Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HP Scanjet 5300C werkt niet onder Ubuntu 9.10  (gelezen 6474 keer)

Offline MKe

• Lid
Re: HP Scanjet 5300C werkt niet onder Ubuntu 9.10
« Reactie #25 Gepost op: 2010/03/12, 21:12:29 »
Wordt libsane.so niet overschreven door Ubuntu updates? Bij mijn hp2400 moest ik libsane.so.1.0.14 kopiëren naar usr/lib en hernoemen naar libsane.so.1.0.20. De echte 1.0.20 versie werkte niet met mijn scanner, maar met 1.0.14 bleef ubuntu hem stug upgraden naar 1.0.20 met als gevolg dat mijn scanner het steeds niet deed na de eerste keer. Door te hernoemen 'denkt' de upgrade manager dat ik al een up-to-date versie heb :)
« Laatst bewerkt op: 2010/03/13, 21:22:43 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline plek

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2010/04/03, 14:32:07 »
@MKe, dank voor je antwoord. De door jou genoemde bestanden libsane.so.1.0.14 en libsane.so.1.0.20 heb ik niet, wel enkele met een ander getal aan het eind.

Inmiddels heb ik Ubuntu 9.04 teruggezet. Nu doet de scanner het weliswaar nog altijd niet, maar de geluidskaart tenminste weer wel (die deed het sinds 9.10 ook al niet...).

Ik kwam in mijn archief met forumtopics deze tegen: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-9-10-met-hp-scanjet-3500c/. Daarin schrijft Peterbeter in antwoord #14
Citaat
Hier aanvankelijk ook een probleem met scannen (met een HP Photosmart C4580). In het HPLIP helpbestand kwam ik een simpel maar helder commando tegen dat de HP printer/scanner funkties test en fouten ervan weergeeft:
       type in de terminal: hp-check -t
Vervolgens komt er een lange lijst bevindingen. Bijna onderaan staat een summary met errors; de fouten dus.
Ik moest nog wat commando´s uitvoeren; met copieren en plakken in de terminal was dat binnen 1 minuut opgelost.
Toen nog een foutmelding dat er een ICM profile miste. Door onder instellingen het item: color management uit te zetten werkt het nu helemaal perfect.
Ik heb ook 'hp-check -t' in de terminal uitgevoerd, de (15) vermelde errors opgelost door de aangegeven commando's uit te voeren, en daarna weer 'hp-check -t' gedaan. Dit leverde geen errors meer op, maar wel oa het volgende:

Checking for permissions of USB attached printers...

HP Device 0x8204 at 001:004:
    Device URI: hp:/usb/Deskjet_6500?serial=MY4772P20P040N    
# file: dev/bus/usb/001/004
# owner: root
# group: lp
user::rw-
user:alpha:rw-
group::rw-
mask::rw-
other::r--

HP Device 0x701 at 001:003:
    Device URI: hp:/usb/Hewlett_Packard_ScanJet_5300C?serial=TW01B10419ME
# file: dev/bus/usb/001/003
# group: root

Er is één opvallend verschil: bij de printer staat "# group: lp" maar bij de scanner staat "# group: root". Ik weet niet precies wat dit aangeeft, maar eerste idee was dat je tot de groep root moet horen om te mogen/kunnen scannen. Zegt dit iets over de oorzaak van het probleem (want het oplossen van al die errors heeft niet geholpen)?

Ik hoor graag! Alvast bedankt.
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 2010/04/03, 14:34:20 door plek »

Offline MKe

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/04/05, 12:58:16 »
@MKe, dank voor je antwoord. De door jou genoemde bestanden libsane.so.1.0.14 en libsane.so.1.0.20 heb ik niet, wel enkele met een ander getal aan het eind.

Inmiddels heb ik Ubuntu 9.04 teruggezet. Nu doet de scanner het weliswaar nog altijd niet, maar de geluidskaart tenminste weer wel (die deed het sinds 9.10 ook al niet...).

Ik kwam in mijn archief met forumtopics deze tegen: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/ubuntu-9-10-met-hp-scanjet-3500c/. Daarin schrijft Peterbeter in antwoord #14
Citaat
Hier aanvankelijk ook een probleem met scannen (met een HP Photosmart C4580). In het HPLIP helpbestand kwam ik een simpel maar helder commando tegen dat de HP printer/scanner funkties test en fouten ervan weergeeft:
       type in de terminal: hp-check -t
Vervolgens komt er een lange lijst bevindingen. Bijna onderaan staat een summary met errors; de fouten dus.
Ik moest nog wat commando´s uitvoeren; met copieren en plakken in de terminal was dat binnen 1 minuut opgelost.
Toen nog een foutmelding dat er een ICM profile miste. Door onder instellingen het item: color management uit te zetten werkt het nu helemaal perfect.
Ik heb ook 'hp-check -t' in de terminal uitgevoerd, de (15) vermelde errors opgelost door de aangegeven commando's uit te voeren, en daarna weer 'hp-check -t' gedaan. Dit leverde geen errors meer op, maar wel oa het volgende:

Checking for permissions of USB attached printers...

