heeft geen menu, omdat het menu overbodig is geworden. Ik start programma's bijna altijd met één muisklik vanuit de zijbalk, en de enkele keer dat ik een ander programma nodig heb typ ik drie letters uit de naam van het programma in en vind ik het meteen. Beide manieren gaan sneller dan een traditioneel menu. Ik gebruik Unity nu sinds het uitkomen van 11.04 en ik heb nog nooit via de "categorieën" — die je inderdaad wat onoverzichtelijk zou kunnen noemen — in Dash hoeven zoeken.

Uiteraard werkt iedereen weer anders en ik kan mij voorstellen dat het, zeker voor de oudere Ubuntugebruiker, moeilijk kan zijn je een nieuwe manier van werken aan te wennen. Het was dan ook, denk ik, verstandig geweest om langer dan één versie een traditionele interface als optie te houden. De overstap lijkt nu wel een beetje geforceerd.

Volledig mee eens! :)

Offline Suns

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/23, 11:19:28 »
Ik ben totaal overgegaan op Ubuntu 11.10 en Unity en ben er ook super over te spreken en het kan alleen  nog maar beter worden ,  in mij ogen een top systeem maar ja smaken verschillend en dat is maar goed ook:-)
13th Gen Intel® Core™ i5-1340P × 16
geheugen 64,0 GiB

Linux Counter - user #51039

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/23, 17:15:59 »
Tja, net 60 geworden. Ga maar weer terug naar naar Windows 95!
of zal ik het erop wagen en toch maar bij Kubuntu en Arch blijven?  :)

« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/23, 17:46:12 »

Niet eens Windows 1.0? :P

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/23, 17:51:17 »

Niet eens Windows 1.0? :P

Heb ik gemist... Toen zal ik nog met dos te spelen en met WP 5.1.

Offline midas

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/23, 19:25:13 »
Ook ik werk liever met muisklikken en daarom vooralsnog voor Kubuntu Oneiric gekozen. Het configureren na het installeren vind ik bij KDE wat lastiger....de knopjes en tools in het configuratiescherm zitten niet altijd logisch en overzichtelijk. Maar heb je eenmaal alles ingesteld dan is de interface net zo eenvoudig als Gnome 2. Ik houd altijd van een clean scherm zonder toeters en bellen en heb alleen de analoge klok in de rechter bovenhoek staan. Je kunt het net zo simpel houden als jezelf wil of net zo ingewikkeld als iemand anders wellicht wil. Met 'killen' van een aantal services zit ik nu 'idle' net na de opstart op 360MB geheugengebruik (incl. desktop-effecten en 64 bits). Niet slecht.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/23, 19:40:28 »
................................
Succes ermee. Mocht je de cd niet meer vinden, ik heb er nog een liggen.  :D

Ik ben meer dan 5 jaar ouder dan jij, maar ga wel met m'n tijd mee.   
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline Tom

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/23, 19:53:37 »
Ik ook en ga ook met mijn tijd mee ,alleen komt er geen Compiz en ook geen Mono op mijn PC nu niet en nooit niet.
Ben ik nu ouderwets ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Timo

• Forumteam
« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/23, 20:06:30 »
Ja, heeeeeel erg wanda :evil:

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #34 Gepost op: 2011/10/23, 20:06:43 »
er zijn mensen die unity er kinderlijk uit vinden zien vanwegen de grote icoontjes aan de linkerkant en de kleurtjes...
echter die kleurtjes kun je uitzetten (compizconfig) en die grote icoontjes... laten we gewoon zeggen dat de standaardinstellingen perfect tot hun recht komen als je ze gebruikt op een HD-scherm

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #35 Gepost op: 2011/10/23, 20:12:01 »
Ik houd altijd van een clean scherm zonder toeters en bellen
Citaat van: Wanda
Ik ook en ga ook met mijn tijd mee ,alleen komt er geen Compiz en ook geen Mono op mijn PC nu niet en nooit niet.
Ben ik nu ouderwets ?.
Beide heren zijn niet ouderwets, maar verstandig, waarom processor tijd verspillen aan niet nuttige dingen?

Het zal wel aan de leeftijd liggen, dat we een rustig bureaublad willen ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #36 Gepost op: 2011/10/23, 20:15:47 »
.......................................
Dat heb je nou precies met Unity. Al het overbodige dat je op dat moment niet nodig hebt is er niet.
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline midas

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2011/10/23, 20:18:01 »
Ben ik nu ouderwets ?.
Beide heren zijn niet ouderwets, maar verstandig, waarom processor tijd verspillen aan niet nuttige dingen?

Mwah...ben nog een jonkie van 44 :D
Linux Mint 20.2 Cinnamon

« Reactie #38 Gepost op: 2011/10/23, 20:20:22 »
Ben ik nu ouderwets ?.

Ja want met Unity heb je zo'n enorm druk bureaublad *kuch*

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #39 Gepost op: 2011/10/23, 20:27:19 »
Voor de eerlijkheid moet je het dan ook vergelijken met de Xubuntu desktop van XFCE,
maar ja, het blijft een kwestie van smaak .... :lol:

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2011/10/23, 20:43:50 »
................................
Succes ermee. Mocht je de cd niet meer vinden, ik heb er nog een liggen.  :D

Ik ben meer dan 5 jaar ouder dan jij, maar ga wel met m'n tijd mee.   

