Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rechten aan mappen geven??  (gelezen 1407 keer)

Offline John K

• Lid
rechten aan mappen geven??
« Gepost op: 2011/04/14, 13:26:30 »
Ik heb met gksudo nautilus een map met bestanden versleept van de ene gebruiker naar de andere. Hiervoor heb ik eerst ook met gksudo nautilus de gebruikersrechten van de map en de onderliggende aan de ander gebruiker toegekend. Maar wanneer ik zonder gksudo de mappen vervolgens open staan ze allemaal nog op naam van de oude gebruiker.
Hoe kan ik dit oplossen, het zijn 5te veel bestanden om alles met de hand te doen!

Heeft iemand een idee?

Groetn John

Offline vanadium

• Lid
Re: rechten aan mappen geven??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/14, 13:32:27 »
Je kan enkel rechten afzonderlijk instellen als het bestand/de folder zich bevind op een partitie met een bestandssysteem dat linux rechten ondersteunt, d.w.z. bijvoorbeeld ext4, maar niet de MS Windows formaten ntfs of fat.

Als je wel degelijk op een ext4 partitie bezig bent, heb je iets wellicht niet goed gedaan: probeer nog eens opnieuw: het moet lukken.

Anders ook eens met de terminal proberen
sudo chown -R <nieuwegebruiker>:<nieuwegroep> <directory>
zal eigenaar/groep veranderen voor de directory en alle onderliggende bestanden en folders (hiervoor zorgt de -R optie).

Offline John K

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/14, 13:59:16 »
Maar de mappen staan in /Home etx3.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/14, 15:33:55 »
Dan moet het wel lukken.

Offline John K

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/17, 19:06:37 »
Ja, maar zoals ik al uitleg lukt het niet rechten te geven met gksudo nautilus aan een complete map welke gekopieerd is naar een ander gebruikeraccount. De rechten springen telkens weer terug naar de oude eigenaar.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/28, 19:57:53 door John K »

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/18, 10:09:37 »
Als je met Alt+F2 navigeert naar de map en daar rechts op klikt en kiest voor eigenschappen, dan verander je daar de rechten. Onderaan het venster staat ook nog een knop om die op alle onderliggende bestanden te veranderen.
Gaat dit niet dan kan je ook eerst op de map klikken en dan verschijnt er boven het bestanden venster een knop met daarop de naam van de map. Als je daar op klikt dan kan je ook kiezen voor Eigenschappen.
Heb het ook eens gehad dat het niet ging via de map zelf maar wel via die knop.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/18, 10:11:49 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu