Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Willekeurig rechtenverlies  (gelezen 2954 keer)

Offline Bloom

• Lid
Willekeurig rechtenverlies
« Gepost op: 2010/08/09, 20:26:29 »
Hoi,

Ik heb een vriend die een hevige Windows-fan is en op een notebook "wel eens" Ubuntu wou uitproberen.
Natuurlijk loopt hij nu net tegen problemen aan die mij grijze haren bezorgen en die ik voorlopig niet kan oplossen. Wellicht heeft iemand van de lezers een idee?

Hij verliest om de haverklap zijn ingestelde gebruikersrechten bij het starten van Ubuntu. Dan stelt hij vast dat hij geen geluid meer heeft (zogezegd geen geluidshardware meer), geen usb-apparaten kan toevoegen (geen rechten voor) en de shutdown of reboot kiezen brengt hem naar het loginscherm maar voert de gekozen actie dus niet uit.
Het ligt niet aan de hardware, het moet echt een probleem zijn binnen Ubuntu. Het is net alsof hij plots alleen nog maar de rechten van een gast (guest user) heeft in plaats van de administrator-instelling die hij als enige gebruiker had.
Het gebeurt niet altijd en dan blijft alles goed werken tot hij de shutdown uitvoert. De volgende keer is het een echt kansspel: doet hij het of doet hij het niet? Vaak is bij een volgende start weer zijn status herleld tot die van een gast.
Heel vervelend en het sterkt mijn vriend natuurlijk in zijn geloof dat Linux nog altijd rommel is en Windows superieur.  :(
Als hij zijn rechten kwijt is, werkt "sudo shutdown" in een terminalvenster overigens wel degelijk, alleen dus niet vanuit het Gnome-menu.

Na een vorige reeks updates met nieuwe kernel heeft het voortdurend goedgewerkt, maar na de laatste kernelupdate was het weer van dattum.

Iemand enig idee wat er mis is en hoe ik dat kan herstellen? Op geen enkele van mijn eigen pc's en notebooks (in totaal een zevental) treedt dit probleem op.

Offline Roc.am

• Lid
Re: Willekeurig rechtenverlies
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/09, 20:38:27 »
Is dit met een wubi installatie, of met een dual boot ?

- Roc

« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/09, 21:34:32 »
Bloom,

Wel vreemd...
Ik kan zo 123(45) niks zinnig opzeggen.
Lees alleen dat je vriend als usernaam "gast" of "guest" is.
Dat mag ook niets uitmaken, maar ik heb mijn twijfel of zijn UserID wel 500 of hoger is.

Als zijn UserID onder de 500 lig, dan kan het volgens mij om problemen vragen.
Sommige distro's hebben de UserID lat nog hoger liggen, dus 1000 of hoger zijn de users.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/09, 21:46:58 »
Ik neem aan dat je hem wel alle rechten heb gegeven. Want daar zit ik aan te denken, maar ja.........dat is toch gelijk wat je doet, alles aanvinken in groepen en gebruikers.

Dan nog kan het niet zo zijn dat het een loterij is. Als die rechten niet goed zijn, zijn ze dat altijd niet en niet soms niet.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/09, 21:49:19 »
Bloom,

Wel vreemd...
Dat mag ook niets uitmaken, maar ik heb mijn twijfel of zijn UserID wel 500 of hoger is.

Sommige distro's hebben de UserID lat nog hoger liggen, dus 1000 of hoger zijn de users.

Die UID kan je toch niet zelf kiezen? Je kan hem wel wijzigen uiteraard in de /etc/passwd maar dat is vragen om problemen met reeds onder jouw UID geïnstalleerde spullen en bestanden.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/09, 22:02:28 »
Bloom,

Wel vreemd...

Die UID kan je toch niet zelf kiezen? Je kan hem wel wijzigen uiteraard in de /etc/passwd maar dat is vragen om problemen met reeds onder jouw UID geïnstalleerde spullen en bestanden.

