Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen delen  (gelezen 1661 keer)

Offline illya89

  • Lid
Mappen delen
« Gepost op: 2010/12/15, 09:13:08 »
Hallo,

Ik zit met een probleem. Wanneer ik mijn muziekmap deel met ubuntu tussen meerdere pc's via het windows netwerk dan kan ik wel zien wat in die map staat maar die mappen in de map muziek kan ik niet openen want dan krijg ik dit.

U hebt niet de benodigde rechten om de inhoud van "Mattafix - Rhythm and Hymns" te bekijken.
Er zit dus ergens een probleem met het openen van mappen in gedeelde mappen.

Weet iemand een oplossing?
groeten illya

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Mappen delen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/15, 09:31:09 »
Staat die map die je wilt delen fysiek nu op een Windows of een Ubuntu PC?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Mappen delen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/15, 10:55:48 »
Als je de mappen deelt in Ubuntu dan moet je de map toegankelijk maken voor Windows.

Klik met je rechter muisknop op de map
Kies eigenschappen
Kies tabblad rechten
Wijzig de rechten voor "anderen" in lezen/schrijven, net wat je wilt.
Klik op knop "rechten op bestanden in de map toepassen"
Klik op OK

Nu moet je vanuit Windows de bestanden kunnen benaderen.
 

Offline illya89

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/15, 23:57:25 »
Hallo

Nee nee er zijn alleen maar ubuntu pc's en laptops in het netwerk...

met vriendelijke groeten
Illya

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 01:15:48 »
......er zijn alleen maar ubuntu pc's en laptops in het netwerk...

Wat bedoel je hier dan mee?

Wanneer ik mijn muziekmap deel met ubuntu tussen meerdere pc's via het windows netwerk.........

Offline illya89

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/16, 13:58:06 »
Ja, dat vind ik het vreemde. Ik heb windows netwerk maar ik heb alleen ubuntu pc's. maar toen ik een netwerk heb aangemaakt met samba maakte hij daar automatisch een windows netwerk van...

Nu Ik kan mappen delen. Bv ik heb downloads op mijn laptop gedeeld. Ik kan hier aan en muziek beluisteren. Maar als ik een nieuwe map deel met mijn laptop bv: foto's dan komt die wel bij gedeelde windows mappen op illyaLaptop maar dan als ik daar op klik krijg ik "Kon gedeelde Windows-map niet aankoppelen" Nu die map staat niet op een windows pc. Gewoon op een ubuntu laptop.

Ik snap ook niet waarom mijn netwerk een windows-netwerk noemt want hier zijn geen windows pc's in huis... :D

Offline illya89

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/16, 14:31:49 »
Ik heb de oplossing zelf gevonden denk ik.

Downloads wordt gedeeld en werkt heel goed. net als Muziek, afbeeldingen kortom alle mappen die in de map home staan!

Dan had ik een andere partitie (E:// doc's illya) waar ik mijn foto's op stonden. Die foto's waren dus ook gedeeld maar dan kreeg ik dus altijd het bericht dat deze map in het windows netwerk niet geopend kon worden. Maar dat is (denk ik) omdat die foto's op die andere partities staan en die partitie altijd opnieuw wordt aangekoppeld na opstart. Heb ik hierin gelijk? Dus kan je mappen die op een andere partitie staan niet delen?
Stel, dit gaat wel --> Hoe doe ik dit dan?

Groeten Illya

Re: Mappen delen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/16, 17:02:02 »
Ik weet niet of je gelijk hebt, maar als je moet zorgen dat alle partities automatisch worden gekoppeld bij het aanmelden, zie dan bijvoorbeeld hier: http://www.psychocats.net/ubuntu/mountlinux

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/16, 18:05:19 »
Ik denk dat dit zal kloppen. Een aparte partitie wordt namelijk niet automatisch, maar enkel "op vraag" aangekoppeld. Van over een netwerk is die partitie daarom niet toegankelijk vlak na de opstart.

De oplossing is inderdaad aankoppelen op de "ouderwetse" manier, d.w.z. via /etc/fstab. De link die pahendriks vermeldt, legt uit hoe dat kan. Zelf zou ik alles aankoppelen in directories onder /mnt (dat is een "oude" conventie), en "sudo blkid" gebruiken om de UUID van mijn partitie te vinden.

Offline illya89

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/25, 18:14:28 »
Zelf zou ik alles aankoppelen in directories onder /mnt (dat is een "oude" conventie), en "sudo blkid" gebruiken om de UUID van mijn partitie te vinden.

Dit snap ik niet helemaal.. :) Hoe doe je dit dan juist?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mappen delen
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/25, 18:46:18 »
Je hebt dat artikel van psychocats waarnaar werd verwezen. Ik zou twee dingen anders doen

1) in plaats van mijn koppelpunt (lege directory om je partitie in te koppelen) onder /media aan te maken, zou ik het onder /mnt maken. Voordeel: er komt geen icoon voor die partitie op de dekstop. Wil je dat icoon wel, koppel dan aan onder /media

2) Om de UUID van je partitie te weten te komen, kan je ook het commando "sudo blkid" gebruiken in plaats dan vermelde methode. Voordeel: het gedeelte UUID="#####" kan je rechtstreeks plakken/kopiƫren in /etc/fstab.