Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Logitech toetsenbord F keys toewijzen  (gelezen 18615 keer)

Offline Robertos

• Lid
Re: Logitech toetsenbord F keys toewijzen
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/29, 06:47:17 »
Ik heb twee logjes bekeken, en die vertonen zaken die waarschijnlijk niet in orde zijn. Misschien kunnen die een beetje op weg helpen? Er staat ook een regel in m.b.t. de muis, waarschijnlijk dat daarom de dubbelklik (scrollwiel) ook niet 100% functioneert (maar dat is nu even niet van belang).

- Dit is een gedeelte van de Xorg.0.log:
(==) |-->Input Device "Configured Mouse"
(II) Cannot locate a core keyboard device.
(==) No Layout section. Using the first core pointer device.
(II) The server relies on HAL to provide the list of input devices.
If no devices become available, reconfigure HAL or disable AllowEmptyInput.
(WW) AllowEmptyInput is on, devices using drivers 'kbd', 'mouse' or 'vmmouse' will be disabled.
(WW) Disabling Configured Mouse

Eén van de regels die ik heb moeten plaatsen bij een van de vorige stappen (bericht #11) in xorg.config was deze:
Driver "kbd"
Uit de bovenstaande tekst van Xorg.0.log begrijp ik dus dat die driver uitgeschakeld word?
Hier is de volledige Xorg.0.log te vinden: http://paste.ubuntu.com/280982/

- Vervolgens is er nog de .xsession-errors, deze staat vol met foutmeldingen over .Xmodmap.
De volledige log is hier te vinden: http://paste.ubuntu.com/280984/

Ik weet niet of deze logjes van waarde zijn, maar ik dacht dat 't geen kwaad zou kunnen om deze even te posten.
Zelf doe ik trouwens geen aanpassing meer op eigen initiatief om de boel niet in de war te schoppen.

Gr. Robert

« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 07:09:03 door Robertos »

« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/29, 09:28:11 »
Robertos,
Het wordt me helemaal duidelijk nu, bedankt voor je posten van de log van .xsession-errors.
Die errors kreeg ik ook, het heeft mij toen verder geholpen - en bij een uitgebreide test komt ook precies dat eruit, wat met die errors te maken heeft. Het wordt je duidelijk als ik mijn verhaal hier helemaal weergeef. Alvast sorry voor een lang antwoord   ;-)

Ik heb mijn speciale F-toetsen (dus met de ModeF OFF) uitgebreid getest, met twee verschillende .Xmodmap-bestanden. In de eerste had ik daarin alle speciale toetsen gezet, in de tweede heb ik de speciale F-toetsen eruitgelaten. Hier mijn test-resultaat:

A) Met een complete .Xmodmap werden de volgende toetsen niet onthouden na een volledige herstart:
-- XF86Favorites
-- XF86WWW
-- alle Audio-knoppen
-- XF86Mail
-- XF86Calculator
-- XF86Sleep
-- speciale F3 (XF86LightBulb)
-- speciale F7 (XF86LaunchC)
-- speciale F9 (XF86Community)
-- speciale F10 (XF86ScrollClick)

B) Met een incomplete .Xmodmap - zonder de speciale F-toetsen erin - werkten alle toetsen behalve de Sleep-toets (kom ik net achter).

Conclusie:
X rommelt met de namen die in de .Xmodmap worden toegewezen aan de toetsen.
Vandaar ook die errors in die logfile - hij begrijpt sommige namen niet, die in .Xmodmap staan.

Wat jij nu doen moet:

1. Systeem / Voorkeuren / Toetsenbord - tabblad Indelingen
- Klik op "Toetsenbordmodel"
- Bovenste venstertje kiezen voor "generic"
- Onderste venstertje kiezen voor "algemeen 105-toetsen (internationaal) PC"
Volgens mij is dit wel degelijk nodig!

