Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) GDM en KDM samen  (gelezen 2759 keer)

Offline Jakke5

• Lid
(OPGELOST) GDM en KDM samen
« Gepost op: 2009/11/28, 22:00:39 »
Systeem Ubuntu 8.04. Om Digikam te kunnen draaien (mét help-vensters en de hele santekraam) dacht ik Kubuntu te moeten installeren. Zo gezegd zo gedaan. Op een geg. ogenblik moest ik kiezen : GDM of KDM. Ik kies KDM, want GDM "ken" ik al. Maar nu kan ik het systeem niet meer afsluiten. Weet iemand raad?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/29, 17:12:05 door Jakke5 »

Offline asphyxia

• Forumteam
Re: GDM en KDM samen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/28, 22:05:50 »
Beste Jakke5,

Ff enkele vragen:

- Wat bedoel je, iets meer precies, met 'ik kan m'n systeem niet meer afsluiten'?
- Hoe heb je Kubuntu geinstalleerd? Want dat is eigenlijk alleen maar een andere desktop omgeving (GUI).
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/28, 22:30:35 »
Om DigiKam te kunnen gebruiken, heb je niet heel Kubuntu nodig hoor ;)

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/28, 22:41:04 »
Wat bedoel je, iets meer precies, met 'ik kan m'n systeem niet meer afsluiten'?
Daarmee bedoel ik dat ik het systeem niet meer kan uitschakelen (ofte de pc 'veilig' afsluiten) (Krijg alleen de opties Afmelden, Scherm blokkeren, Gebruiker wisselen, Slaapstand). Afmelden geeft als resultaat dat ik terug in het aanmeldscherm (met gebruiker en paswoord) kom
Hoe heb je Kubuntu geinstalleerd?
Als ik het goed heb door in synaptic kubuntu te selecteren en 'toepassen' te klikken. Dat het "alléén maar" een grafische desktopomgeving is wist ik al. Ik heb eerst een heleboel docu's gelezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 22:46:26 door Jakke5 »

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/29, 00:47:09 »
Het kan idd zijn dat gnome (ubuntu), gdm nodig heeft voor functies als afsluiten.

De standaard display manager kan je veranderen met het commando
sudo dpkg-reconfigure gdm

FrSu

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/29, 09:55:53 »
Dat alleen afmelden vanuit KDE klopt. Is bij mij ook zo. Ik heb KDE ook geinstalleerd vanuit Synaptic in Ubuntu. Je kunt jezelf vanuit KDE kennelijk alleen nog maar afmelden. :|
Daarna kun je de keuze maken Ubuntu weer op te starten of de computer geheel af te sluiten. Ben er inmiddels aan gewend, maar het zou mooier zijn als de computer dan ook werkelijk zonder die tussenstap uit kan gaan.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/29, 10:23:13 »
Tijd brengt raad. In het schermpje dat ik kreeg als ik wou afsluiten, stond een tabje (het denk dat het "systeem" heette) waarin ik kon kiezen tussen GDM of KDM. Het volstond KDM te kiezen i.p.v. GDM om te kunnen afsluiten.
KDM is een ietsiepietsie trager dan GDM, maar ik vind het stukken aangenamer. Bv. in Openoffice zijn de knopjes echt leuk.
Nu heb ik nog een wens: ik zou graag kunnen kiezen tusen die 2 grafische omgevingen, maar ik vind het schermpje met de keuzemogelijkheid niet meer terug.
In een -geloof ik- wiki vond ik iets van rommelen in /etc/init.d en actief en non-actief maken maar er stond niet bij over welke bestanden het precies ging.
Het prettigst zou zijn een keuze te kunnen maken bij het opstarten. Hoe geraak ik daar aan?

« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/29, 10:25:03 »
Heb je nu GDM of KDM? Je kunt in beide aanmeldvensters ergens onder een knopje "Sessie" kiezen tussen GNOME of KDE. Dat zit meestal rechts- of linksonder.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 14:42:53 »
Opstarten en aanmelden gebeurt in GDM, dan schakelt ie over op KDM. Afsluiten blijft nu KDM. Dat knopje "Sessie" heb ik nog niet gevonden.

FrSu

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/29, 14:46:01 »
Sessie vind je in het eerste scherm na de Grub. Daar kun je kiezen voor Gnome of KDE. Als je in KDE zit kom je na afmelden hier weer terug. Dan kun je Gnome weer opstarten of de PC afsluiten. Dit is bij mij zo in de GDM modus. De KDM modus heb ik niet.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/29, 14:47:23 »
volgens mij haal je nu een aantal dingen door elkaar. Je hebt GNOME en KDE. Dit zijn verschillende werkomgevingen. Beide werkomgevingen hebben een eigen aanmeldvenster, die elk passen binnen het uiterlijk en werkwijze van GNOME en KDE. het aanmeldscherm van GNOME heet GDM (Gnome Display Manager) en het aanmeldscherm van KDE heet KDM (KDE Display Manager) Ze zijn echter wel compatibel: je kunt vanuit KDM ook een GNOME-sessie starten, en vanuit GDM een KDE-sessie starten.

