Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RECHTEN - Voor de tigste keer. [DEFINITIEF OPGELOST]  (gelezen 6056 keer)

Offline vanadium

• Lid
Re: RECHTEN - Voor de tigste keer.
« Reactie #25 Gepost op: 2010/05/10, 14:28:22 »
Citaat
Het lijkt erop dat het onderwerp RECHTEN zo ingewikkeld is dat het alleen voor unuversitairen is weggelegd.
Ik denk dat je eens moet lezen hoe het werkt. Zeer moeilijk is het niet. Om geen enkele beperking te hebben op wat je al hebt, moet je alle rechten open zetten. Om geen enkele beperking te hebben op nieuwe bestanden, moet je je umask instellen op 0000.

Dat is niet zo veilig en niet zo verstandig. Vandaar dat de standaard rechten op een linux systeem meestal wat restrictiever zijn (maar toch niet veel: de ganse wereld kan standaard je home directory lezen).

Op een ext3/ext4 bestandssysteem kan je permissies individueel per bestand instellen.

Op een bestandssysteem dat geen linuxrechten ondersteunt (fat, ntfs, ...) kan je alleen permissies voor de ganse partitie instellen.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #26 Gepost op: 2010/05/10, 15:16:30 »
Een ander probleem is dat je via een live cd werkt.
Hierdoor zullen instellingen als je umask bij iedere reboot verloren gaan.
Bovendien is de "ubuntu"-gebruiker van de live cd mogelijk niet een normale gebruiker zoals je die op een normaal systeem aantreft. (dit laatste weet ik niet helemaal zeker)

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2010/05/10, 16:58:20 »
Ik werkm op een LiveCD omdat ik door een programmafout alles kwijt was op mijn tijdelijke Windows/Karmic-schijf.
Nu ik Windows een eind op orde heb wil ik dat graag naar een extrne schijf kopieren als backup maar moet steeds sudo gebruiken en krijg dan straks problemen als ik weer geinstalleerd ben met Lucid Linx met de rechten.
Daarom wil ik op de externe Ext3/Ext4-schijven onbeperkt toegang zodat ik zonder sudo altijd kan kopieren. ongeacht waarvandaan ik kopieer.

ubuntu@ubuntu:~$ ls -l /
total 2
drwxr-xr-x   2 root root 2357 2010-04-29 12:30 bin
drwxr-xr-x   4 root root   60 2010-04-29 12:33 boot
dr-xr-xr-x  10 root root 2048 2010-04-29 12:56 cdrom
drwxr-xr-x  17 root root 4520 2010-06-09 03:20 dev
drwxr-xr-x 139 root root  640 2010-06-09 03:24 etc
drwxr-xr-x   3 root root   60 2010-06-09 03:11 home
lrwxrwxrwx   1 root root   33 2010-04-29 12:26 initrd.img -> boot/initrd.img-2.6.32-21-generic
drwxr-xr-x  22 root root 6430 2010-04-29 12:30 lib
drwxr-xr-x  10 root root  200 2010-06-09 03:20 media
drwxr-xr-x   2 root root    3 2010-04-23 10:11 mnt
drwxr-xr-x   2 root root    3 2010-04-29 12:17 opt
dr-xr-xr-x 205 root root    0 2010-06-09 03:10 proc
drwxr-xr-x  20 root root  329 2010-04-29 12:26 rofs
drwx------   9 root root  180 2010-06-09 03:22 root
drwxr-xr-x   2 root root 3578 2010-04-29 12:30 sbin
drwxr-xr-x   2 root root    3 2009-12-05 21:55 selinux
drwxr-xr-x   2 root root    3 2010-04-29 12:17 srv
drwxr-xr-x  12 root root    0 2010-06-09 03:10 sys
drwxrwxrwt  17 root root  360 2010-05-10 02:03 tmp
drwxr-xr-x  13 root root  100 2010-04-29 12:17 usr
drwxr-xr-x  19 root root  120 2010-04-29 12:26 var
lrwxrwxrwx   1 root root   30 2010-04-29 12:26 vmlinuz -> boot/vmlinuz-2.6.32-21-generic
ubuntu@ubuntu:~$ ls -l /mnt
total 0
ubuntu@ubuntu:~$
« Laatst bewerkt op: 2010/05/10, 16:59:53 door Asperger »