2. Open je .Xmodmap
- Wis de hele inhoud
- Plak vervolgens het onderstaande erin:
keycode 240 = XF86Go
keycode 140 = XF86ZoomOut
keycode 213 = XF86ZoomIn
keycode 230 = XF86Favorites
keycode 178 = XF86WWW
keycode 162 = XF86AudioPlay
keycode 164 = XF86AudioStop
keycode 237 = XF86AudioMedia
keycode 176 = XF86AudioRaiseVolume
keycode 174 = XF86AudioLowerVolume
keycode 160 = XF86AudioMute
keycode 144 = XF86AudioPrev
keycode 153 = XF86AudioNext
keycode 236 = XF86Mail
keycode 199 = XF86Messenger
keycode 161 = XF86Calculator
keycode 223 = XF86Sleep
- Sla het op en sluit het venster
- Herstart X met Ctrl+Alt+Backspace
- De sneltoetsen opnieuw toewijzen (sla dit niet over!)
- Waarschijnlijk krijg je nu geen mooie namen bij sommige toetsen - maar dat geeft niet
- Probeer ze uit - bij succes een volledige herstart van de PC om te checken of ze ook dan nog onthouden zijn (ik verwacht van wel)

3. Laatste stap: laat ons weten of het nu gelukt is - ik ben oprecht zeer benieuwd (en ik vermoed Track ook) :-)

Groeten en succes,

Steven

P.S.
Die log over je muis heeft niet met je wijzigingen te maken, omdat je wijzigingen in #11 over je toetsenbord gingen.

P.P.S.
Track - zo zie je maar weer - zonder jouw inbreng, was ik niet (voor de helderheid) alles uitgebreid gaan testen, met de conclusies als gevolg. Bedankt voor je inbreng - het bracht (voor mij althans) structuur aan.  ;-)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 11:42:19 door Steven Klein Haneveld »

Offline track

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/29, 14:07:04 »
Die   Driver      "kbd"  kan net het knelpunt zijn. 
Want alle nieuwere Uby's (vanaf 8.04) gebruiken normaal de  "evdev".

Ik denk, ook bij Steven staat die boven in de  xorg.conf  ?

Dat is dus in ieder geval het eerste punt dat je moet bekijken.

track

« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/29, 16:34:50 »
Hier mijn gedeelte uit xorg.conf:
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "logiclx300"
Option "XkbLayout" "us"
Option "XkbVariant" "intl"
Option "XkbOptions" "lv3:ralt_switch"
EndSection
U ziet het.

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/29, 19:08:21 »
Hallo,

Punt 1 is gelukt en het toetsenbordmodel is gewijzigd.

Bij punt 2 is het mis gegaan.

De .Xmodmap is aangepast met de opgegeven tekst. Het herstarten van X, en daarna het toewijzen van de toetsen had echter geen resultaat. Bij het opnieuw opstarten kon ik zelfs niet meer inloggen (ik kwam telkens weer terug bij het inlogscherm na het opgeven van de gebruikersnaam en het wachtwoord).

Dankzij de live cd van Ubuntu kon ik de .Xmodmap weer wijzigen, en heb ik vervolgens alle tekst verwijderd.
Na een reboot kon ik vervolgens weer gewoon inloggen, maar de .Xmodmap is momenteel dus helemaal leeg.
Blijkbaar zit er ergens iets nog niet helemaal goed? Kan het trouwens niet zo zijn dat de keycodes bij mij anders zijn?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 19:15:04 door Robertos »

« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/29, 19:46:49 »
Dat is een curieuze zaak.
Die .Xmodmap mag helemaal geen invloed daarop hebben.

Je hebt toch niet nog die beruchte .xsessions laten staan? Of .xinitrc? Want die heb ik hier uit mijn home-map verwijderd.

Of je keycodes anders zijn... Dat zou mij zeer verbazen. Maar ik ben inmiddels bereid alles te geloven  :-(

Hoe dan ook, hier gaat mijn kennis tekort schieten, vrees ik.

@Track: die regel met Driver "kbd", die stond al in zijn originele xorg.conf - hij heeft in deze "ellende" slechts de laatste regel "model lx300" toegevoegd.

Probeer het eens met zonder .Xmodmap? Dat is echt het enige waar ik nu nog aan kan denken.
En hebben we het engelse forum al geprobeerd?

