Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Groot probleem met wachtwoord  (gelezen 1436 keer)

Offline jess67

• Lid
Groot probleem met wachtwoord
« Gepost op: 2010/01/16, 12:43:01 »
Hallo heb sinds vorig jaar voor mijn dochter een 2de handse computer met ubuntu erop gekocht.
Enwel wat is nu het probleem zij wil graag Habbo spelen maar dat gaat alleen met een nieuwe Java software.
Dit heb ik gedownload maar kan hem niet uitpakken omdat hij vraagt om een paswoord.
Heb alles al geprobeert en veel gelezen maar kom er niet uit.
Volgens mij vraagt hij om een root paswoord!
En deze weet ik niet heeft de vorige eigenaar ook niet achter gelaten helaas.
Zou iemand mij verder kunnen helpen AUB.

Alvast bedankt voor de hulp.

groeten Jess.

Re: Groot probleem met wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/16, 12:56:31 »
Hoi jess, welkom hier :)

Ik heb zojuist even Habbo Hotel geprobeerd, het werkt prima zonder Java of Flash of wat dan ook. Ik gebruik Ubuntu 9.10 met de standaard Firefox.

Welke Ubuntu-versie gebruik je?

Offline jess67

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 15:20:46 »
Hoi hoe kan ik dat zien?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 15:33:18 »
Systeem->Beheer->Systeemmonitor->Systeem.

Offline jolo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 15:40:57 »
Of via Systeem > Over Ubuntu. En in het Terminalvenster
lsb_release -r [Enter]

Als je het Ubuntu wachtwoord niet (meer) weet, check dan onder andere deze hyperlink http://www.thc1.nl/ubuntu/wachtwoord-vergeten.html

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/16, 15:46:56 »
De versie kom je te weten met "System - About Ubuntu"

Het paswoord dat wordt gevraagd, is waarschijnlijk dat waarmee je dochter inlogt. Als het een automatische inlog is, en je weet dat paswoord niet, dan stel je het best opnieuw in. Dat is gemakkelijk, zoals je in dit draadje ziet http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/hoe-een-linux-pc-in-enkele-seconden-te-kraken-valt/

Er is de link in de eerste post. Ingeval je Engels wat kraakt:

* Zorg vooraf dat je de login van je dochter weet. Je kan dit als volgt weten: open een terminal (Programs - Accessories - Terminal). Type "whoami" gevolgd door <enter>.
* Start de computer op, en druk terwijl grub aan het laden is (vlak na de bios) op <esc>. Dan krijg je het grub opstartmenu. Bij tweevoudig opstartbare computers wordt het grub menu meestal automatisch getoond.
* Kies in het menu een keuze met "recovery mode" in de naam.
* Je komt aan een systeemprompt. Geef in "passwd <login>". (Vervang <login> door de login naam). Je moet een nieuw paswoord geven en dat bevestigen.

@Cumulus007: mogelijk werkt het spelletje inderdaad correct met openjdk, de open source java versie die met Ubuntu 9.10 meekomt. Op een oudere Ubuntu versie staat mogelijk een oudere java, waarmee dat spelletje dan niet wil samenwerken.

« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/16, 15:57:22 »
@vanadium
Sterker nog, Habbo gebruikt helemaal geen Java. Ik heb geen Java geïnstalleerd en Habbo werkt prima. Habbo gebruik sinds kort gewoon Flash in plaats van Shockwave ;)

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/16, 23:02:35 »
Sterker nog, Habbo gebruikt helemaal geen Java. Ik heb geen Java geïnstalleerd en Habbo werkt prima. Habbo gebruik sinds kort gewoon Flash in plaats van Shockwave ;)
Dit is belangrijke informatie. Vraagsteller jess67: vergeet het installeren van nieuwe java software maar, voor Habbo is iets anders nodig. Cumulus007, gebruik je dan de Adobe Flash (zit in Ubuntu-restictes-extras)?

Volgens mij vraagt hij om een root paswoord!
En deze weet ik niet heeft de vorige eigenaar ook niet achter gelaten helaas.
Bedoel je dat de vorige eigenaar Ubuntu ooit heeft geïnstalleerd en je zijn/haar wachtwoord wilt resetten? Dus niet het wachtwoord van je dochter? Dan moet je eerst kijken op Systeem -> Gebruikers en Groepen om de inlognaam te weten.

Daarna kan je daar een nieuw wachtwoord aan geven via "passwd <login>" zoals door vanadium al was beschreven.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/17, 12:07:50 »
@testcees
Qua multimedia-ondersteuning heb ik alleen de Restricted Extras.