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/29, 15:20:09 »
Mijn vraag is nu net: HOE doe ik dat, vanuit een KDM- een Gnome-sessie starten en omgekeerd?
Dat ik 2 dingen door elkaar haal is best mogelijk, maar bhij het opstarten krijg ik m'n vertrouwde grote woord UBUNTU in oker-bruin, na het invullen van gebruiker en paswoord, verschijnt het KDE-logo in blauw met een op- en neer-springend hardeschijf-icoontje, waarop dan de iconen van -hoe moet ik het noemen- hoofdgroepen  verschijnen. Bij het afmelden verschijnt alléén nog het grote woord KUBUNTU, in blauw uiteraard.

Ik erger mij soms ook rot aan de vele -d-t-fouten(ook in WIKI's). Blijkbaar zijn computer-vaardigheid en spelling-vaardigheid moeilijk te verzoenen.   

« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/29, 16:25:48 »
Citaat
Mijn vraag is nu net: HOE doe ik dat, vanuit een KDM- een Gnome-sessie starten en omgekeerd?
Dat ik 2 dingen door elkaar haal is best mogelijk, maar bhij het opstarten krijg ik m'n vertrouwde grote woord UBUNTU in oker-bruin, na het invullen van gebruiker en paswoord, verschijnt het KDE-logo in blauw met een op- en neer-springend hardeschijf-icoontje, waarop dan de iconen van -hoe moet ik het noemen- hoofdgroepen  verschijnen. Bij het afmelden verschijnt alléén nog het grote woord KUBUNTU, in blauw uiteraard.
Ah, nu snap ik je verwarring :)

* Je hebt dus nog gewoon het inlogscherm van GNOME, GDM dus. Ubuntu heeft daar een Ubuntu-thema overheen gegooid, vandaar de Ubuntu-kleuren en zo.
 * Het feit dat je inlogt met KDE betekent dat KDE is ingesteld als standaard sessie. GDM vraagt, als je een sessie start die afwijkt van je standaard sessie, of je de nieuwe sessie wilt instellen als standaard.
 * Het feit dat je het Kubuntu-logo ziet tijdens het afsluiten, komt doordat het pakket kubuntu-desktop dat je geïnstalleerd hebt, de opstart/afsluitschermen het thema van Kubuntu geeft. Dit kun je weer terugdraaien door het pakket  ubuntu-artwork-usplash te installeren.

Goed, om weer in te loggen met GNOME, moet je op een van de knopjes rechtsonder klikken. Eén van die knopjes zal een menu openen waaruit je je gewenste sessie kunt kiezen. Kies daar GNOME, en als het goed is, zal GDM je vragen of je GNOME als standaard sessie wilt.

Ja klopt helemaal, mensen moeten gewoon eens de moeite nemen om Nederlands te leren :P

Offline Jakke5

• Lid
Re: (OPGELOST) GDM en KDM samen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/29, 17:20:20 »
Inderdaad, onderaan links in het aanmeldscherm komt een bloemetje te voorschijn met daar een knopje: "Opties" aan. Daar had ik helemaal overgekeken.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe alles nu precies werkt, maar daar kom ik wel uit. Ik kan nu al wel in KDM én in Gnome werken, en dat was de bedoeling.
P.S. KDM mag dan wel een displaymanager zijn, het heeft ook een heleboel nieuwe toepassingen geïnstalleerd, waaronder een duidelijker bestandsoverzicht.
Kubuntu is dus een aangename verrassing geworden.

« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/29, 17:25:38 »
Inderdaad, onderaan links in het aanmeldscherm komt een bloemetje te voorschijn met daar een knopje: "Opties" aan. Daar had ik helemaal overgekeken.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe alles nu precies werkt, maar daar kom ik wel uit. Ik kan nu al wel in KDM én in Gnome werken, en dat was de bedoeling.
P.S. KDM mag dan wel een displaymanager zijn, het heeft ook een heleboel nieuwe toepassingen geïnstalleerd, waaronder een duidelijker bestandsoverzicht.
Kubuntu is dus een aangename verrassing geworden.
De namen KDM <-> KDE lijken wat op elkaar, maar het is dus als volgt: KDE is de werkomgeving (vergelijkbaar met GNOME), KDM is het aanmeldscherm voor KDE (vergelijkbaar met GDM). Tijdens de installatie van kdm (wat gebeurt tijdens de installatie van kubuntu-desktop) wordt gevraagd welk aanmeldscherm je standaard wilt :)

In ieder geval fijn dat het is opgelost!

Offline Jakke5

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/29, 19:57:26 »
Nog een taalfoutje ontdekt:
(Standaardtype was KDE)
Bij het aanmelden:
Bloemetjes-Opties=>Gnome=>Veranderen van ...
Daarop verschijnt een scherm
Wilt u voor toekomstige sessies, Gnome
het standaardtype maken?
Uw heeft Gnome als sessie gekozen, maar
uw standaardsessie is KDE4

Dat moet zijn: U heeft Gnome als ...