Al met al, lijkt e.e.a. gewoon met de kernel te maken te hebben. Welke kernel heb je? Ik draai 2.6.24.24.36

Het spijt me, Robertos, na al die troubleshooting is het (nog) niet gelukt. Ik volg dit draadje uiteraard gewoon, maar ik vrees dat ik qua kennis uitgepoept ben.... Het spijt me.

Misschien heeft iemand anders nog bijzonder fantastische ideeën?

Groeten,

Steven

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/29, 20:04:13 »
Citaat van: Steven Klein Haneveld
Je hebt toch niet nog die beruchte .xsessions laten staan? Of .xinitrc? Want die heb ik hier uit mijn home-map verwijderd.
In mijn home map zijn die bestanden niet aanwezig.

Probeer het eens met zonder .Xmodmap? Dat is echt het enige waar ik nu nog aan kan denken.
En hebben we het engelse forum al geprobeerd?
Die map kan ik gewoon verwijderen zonder probleem?
Wellicht is het wel de moeite waard om 't ook eens op het Engelstalige forum te proberen.
Misschien heeft Track ook nog een oplossing?

Al met al, lijkt e.e.a. gewoon met de kernel te maken te hebben. Welke kernel heb je? Ik draai 2.6.24.24.36
Bij het booten kies ik voor de nieuwste kernel (2.6.28-15-generic)

Het spijt me, Robertos, na al die troubleshooting is het (nog) niet gelukt. Ik volg dit draadje uiteraard gewoon, maar ik vrees dat ik qua kennis uitgepoept ben.... Het spijt me.
Daar hoef je je niet spijtig om te voelen, het is al lang netjes dat je pogingen hebt gedaan om mij te helpen met het probleem op te lossen. Hartelijk dank daarvoor!

Robert

Edit: Dit klopt niet helemaal:

@Track: die regel met Driver "kbd", die stond al in zijn originele xorg.conf - hij heeft in deze "ellende" slechts de laatste regel "model lx300" toegevoegd.
Ik kon voorheen helemaal niets vinden in xorg.config m.b.t. InputDevice. Ook de regel met Driver "kbd" stond er oorspronkelijk niet in. Ik heb die regels handmatig moeten toevoegen (zie bericht #8 en #11). Voorheen stond dit dus allemaal niet in xorg.conf.

Edit 2: Het probleem is inmiddels ook op het Engelstalige forum geplaatst.
Link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=8026561#post8026561
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 21:11:19 door Robertos »

« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/30, 08:20:37 »
Robertos,

Je kunt zonder gevaar die .Xmodmap verwijderen. Maak anders een backup (voor het gemak).

En nu je het zegt: je hebt ook gelijk wat die xorg.conf betreft..... Dat was ik vergeten.
Eventueel kun je dat ook nog proberen - alle "input devices" eruit halen (oftewel: terugbrengen tot originele staat). Inmiddels is er nogal wat gebeurt in die PC van je, dus.....

Wat een gedoe zeg.

Succes,

Steven

Offline track

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/30, 11:04:42 »
Robert:  wat het verschil tussen 8.04 en 9.04 betreft, zijn de instellingen bij 9.04
stukken "automatischer".  Ik snap zelf niet precies wat er achter de schermen gebeurt.

Maar, om nu de boel een beetje systematisch om te rollen zou ik graag het resultaat van
een  lsmod  in het terminal van jou zien. (met de configuratie zoals die nu is)
Staat er de "kbd" tussen ?  Ik hoop van wél.  Anders, de "evdev" ?

Dan het zelfde nog een keer, maar nu met de originele  xorg.conf  zoals die
was voor je iets had veranderd.

Kun je beiden hier plaatsen ?  Alle andere bestanden laat je daarbij best zoals zij zijn.

En, wat mij tegelijk interesseerd, is er enige verandering, (met die originele xorg.conf dan)
wat het gedrag van het toetsenbord betreft ?

Dit misschien, opdat wij een duidelijk uitgangspunt hebben.

track

« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/30, 11:26:50 »
Hier zie ik geen kbd er tussen staan.
Wel die evdev.

In mijn xorg.conf staat echter de kbd.

Offline track

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/30, 11:33:53 »
Dus ignoreert hij blijkbaar om de een of andere reden die "kbd"-regel. 

