Hoi,
Ik heb een vriend die een hevige Windows-fan is en op een notebook "wel eens" Ubuntu wou uitproberen.
Natuurlijk loopt hij nu net tegen problemen aan die mij grijze haren bezorgen en die ik voorlopig niet kan oplossen. Wellicht heeft iemand van de lezers een idee?
Hij verliest om de haverklap zijn ingestelde gebruikersrechten bij het starten van Ubuntu. Dan stelt hij vast dat hij geen geluid meer heeft (zogezegd geen geluidshardware meer), geen usb-apparaten kan toevoegen (geen rechten voor) en de shutdown of reboot kiezen brengt hem naar het loginscherm maar voert de gekozen actie dus niet uit.
Het ligt niet aan de hardware, het moet echt een probleem zijn binnen Ubuntu. Het is net alsof hij plots alleen nog maar de rechten van een gast (guest user) heeft in plaats van de administrator-instelling die hij als enige gebruiker had.
Het gebeurt niet altijd en dan blijft alles goed werken tot hij de shutdown uitvoert. De volgende keer is het een echt kansspel: doet hij het of doet hij het niet? Vaak is bij een volgende start weer zijn status herleld tot die van een gast.
Heel vervelend en het sterkt mijn vriend natuurlijk in zijn geloof dat Linux nog altijd rommel is en Windows superieur.

Als hij zijn rechten kwijt is, werkt "sudo shutdown" in een terminalvenster overigens wel degelijk, alleen dus niet vanuit het Gnome-menu.
Na een vorige reeks updates met nieuwe kernel heeft het voortdurend goedgewerkt, maar na de laatste kernelupdate was het weer van dattum.
Iemand enig idee wat er mis is en hoe ik dat kan herstellen? Op geen enkele van mijn eigen pc's en notebooks (in totaal een zevental) treedt dit probleem op.