Offline ivo

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2010/05/10, 17:11:16 »
Ik heb een externe schijf met 2 partities, die wil ik ONGEACHT SYSTEEM, ONGEACHT VERSIE, ONGEACHT ACCOUNT, ONGEACHT OF IK VANUIT EEN LIVECD WERK, willen benaderen met ALLE en dan bedoel ik dus ook ALLE rechten.
Ik heb een interne schijf met 2 partities.
Daarvan is de 2e een datadisk.
Die wil ik dus ONGEACHT SYSTEEM, ONGEACHT VERSIE, ONGEACHT ACCOUNT, ONGEACHT OF IK VANUIT EEN LIVECD WERK, willen benaderen met ALLE en dan bedoel ik dus ook ALLE rechten.
De Linux systeem-partitie heb ik niets mee te maken, daar plant ik NOOIT data neer die ik nodig heb voor kopieren of iets dergelijks.
Downloaden doe ik ook NOOIT in een Linux-systeem partitie.
Hoe krijg ik het dus voor elkaar om ALLE partities, uitgezonderd die waar Ubuntu op geinstalleerd is, dusdanig ingesteld dat ik er ALTIJD op kan???
Zijn dan de twee commandos die eerder werden vermeld voldoende? (voorlaatste scherm van Thijsg)

Stel dat die twee partities zijn gemount als /disk2p1 en /disk2p2 dan open je een terminal en tik je in

sudo chmod -R 777 /disk2p1
sudo chmod -R 777 /disk2p2

Denk erom; GÉÉN spaties achter die slashes tikken want dan ben je de sigaar.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2010/05/10, 17:49:43 »
Asperger kan ook openssh installeren, dan kan ik er hiervandaan bij.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Thijsg

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2010/05/10, 19:25:54 »
Heb je er ooit eens aan gedacht om iemand om hulp bij je thuis te vragen?
Want, sorry dat ik het zeg, maar je doet zoveel en alles door elkaar (zoals ene jaar geleden ook al deed) dat je zelf door de bomen het bos niet meer ziet.
En dan Ubuntu de schuld geven of de leden hier dat ze je geen oplossing kunnen bieden. Kijk en dat vind ik heel erg, want iedereen hier doet zijn stinkende best.

Ik weet wel dat je asperge hebt, maar dat wil niet zeggen dat je zelf ook naar oplossingen kunt zoeken of dat je zoals vnadium zegt, zelf eerst eens gaat lezen hoe het een en ander werkt.

Bedenk dat wij vrijwilligers zijn die hier op het forum zijn om elkaar te helpen maar dat we dat allemaal op afstand doen. We zien niets, en daarom is het voor ons ook moeilijk. Maar geef ons niet de schuld.
Er zijn op dit forum wel meer mensen met die afwijking (of toevoeging :D) en een goed *buntusysteem, het is dus mogelijk. ;)

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2010/05/11, 00:53:54 »
Ik heb een externe schijf met 2 partities, die wil ik ONGEACHT SYSTEEM, ONGEACHT VERSIE, ONGEACHT ACCOUNT, ONGEACHT OF IK VANUIT EEN LIVECD WERK, willen benaderen met ALLE en dan bedoel ik dus ook ALLE rechten.
Die wil ik dus ONGEACHT SYSTEEM, ONGEACHT VERSIE, ONGEACHT ACCOUNT, ONGEACHT OF IK VANUIT EEN LIVECD WERK, willen benaderen met ALLE en dan bedoel ik dus ook ALLE rechten.
De Linux systeem-partitie heb ik niets mee te maken, daar plant ik NOOIT data neer die ik nodig heb voor kopieren of iets dergelijks.
Hoe krijg ik het dus voor elkaar om ALLE partities, uitgezonderd die waar Ubuntu op geinstalleerd is, dusdanig ingesteld dat ik er ALTIJD op kan???
Zijn dan de twee commandos die eerder werden vermeld voldoende? (voorlaatste scherm van Thijsg)

Stel dat die twee partities zijn gemount als /disk2p1 en /disk2p2 dan open je een terminal en tik je in

Disk en partitienummer vond ik niet maar heb deze uitgevoerd:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo chmod -R 777 /dev/sdj1

Denk dat het dan wel goed is, ga zien wat er gebeurt met kopieren.
Bedankt!

Helaas, kan al geen map aanmaken, commando werkt blijkbaar niet.
Dan maar zien of ik alsnog disk en partitienummer kan vinden...

iK HEB DEZE UITGEVOERD EN LIJKT SUCCES TE HEBBEN:

sudo chmod -R 777 /media/EXTERN-1340-A

Heb in het verleden hiermee ook gewerkt om een partitie aan te duiden in een commando dus heb het gewoon geprobeerd en het lijkt te werken.
Dank je wel !!!
« Laatst bewerkt op: 2010/05/11, 01:03:11 door Asperger »

Offline vanadium

• Lid
Re: RECHTEN - Voor de tigste keer. [DEFINITIEF OPGELOST]
« Reactie #32 Gepost op: 2010/05/11, 18:27:44 »
Probeer ook eens te begrijpen waarom het werkt. Dan klaar je volgende keer de klus zonder moeite.