M.a.w. in jouw (Steven's) geval maakt het geen verschil of die regel er staat of niet.
Mogelijk vervangt hij gewoon al intern de "kbd" door "evdev".

track

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/09/30, 20:18:35 »
Dag heren,

Citaat van: track
Maar, om nu de boel een beetje systematisch om te rollen zou ik graag het resultaat van
een  lsmod  in het terminal van jou zien. (met de configuratie zoals die nu is)
Staat er de "kbd" tussen ?  Ik hoop van wél.  Anders, de "evdev" ?

Dan het zelfde nog een keer, maar nu met de originele  xorg.conf  zoals die
was voor je iets had veranderd.

Kun je beiden hier plaatsen ?  Alle andere bestanden laat je daarbij best zoals zij zijn.

En, wat mij tegelijk interesseerd, is er enige verandering, (met die originele xorg.conf dan)
wat het gedrag van het toetsenbord betreft ?

lsmod met de huidige configuratie van xorg.conf: http://paste.ubuntu.com/282376/
lsmod met de oorspronkelijke configuratie van xorg.conf: http://paste.ubuntu.com/282377/

Ik zie nergens "kbd" of "evdev" staan helaas  :(
Het gedrag van het toetsenbord blijft hetzelfde. Een enkele toets wordt herkend, en na een reboot weer niet.
Ik heb behoorlijk wat zitten te Googlen...is het niet zo dat HAL dit soort zaken regelt, en dat aanpassingen in xorg.conf geen nut meer hebben in Ubuntu 9.04? Het kan goed zijn dat ik het mis heb hoor, inmiddels zie ik alles ook niet meer zo helder wat dit betreft...

Offline track

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/30, 20:42:10 »
Raar, die  Uby 9.04 ! 
Ik vind alleen een  input_polldev  en een  joydev  en een  psmouse.
Beide lijsten zijn precies hetzelfde (op de volgorde van de modulen na), dus zit er noch de "kbd" noch de "evdev" in.
De 9.04 heeft een anderen nieuwe driver !
Nu wordt het knutselen om die te overtuigen.  Misschien lukt het de commando's die tot nu toe in
de oxorg.conf  zaten nu naar een scriptje  (rc.local ?)  om te zetten. 
Want dat was bij mij ook soms het laatste remedie om iets met de instellingen te bereiken.
Ik hoop alleen dat de nieuwe driver daar niet ook immuun tegen is ...

Steven:  dat is ook het antwoord op jouw vraag wat het verschil is tussen 8.04 en 9.04 !

Aan iedereen die hier meeleest:  weet jij iets meer over de nieuwe xorg.- toestanden bij Uby 9.04 ?

track

« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/30, 23:49:23 »
Misschien lukt het de commando's die tot nu toe in
de oxorg.conf  zaten nu naar een scriptje  (rc.local ?)  om te zetten.

Het script /etc/rc.local is aangepast. Daar heeft Robertos (net als ik) enkele onbekende toetsen (onder andere de speciale F-toetsen) gemapt, zodat de kernel ze herkent. Ze worden dus ook herkent, maar niet onthouden.
Zoals ik het begreep, worden ze bij mij "onthouden", doordat Gnome bij het opstarten mijn .xmodmap laadt. Dit doet Robertos allemaal keurig, maar toch zijn die sneltoetsen niet langer werkend, na een herstart.

Het zal dus inderdaad liggen aan de andere kernel van 9.04, die kennelijk op een andere manier van die speciale toetsen op de hoogte gebracht wil worden.....
Om dat te testen, zou je eigenlijk moeten weten, Robertos, of het wat uitmaakt dat je die /etc/rc.local hebt aangepast, of dat dit zonder die aanpassing hetzelfde resultaat geeft.

Offline track

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/10/01, 00:46:49 »
De aanpassingen via de  rc.local  zijn feitlijk commando's die je ook rechtstreeks in de terminal kunt uitvoeren.
Zij worden dus niet "onthouden" maar "uitgevoerd".  En als zij op de commandolijn werken, werken zij ook in het script.