Die UID kan je niet kiezen, dat klopt.
En wijziggen vraagt op problemen.
Ik vroeg mij alleen af of de UID tijdens de installatie wel goed is verlopen

In al mijn jaren dat ik met Linux werkt ... Heb ik zoiets niet meegemaakt.
Dat ik op een systeempje die maanden in kast zat de login niet meer van weet..
Tja... dat kan gebeuren.. Mijn grijze massa is ook niet meer de jongste.
Maar daarvoor is ook een oplossing voor.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/09, 22:19:53 »
Hij logt uiteraard niet in als gast maar met zijn voornaam en ja, die heeft alle rechten aangevinkt in "Gebruikers en groepen". En het probleem treedt ook niet elke keer als hij zijn notebook start op, maar wel vaak. Meestal weet hij hoe laat het is als er geen geluid hoorbaar is als de desktop tevoorschijn komt. Dan werkt het inpluggen van usb-sticks niet (geen rechten) en leidt een druk op shutdown naar het inlogscherm. Zijn systeem staat trouwens ingesteld om automatisch in te loggen.
De gebruiker is dus zijn voornaam en met dezelfde naam als groep. UID=1000 en GID=1000. Allemaal normaal.

Ik heb zowat alles nagezocht en kom er niet uit, vandaar dat ik het probleem hier maar eens voorleg.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/09, 22:44:59 »
Het lijkt er een beetje op dat niet in alle gevallen het systeem stabiel c.q. volledig is opgestart.
Probeer eens of het wat uitmaakt als je de automatische login uitschakelt.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/09, 22:50:35 »
De automatische inlog uitschakelen helpt niet, dat had ik al geprobeerd.
Rebooten kan wel helpen, maar vaak blijft het probleem dan ook.

Nog een symptoom: als het probleem optreedt, kun je geen beheersopdrachten meer uitvoeren in Gnome. Menu-items die je aanklikt en een beheerderwachtwoord moeten vragen, doen dat niet. Zo kun je dan ook niets meer doen in 'Gebruikers en Groepen'.

De notebook is overigens een HP Compaq nc6000 notebook met een Pentium-M processor op 1,6 GHz met 512 MB RAM.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/09, 23:51:06 »
De automatische inlog uitschakelen helpt niet, dat had ik al geprobeerd.
Rebooten kan wel helpen, maar vaak blijft het probleem dan ook.

Nog een symptoom: als het probleem optreedt, kun je geen beheersopdrachten meer uitvoeren in Gnome. Menu-items die je aanklikt en een beheerderwachtwoord moeten vragen, doen dat niet. Zo kun je dan ook niets meer doen in 'Gebruikers en Groepen'.

De notebook is overigens een HP Compaq nc6000 notebook met een Pentium-M processor op 1,6 GHz met 512 MB RAM.

Dit is een heel vreemd probleem. Ik zou het volgende doen.
Download een nieuwe iso image van de Ubuntu website.
Brand deze op de laagst mogelijke snelheid op een CD.
Herstart je systeem vanaf deze CD en installeer de zaak opnieuw
vanaf deze CD en bezie vanaf dan of er nog problemen zijn.

Meld je daarna weer hier.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/10, 12:21:19 »
Dat is geen optie, vrees ik. Als ik hem moet zeggen dat Ubuntu geherinstalleerd moet worden, weet ik zeker dat hij er de brui aan geeft en Windows erop installeert!

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/10, 12:44:35 »
Heb ik ook al geprobeerd, maar dat helpt niet. Ook de nieuwe gebruiker verliest na een reboot of twee zijn rechten.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/10, 17:45:15 »
Als ik hem moet zeggen dat Ubuntu geherinstalleerd moet worden, weet ik zeker dat hij er de brui aan geeft en Windows erop installeert!