* Je schijf is aangekoppeld op /media/EXTERN-1340-A
* "777" is synoniem voor "u+rwx,g+rwx,o+rwx": gebruikers (u), groepen (g) en anderen (others, o) hebben allemaal zowel lees (r), schrijf (w) als uitvoer (x) rechten.
* -R betekent dat je die permissies recursief instelt, d.w.z., niet alleen voor het koppelpunt /media/EXTERN-1340-A, maar ook voor alle onderliggende bestanden en directories (m.a.w elk bestand op die partitie).

Let op: nieuwe bestanden die je aanmaakt, zullen niet standaard alle permissies open hebben. De standaard permissies van een nieuw bestand worden immers bepaald door het umask. Op een Ubuntu systeem is dit 022, waardoor de standaardpermissies worden: 755, of rwxr-xr-x, dus lezen en schrijven voor de eigenaar, enkel lezen en uitvoeren voor de anderen.

Om iedereen toe te laten directories en bestanden te maken op de schijf, had

sudo chmod 777 /media/EXTERN-1340-Adus zonder de -R optie volstaan. Permissies van de bestaande bestanden op de schijf waren dan niet veranderd, maar iedereen kon wel directories bijmaken en bestanden daarin plaatsen. Niet iedereen zou evenwel met de bestaande bestanden kunnen alles doen.

Het koppelpunt van een schijf kan je vinden in de uitvoer van "mount".

Offline ivo

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2010/05/11, 22:28:26 »

Disk en partitienummer vond ik niet maar heb deze uitgevoerd:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo chmod -R 777 /dev/sdj1

Denk dat het dan wel goed is, ga zien wat er gebeurt met kopieren.
Bedankt!

Helaas, kan al geen map aanmaken, commando werkt blijkbaar niet.
Dan maar zien of ik alsnog disk en partitienummer kan vinden...

iK HEB DEZE UITGEVOERD EN LIJKT SUCCES TE HEBBEN:

sudo chmod -R 777 /media/EXTERN-1340-A

Heb in het verleden hiermee ook gewerkt om een partitie aan te duiden in een commando dus heb het gewoon geprobeerd en het lijkt te werken.
Dank je wel !!!

Ik schreef "gemount als", met /dev/xxx benader je het device.
Maar goed, fijn dat het is opgelost.
Snap je nu ook hoe het werkt?

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2010/05/12, 03:18:56 »
Ik krijg er meer inzicht in maar zoals eerder toch wel meer mensen aangaven zou er een goed makkelijk leesbaar artikel welkom zijn.
Als ik straks weer geinstalleerd ben wordt het wel een stuk makkelijker.
Vaak is ook Engels de beperking omdat het dan om technisch/vaktaal Engels gaat en mijn Engels is al niet zo geweldig.
Het zal best wel beter worden als ik zelf ook in betere tijden terecht kom, voor oktober 2005 was het allemaal niet zo'n probleem, je merkt wel een groot verschil tussen voor die tijd en erna, daar zit ook een groot stuk van het probleem.
In elk geval bedankt allemaal voor de hulp.

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2010/05/16, 04:37:02 »
Hoi luitjes,

Ikm ben weer geinstalleerd op een normale harde schijf, die van mijn laptop.
Ik dacht met de bovenstaande commandos altijd mijn HD-tjes te kunnen benaderen, nu krijg ik dus weer dat Ubuntu over rechten begint te zeiken...
Hier het plaatje:

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2010/05/16, 04:43:52 »
.

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2010/05/16, 09:42:47 »
Vriend.... Ik zie dat je ergens tussen Grave en Oss woont. Is het een idee om iemand daar in de buurt te benaderen voor hulp ter plaatse? Aan je toetsenbord dus? Ik weet niet waarom, maar ik heb sterk het gevoel dat je af en toe sneller bent dan je eigen schaduw en dat daardoor dingen anders gaan dan je had vermoed en gewild.... Een combinatie van Lucky Luke en de Daltons.. Luke Dalton dus eigenlijk ;)

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Asperger

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2010/05/16, 16:31:12 »
Sprace inserieusy ny cet commúýs innár...

Op het intern toetsenbord van de laptop zelf geen enkel probleem maar die gebruik ik gewoon niet graag omdat ik die niet prettig vind werken.
Gebruik daarom dus een extern toetsenbordje...
Ik denk dat met dat verschil van ervaring qua fouten en geen fouten toch wel erg duidelijk en onomstotelijk bewijs is...