En dat is nu de aanpak om aanpassingen te doen die anders niet lukken.  En uiteraard zal je die best één voor één
testen en toepassen.  (->  man setkeycodes )

Dus de eerste regel:
setkeycodes e004 132 # Messenger keyAls je die handmatig in het terminal doet, verandert dat het gedrag
van de "messenger"- toets ?  En ook op de gewenste manier ?  (ik heb die toets niet, dit moeten jullie testen !)

Op die manier zal je de genoemde totsen doorgaan, een voor een.  En wat werkt komt weer in de  rc.local
Steven: dat is ook de methode om nu jouw laatste "dode" toetsen aan de praat te krijgen.

track

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/10/01, 03:13:00 »
Aan iedereen die hier meeleest:  weet jij iets meer over de nieuwe xorg.- toestanden bij Uby 9.04 ?

Ik ben maar gewoon even aan het meedenken (en Googlen)...
Een tijdje geleden heb ik een Trust Wireless Tablet geconfigureerd, zie dit topic.
Dit gebeurde door het aanmaken van een FDI file in /etc/hal/fdi/policy, en werkte perfect.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat alles via HAL geconfigureerd wordt, is dat met het toetsenbord niet mogelijk?
Zie ook: https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Input#Dynamic%20Input%20Configuration%20with%20xinput

Een citaat:

Beginning with Ubuntu 8.10, input device configuration is done through HAL rather than in your xorg.conf. The syntax for HAL fdi files is a bit different than xorg.conf, and editing XML is only marginally better than editing xorg.conf... but on the plus side configuration changes don't require an X restart - just replugging of the device.
Essentially, to configure a device, add a new fdi file for it to your /etc/hal/fdi/policy directory. You will then need to replug the device or log out and in again for the changes to take effect.

Tot dusver even mijn gedachtegang als groentje.
Ik weet dus niet of het bovenstaande ook geldt voor apparaten die zijn aangesloten op een PS/2 poort.

Het zal dus inderdaad liggen aan de andere kernel van 9.04, die kennelijk op een andere manier van die speciale toetsen op de hoogte gebracht wil worden.....
Om dat te testen, zou je eigenlijk moeten weten, Robertos, of het wat uitmaakt dat je die /etc/rc.local hebt aangepast, of dat dit zonder die aanpassing hetzelfde resultaat geeft.

Een paar berichten eerder kon ik alles weer in oorspronkelijke staat terugbrengen, dit heb ik dan ook gedaan.
Ook de regels die zijn toegevoegd aan /etc/rc.local heb ik dus weer verwijderd.
Dit had als resultaat dat ik de toetsen helemaal niet meer kon toewijzen, dus die regels heb ik weer teruggeplaatst.
Na het opnieuw toewijzen lanceren ze niets, maar ik had tenminste wel weer de mogelijkheid om ze toe te wijzen.
Blijkbaar wordt er dus toch gekeken naar dat betreffende bestand.
xorg.config is weer in zijn oorspronkelijke staat, en .Xmodmap is verwijderd.

Track:

Ik heb de tips van je laatste bericht uitgevoerd, helaas zonder resultaat.

Robert

Offline track

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/10/01, 13:40:51 »
Dat is nou echt nieuw.
De HAL kende ik alleen ivm USB-sticks en dergelijke.  Maar als nu ook het toetsenbord daar over draait...

Dat betekent:  je zal het toetsenbord in ieder geval (met zijn HAL-meldingen) in de /var/log/* 's terug vinden.
(om zeker te zijn dat ook de ps2- aansluiting hier verwerkt wordt, en om te zien hoe jouw toetstenbord daar heet)
En dan zal je het hele verhaal vanuit de xorg.conf  plus rc.local enz.  naar een HAL-policy moeten vertolken.
Maar er staat een goed voorbeeld op jouw link, dat zal wél te doen zijn.

Precies dat.

track

p.s.:  Steven:  dan geldt dat wat ik over "setkeycodes" zei alleen nog voor jou, om de resterende probleempjes aan te pakken.