HP Device 0x8204 at 001:004:
    Device URI: hp:/usb/Deskjet_6500?serial=MY4772P20P040N    
# file: dev/bus/usb/001/004
# group: lp

HP Device 0x701 at 001:003:
    Device URI: hp:/usb/Hewlett_Packard_ScanJet_5300C?serial=TW01B10419ME
# file: dev/bus/usb/001/003
# group: root

Er is één opvallend verschil: bij de printer staat "# group: lp" maar bij de scanner staat "# group: root". Ik weet niet precies wat dit aangeeft, maar eerste idee was dat je tot de groep root moet horen om te mogen/kunnen scannen. Zegt dit iets over de oorzaak van het probleem (want het oplossen van al die errors heeft niet geholpen)?

Ik hoor graag! Alvast bedankt.
Gr, Peter

Voor scannen heb je de libsane library nodig, dit is als het goed is onderdeel van je scanner-driver. Het getal aan het eind is afhankelijk van je Ubuntu versie. Bij 9.04 is dat versie 1.0.19 en bij 9.10 is dat 1.0.20. Mijn oude scanner werkt alleen met met 1.0.14. Ubuntu wil echter met updaten deze steeds overschrijven, waardoor ik XSane maar 1 x kon opstarten. Door het te hernoemen werd Ubuntu voor de gek gehouden.
Dat met die groepen weet ik niet, misschien kan iemand anders daarmee helpen?

Offline plek

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/04/19, 22:27:37 »
@MKe, dank voor het aanhoudende meedenken.

Je schreef eerder:
Citaat
Wordt libsane.so niet overschreven door Ubuntu updates? Bij mijn hp2400 moest ik libsane.so.1.0.14 kopiëren naar usr/lib en hernoemen naar libsane.so.1.0.20. De echte 1.0.20 versie werkte niet met mijn scanner, maar met 1.0.14 bleef ubuntu hem stug upgraden naar 1.0.20 met als gevolg dat mijn scanner het steeds niet deed na de eerste keer. Door te hernoemen 'denkt' de upgrade manager dat ik al een up-to-date versie heb
en ook:

Citaat
Voor scannen heb je de libsane library nodig, dit is als het goed is onderdeel van je scanner-driver. Het getal aan het eind is afhankelijk van je Ubuntu versie. Bij 9.04 is dat versie 1.0.19 en bij 9.10 is dat 1.0.20. Mijn oude scanner werkt alleen met met 1.0.14. Ubuntu wil echter met updaten deze steeds overschrijven, waardoor ik XSane maar 1 x kon opstarten. Door het te hernoemen werd Ubuntu voor de gek gehouden.
Ik heb inderdaad libsane.so.1.0.19 (want inmiddels 9.04 teruggezet). De (wijzigings)datum van dat bestand is 27-3-2009, net als bij de andere libsane-bestanden in usr/lib. Dat lijkt me eerder de datum van het originele bestand van/voor versie 9.04 dan de datum van een update die mogelijk het probleem veroorzaakt. Of heb ik dat mis?

Jij fopt de upgrademanager zoals in de eerste quote beschreven. Dat begrijp ik, maar ik snap niet helemaal waarom ik dat ook zou proberen, omdat de scanner het vanaf de live-cd gewoon doet. Ik ben op die cd dus op zoek gegaan naar libsane.so.1.0.19, maar vrijwel alle bestanden zijn ingepakt. Ik zag - vanwege mijn opmerking in de vorige alinea - niet het nut van 9.04 opnieuw installeren en kijken hoe het scannen gaat vóórdat ik updates binnenhaal. Of ligt dat anders?

Mocht je - of anderen - nog suggesties hebben: ik hou me aanbevolen!

Alvast dank. Groet, Peter

Offline plek

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/06/07, 08:49:16 »
Inmiddels heb ik Ubuntu 10.04 geïnstalleerd, en de scanner doet het gewoon. Hoewel daarmee het probleem van dit topic - de scanner werkend krijgen onder 9.10 - niet is opgelost, is dit topic wat mij betreft achterhaald.

Groet, Peter
« Laatst bewerkt op: 2010/06/07, 08:56:57 door plek »

Offline Tom

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/06/07, 10:55:56 »
Wat mij betreft ook ,daarom slotje.
Moesten er nog problemen zijn of vragen over dit thema gelieve een nieuw topic daarvoor aan te maken.

Maar geen drie stuks Meneer Plek dat is van het goede teveel. :D :D
Heb die twee uit ,,Software en configuratie,, in de vuilbak gezet.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/07, 11:01:54 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.