Was maar 'grapje.  :), m'n systeempje is 100% up-to-date met KDE 4.7.2....
(Heb nog wel Windows  (in Virtualbox)voor telewerken).

« Reactie #41 Gepost op: 2011/10/23, 21:10:07 »
Voor de eerlijkheid moet je het dan ook vergelijken met de Xubuntu desktop van XFCE,

Persoonlijk vind ik Unity vele malen rustiger dan Xfce en GNOME 2. Weetje, er is een reden waarom ik nooit aan GNOME 2 kon wennen (en ook aan Windows en op de lange duur KDE): teveel van alles. Op OSX trouwens ook en Android ook. Het hoeft niet allemaal overzichtelijk te zijn, maar ik wil wel een rustige interface die snel, intuïtief en makkelijk/handig werkt. Daarom dat ik van Unity hou (en ook van E17). O ja, en ook omdat Xfce vasthoudt aan dat ouderwetse hiërarchische menu. Ik haat hiërarchische menu's.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #42 Gepost op: 2011/10/23, 21:23:33 »
Ik haat hiërarchische menu's.
en ik wil niets anders, we zijn het lekker niet eens :lol:

Offline niekn

• Lid
    • omega-xis
« Reactie #43 Gepost op: 2011/10/23, 21:58:35 »
nogmaals je bent niet verplicht unity te gebruiken!
sudo apt-get install gnome
en kies vervolgens "gnome-classic" in het inlogscherm!

ik gebruik nog lekker unity. mijn boodschap naar tegenstanders is als volgt:
"stop met klagen en gebruik classic als je dat beter bevalt, dat heet vrijheid!"

Offline Tom

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2011/10/23, 22:05:33 »

Persoonlijk vind ik Unity vele malen rustiger dan Xfce en GNOME 2. Weetje, er is een reden waarom ik nooit aan GNOME 2 kon wennen (en ook aan Windows en op de lange duur KDE): teveel van alles. Op OSX trouwens ook en Android ook. Het hoeft niet allemaal overzichtelijk te zijn, maar ik wil wel een rustige interface die snel, intuïtief en makkelijk/handig werkt. Daarom dat ik van Unity hou (en ook van E17). O ja, en ook omdat Xfce vasthoudt aan dat ouderwetse hiërarchische menu. Ik haat hiërarchische menu's.
Ja Vistaus je wordt een dagje ouder nietwaar ,en dan wil je het ook wat rustiger aandoen .. begrijp je volkomen hoor ............................... niet dus.
Wat is er niet rustig aan XFCE dat moet je toch eens uitleggen. ???
En ik haat bla bla  sorry dat is lulekoek. :)
Uren en uren kun je kletsen over unity , gnome etc  het brengt alles niks ,is gewoon een kwestie van smaak niets meer.
En gelukkig hebben we keuze met onder de motorkap hetzelfde motortje.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #45 Gepost op: 2011/10/23, 22:11:02 »
Nog geen 55 plusser. Een advies sloop Unity er uit en volg dit http://blog.poggs.com/2011/10/ubuntu-11-10-for-productive-people/comment-page-1/#comment-769  8-)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #46 Gepost op: 2011/10/23, 22:46:05 »

Ja Vistaus je wordt een dagje ouder nietwaar ,en dan wil je het ook wat rustiger aandoen .. begrijp je volkomen hoor ............................... niet dus.
Wat is er niet rustig aan XFCE dat moet je toch eens uitleggen. ???
En ik haat bla bla  sorry dat is lulekoek. :)
Uren en uren kun je kletsen over unity , gnome etc  het brengt alles niks ,is gewoon een kwestie van smaak niets meer.
En gelukkig hebben we keuze met onder de motorkap hetzelfde motortje.

Ten eerste: tuurlijk is het een kwestie van smaak. Ik geef puur mijn mening en ervaringen en wat jullie daarmee doen, moet je zelf weten.
Ten tweede: wat ik niet rustig vind aan Xfce is die taakbalk onderin. Ik word daar serieus onrustig van. Daarom ook dat ik KDE weg heb gegooid voor Unity. Ik vond het altijd zo-zo, die taakbalk, maar nu er een veel beter alternatief is in de vorm van die zijbalk in Unity, gebruik ik dat. En dan ook die hierarchische menu's, daar word ik ook onrustig van. De hele tijd hoveren met je muis over een menu en dan de juiste app zoeken in de lijst. Dan is een zoekfunctie toch vele malen makkelijker IMHO omdat je dan straight-to-the-point zoekt.
Maar ook het aantal instellingen speelt mee. Veel te veel instellingen in KDE en Xfce IMHO. Ik vind minder instellingen juist prettig en als ik toch iets moet tweaken wat niet via een GUI kan, dan vind ik dat helemaal niet erg want dat maakt het leuker met experimenteren en afwisselen :)

Dat is wat IK persoonlijk onrustig vind aan Xfce.
« Laatst bewerkt op: 2011/10/23, 22:48:49 door Vistaus »

« Reactie #47 Gepost op: 2011/10/23, 23:36:23 »
Zoals eerder gezegd, ben ik de 65 al voorbij.  :o
Werk met Unity, Xubuntu, LinuxMint (en Debian server) en vind ze allemaal prima te gebruiken.