Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem loopt niet vloeiend...wat te doen?  (gelezen 1176 keer)

Offline didaaf

• Lid
Systeem loopt niet vloeiend...wat te doen?
« Gepost op: 2010/03/13, 13:37:01 »
In windows is dit 9,9 van de 10 keer een driver issue van je graka maar ik heb de laatste closed drivers van nvidia draaien (195.136.03) en games zoals unreal tournament (die gezien me laatste topic eindelijk werkt ;) ) of alien arena draaien wel spat zuiver dus dat kan het dan niet zijn lijkt me???

Het is een recente verse install van ubuntu 9.10 wat eerst zuiver leek te lopen maar het begon almeer op te vallen dat er vertraging was met het sluiten van vensters bijvoorbeeld. Ook is opgevallen dat de processor pieken krijgt van 100% gebruik. Ben geswitched naar KDE omdat te kijken hoe dat liep en daar hetzelfde gevoel. Begin lijkt alles lekker te lopen maar naar verloop van tijd gaat het weer hakkerig allemaal. Berichten op amsn komen met vertraging aan wat je in eerste instantie laat denken aan een netwerk probleem maar ook de venster sluiten hakkerig en het gaat allemaal net een fractie trager, hoogst irritant!!!

Betreft hier een oud amdtje 2600xp, 1 gig, 7600gs, seagate 80g @7200toeren wat toch voldoende moet zijn om de basis fatsoenlijk te laten draaien toch? Dus de hamvraag hoe ga ik te werk om te zien waar het probleem ligt in ubuntu/gnome/KDE/linux??!!!

Offline didaaf

• Lid
Re: Systeem loopt niet vloeiend...wat te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/13, 14:35:46 »
http://www.zolved.com/synapse/view_content/28224/How_to_tune_your_Ubuntu_PC_for_faster_performance_

Had al het idee dat me geheugen stond te niksen want systeem monitor geeft aan dat ik slechts 30 procent gebruik en daar blijft die lijn dan ook op hangen met een swap van 1 procent 14mb van 1,4 g daarnaast???!!!!!

Nou geeft die site aan de swapiness te veranderen van 60 naar 10 omdat dit nogal een bottleneck blijkt te vormen in ubuntu dat deze je ram geheugen niet gebruikt maar je trage harde schijf. Alleen aangekomen bij sudo gedit /etc/sysctl.conf om te zorgen dat bij elke reboot je ram geheugen gebruikt wordt staat de regel swapiness niet in mijn sysctl.conf . Als ik dan even door ga naar inittab...deze is helemaal leeg...why?????
« Laatst bewerkt op: 2010/03/13, 14:37:55 door didaaf »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/13, 14:50:38 »
Bij 1 Gb geheugen hoef je niks aan te passen met geheugen gebruik. Je zegt zelf dat je niks aan geheugen en swap gebruikt, dus waarom zou je het moeten wijzigen.

Compiz uit zetten is je oplossing, (system-preferences-appearance-visual effects).
In firefox kun je nog, bij het uitzetten van firefox, bepaalde files laten wissen zodat hij schoon/leeg blijft.
Bleachbit kun je ook nog gebruiken, wel de instellingen goed nakijken, dus wat hij wist.
Voor de rest hoef je niks te doen.

Missschien eens gaan lezen/zoeken om je grafische kaart sneller te krijgen.

Offline didaaf

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/15, 04:08:22 »
Omdat ubuntu blijkbaar het ramm geheugen niet benut maar die van de hardeschijf. Dit kan dus prima verklaren waarom alles hakkerig loopt omdat je hdisk als een gek aan het swappen is. Ik wil me geheugen dus laten gebruiken daar is het tne slotte voor!!! Compiz net even in zijn geheel verwijderd en maar even kijken wat het doet. Vid kaart is niks mis mee zoals ik schreef de laatste drivers draaien en in games heb ik helemaal geen last van lag. Dit echt echt een ubuntu probleem en zal me als ik tijd heb nog is verdiepen in het geheugen gebeuren!?

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/15, 07:10:35 »
Probeer het eens m.b.v onderstaande link
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computers-met-vrij-weinig-RAM-geheu

of anders Ailurus installeren en onder Systeem settings»»memory»»swappiness instellen
http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/tip-ailurus/
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/15, 12:26:28 »
Wat ook handig kan zijn is om de processen eens te bekijken. In een terminal het commando "top" geven. Met q sluit je dit weer af. Misschien kan je zo zien welk process verantwoordelijk is voor de vertraging.

Offline didaaf

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/16, 02:30:16 »
Ok wordt steeds sneller nu compiz weg is en swapiness op 10. Maakt blijkbaar niet uit dat er niks stond in sysctl.conf want hij onhoudt het gewoon nu. Maar nog niet 100 procent vloeiend sinds compiz weg is een zwart randje om een venster wat hakkerig sluit...maar wel sneller :P

Dat top uh is er ook een manier om daar een log van te krijgen? Nogal bewegerig en is het normaal dat dat er staat 2 users (me naam en root). Verder is het nogal springerig dus heb amper de tijd om te zien wat voor programmas aanspringen om vervolgens weer weg te gaan is ook dat normaal?

« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/16, 09:58:18 »
top -d <aantal seconden> Bijv : top -d 10

Je naam en root gebruikers: dat is normaal

Offline didaaf

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/20, 18:52:31 »
Nou het lijkt een soort van opgelost? Waarschijnlijk toch wat met die swapiness te maken maar waarom dat dan niet in het begin ook zo was?

Ja en verder moet ik ook niet te miereneukerig doen en appels met peren vergelijken. Oftewel de hoofdpc en deze ouderwetse doorgeefluik en tevens expirimenteer bak zo lijkt het er thans op  =D Thx for the replys!