Ook Windows zal hij weleens opnieuw hebben moeten installeren omdat er iets niet goed liep. Dus Ubuntu opnieuw schoon installeren met de grote kans dat dat een systeem zonder vage klachten oplevert, lijkt mij dan toch zo erg niet. ^-^ 

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/10, 18:07:49 »
Tja, wie zegt dat Windows-liefhebbers logisch zijn? Mijn vriend wou Ubuntu wel een kans geven, maar ongeacht hoeveel maal hij Windows heeft moeten herinstalleren (en ik weet dat dat minstens een keer per maand gebeurt), Ubuntu herinstalleren is er teveel aan. Daar ben ik heel zeker van, dan pleurt hij WinXP erop.
Ik heb overigens zelf de installatie van Ubuntu op die notebook uitgevoerd op dezelfde manier als op al mijn andere zeven notebooks en pc's. Bijgevolg kan ik me niet indenken wat er zo fout kan zijn dat een herinstallatie van Ubuntu noodzakelijk zou zijn. Vermits het rechtenprobleem zich alleen voortdoet op de desktop, denk ik ik dat het probleem zich situeert binnen Gnome, niet? Het probleem is echter dat je Gnome wel makkelijk kunt installeren maar niet herinstalleren via sudo aptitude reinstall ubuntu-desktop, dan downloadt hij iets van 150K (een metapakket vermoed ik) en stopt er dan mee.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/10, 20:11:41 »
Als je uitlogt uit de desktop, dan ctrl+alt+F1 duwt om in een tekstterminal te komen, dan kun je volgens mij wel dit doen:
sudo aptitude purge ubuntu-desktopDit verwijdert de Gnome desktop volledig, inclusief alle opgeslagen configuraties (wil je die behouden, doe dan remove i.p.v. purge). Daarna kunnen we die weer herinstalleren met:
sudo aptitude install ubuntu-desktopMaar ik weet dus niet of dat het probleem zou oplossen.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/10, 20:30:03 »
Ik heb hem de instructies via e-mail doorgestuurd, dus we zullen wel zien wat hij zegt.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/10, 21:12:24 »
Anders die commando's uitvoeren via de recovery mode. Dan is het grafische niet opgestart. Met Ctrl+Alt+F1 wel. En dan kan hij kiezen voor de rootshell met internetverbinding.

Maar ik betwijfel of dat gaat helpen. Er is toch iets grondig mis. Een herinstall lijkt mij het beste. Met een usb opstart schijf duurt dat hooguit 20 minuten. Maar natuurlijk moet hij al zijn persoonlijke bestanden backuppen. Maar dat weet je wel.  :)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/10, 21:24:02 »
Wel, uit al mijn testen blijkt dat de rechtenproblemen zich alleen voordoen binnen de Gnome-omgeving, niet in de onderliggende tekst-Ubuntu. Bijgevolg is het niet onlogisch te denken dat een herinstallatie van Gnome een oplossing zou kunnen bieden.

Offline walterav

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/10, 21:40:15 »
Wel, uit al mijn testen blijkt dat de rechtenproblemen zich alleen voordoen binnen de Gnome-omgeving, niet in de onderliggende tekst-Ubuntu. Bijgevolg is het niet onlogisch te denken dat een herinstallatie van Gnome een oplossing zou kunnen bieden.

Gebruik je een aparte homedir partitie? Klopt de md5sum van de installatie CD?

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/10, 21:58:25 »

Als dit een reactie is op mijn bericht: Ben ik volkomen met je eens, maar het is misschien beter om dat te doen als het grafische (gnome dus) niet opgestart is. Nu staat het nog in het geheugen en dat kan misschien een andere uitkomst hebben. (Zeg ik met mijn beperkte kennis maar is slechts een suggestie.  :))
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/10, 22:37:25 »
@heir4c: Als je eerst afmeldt en dan vanuit het inlogscherm via ctrl+alt+F1 naar de tekstterminal overschakelt, is Gnome niet meer aktief.

@walterav: geen aparte of geëncrypteerde homedir, de md5sum van de installatiecd klopt want het is dezelfde waarmee ik al mijn 32-bitsystemen heb geïnstalleerd en geen van hen ondervindt dit probleem.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/10, 22:43:25 »
Ok, dacht dat je vanuit de desktop naar de tekst terminal ging.