Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: echt geen virusscanner nodig?  (gelezen 9824 keer)

Offline Ploffie

• Lid
Re: echt geen virusscanner nodig?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/01/27, 00:14:15 »
Die jongens in die link die ik meegaf hadden er anders heel wat gezeur mee...
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline siegi

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/01/27, 00:18:31 »
Die jongens in die link die ik meegaf hadden er anders heel wat gezeur mee...
Euhm neen,
De vraag in dat topic is wat zou er gebeuren als je een virus installeert in wine.
Die kans is echter redelijk klein omdat je niet met IE in wine gaat surfen naar onbetrouwbare websites. En meestal ga je maar bepaalde betrouwbare programma's installeren.

« Reactie #27 Gepost op: 2010/08/26, 21:50:56 »
Citaat
Ik hou erg van wijn, maar niet zo van Wine.... Geen zin meer in dat gedoe, ook al is het risico met Wine beperkt van omvang en impact.

Daarom installeer ik Wine ook niet, dan heb ik er ook geen omkijken naar. Een keus die ik makkelijk kan maken, omdat ik alles wat ik wil doen met mijn computers, kan doen in Linux met "autochtone" Linuxprogramma's.

Dat heb ik nu precies hetzelfde: TOTAAL onafhankelijk zijn van windows... Heerlijk!

Phr3ak

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2010/08/26, 23:56:51 »
Als je wine een windows verkoudheidje te pakken heeft, heeft dat alleen betrekking binnen die omgeving, voor de rest van je linux systeem maakt het niets uit ..

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #29 Gepost op: 2010/08/27, 00:08:06 »
Waarschijnlijk wel, maar dan nog....

Wine is razend knap, hoor. Maar het blijft een emulator, oftewel nabootser. Voor Windowsprogramma's raad ik daarom.... Windows aan. Dan draaien Windowsprogramma's gewoon het lekkerst. Tweevoudige opstart is er niet voor niets....

Offline BlueWolf

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/08/27, 00:16:25 »
Als je wine een windows verkoudheidje te pakken heeft, heeft dat alleen betrekking binnen die omgeving, voor de rest van je linux systeem maakt het niets uit ..

Nou, dat weet ik nog niet zo zeker. Afhankelijk van welke drives je via wine hebt aangekoppelt kan een programma onder wine wel in alle mappen komen en in schrjiven waar jij rechten op hebt. Met andere woorden, het zou (in theorie) je hele home-directory kunnen vernielen, ALS dat programma er natuurlijk speciaal voor is geschreven.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #31 Gepost op: 2010/08/27, 03:50:11 »
Dat is te verhelpen door de desktop integratie uit te zetten:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine#Desktopintegratie

Phr3ak

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2010/08/27, 06:20:30 »

Nou, dat weet ik nog niet zo zeker. Afhankelijk van welke drives je via wine hebt aangekoppelt kan een programma onder wine wel in alle mappen komen en in schrjiven waar jij rechten op hebt. Met andere woorden, het zou (in theorie) je hele home-directory kunnen vernielen, ALS dat programma er natuurlijk speciaal voor is geschreven.

Dan zou je als eerste het programma binnen je linux omgeving executable zien te maken, plus dat windows binaries niet zo lekker hun werk doen op een linux omgeving (eigenlijk werken ze daarop helemaal niet)

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #33 Gepost op: 2010/08/27, 13:40:53 »
Met Wine werken veel Windows binaries prima hoor, dat is het hele idee van Wine :)

Offline siegi

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/08/27, 23:11:30 »
Met Wine werken veel Windows binaries prima hoor, dat is het hele idee van Wine :)

sommige oude programma's zelfs beter :)

Phr3ak

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2010/08/28, 00:16:10 »

In wine zekers .. maar daarbuiten is het effect 0

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #36 Gepost op: 2010/08/28, 07:20:46 »
Lees nou eens de documentatie.
Als je de desktop integratie aan hebt staan, kan een Wine programma alsnog al jouw bestanden verwijderen/beschadigen.

Dus er kunnen wel degelijk schadelijke effecten zijn buiten de .wine map om, al kan je dat ook heel makkelijk voorkomen.