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/10/01, 21:39:40 »
Dat betekent:  je zal het toetsenbord in ieder geval (met zijn HAL-meldingen) in de /var/log/* 's terug vinden.
(om zeker te zijn dat ook de ps2- aansluiting hier verwerkt wordt, en om te zien hoe jouw toetstenbord daar heet)
En dan zal je het hele verhaal vanuit de xorg.conf  plus rc.local enz.  naar een HAL-policy moeten vertolken.

Onder var/log zijn een aantal logs te vinden, welke ik moet hebben is dus niet helemaal duidelijk? Er zijn echter maar twee vermeldingen van mijn keyboard (of het de juiste zijn weet ik niet eens). Wel vermeldingen van de muis die eveneens is aangesloten op een PS/2 poort.

var/log/debug:
Oct  1 08:20:32 PCRWUBUNTU kernel: [    8.596006] psmouse serio1: ID: 10 00 64<6>input: ImExPS/2 Logitech MX Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input5var/log/debug.0:
Sep 23 23:03:45 PCRWUBUNTU kernel: [    8.891408] psmouse serio1: ID: 10 00 64<6>input: ImExPS/2 Logitech MX Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input5var/log/dmesg:
[    2.233372] PNP: PS/2 Controller [PNP0303:PS2K,PNP0f03:PS2M] at 0x60,0x64 irq 1,12
[    2.236067] serio: i8042 KBD port at 0x60,0x64 irq 1
[    2.236073] serio: i8042 AUX port at 0x60,0x64 irq 12
[    2.240038] mice: PS/2 mouse device common for all mice
var/log/dmesg.0:
[    8.655228] input: ImExPS/2 Logitech MX Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input5var/log/kern.log:
Sep 30 05:43:16 PCRWUBUNTU kernel: [    2.279246] input: AT Translated Set 2 keyboard as /devices/platform/i8042/serio0/input/input3
Sep 30 05:43:16 PCRWUBUNTU kernel: [    8.950392] psmouse serio1: ID: 10 00 64<6>input: ImExPS/2 Logitech MX Mouse as /devices/platform/i8042/serio1/input/input5
var/log/syslog:
[    2.278343] input: AT Translated Set 2 keyboard as /devices/platform/i8042/serio0/input/input3
[    8.113163] psmouse serio1: ID: 10 00 64<6>iTCO_vendor_support: vendor-support=0

Het voorbeeld wat je noemt is die van de Dell Precision M20 neem ik aan?
Eerlijk gezegd is dat toewijzen me ook niet helemaal duidelijk.

« Reactie #43 Gepost op: 2009/10/02, 08:50:16 »
De aanpassingen via de  rc.local  zijn feitlijk commando's die je ook rechtstreeks in de terminal kunt uitvoeren.
Zij worden dus niet "onthouden" maar "uitgevoerd".  En als zij op de commandolijn werken, werken zij ook in het script.

En dat is nu de aanpak om aanpassingen te doen die anders niet lukken.  En uiteraard zal je die best één voor één
testen en toepassen.  (->  man setkeycodes )

Dus de eerste regel:
setkeycodes e004 132 # Messenger keyAls je die handmatig in het terminal doet, verandert dat het gedrag
van de "messenger"- toets ?  En ook op de gewenste manier ?  (ik heb die toets niet, dit moeten jullie testen !)

Op die manier zal je de genoemde totsen doorgaan, een voor een.  En wat werkt komt weer in de  rc.local
Steven: dat is ook de methode om nu jouw laatste "dode" toetsen aan de praat te krijgen.

track
Track,
Bedankt voor je meedenken.
De enige toets die bij mij nog niet werkte, was de Sleep-toets.
Maar hij werd wel herkend in xev, dus het probleem zat niet in de rc.local.
In mijn xmodmap had ik staan:
keycode 223 = XF86SleepDe toets werd dan wel toegewezen, maar deed toch niets.
In xev gaf hij dan ook een andere keycode, nl keycode 165.
Als ik echter de toets niet toewees aan een actie, gaf xev wel keycode 223.

Ik heb nu (net als mijn speciale F-toetsen) verwijderd uit mijn xmodmap.
Dat blijkt voor mij de oplossing voor de Sleep-toets.

Toch bedankt voor het meedenken.

Groet,

Steven

P.S.
Ik probeer dit draadje te blijven volgen, hoewel mijn kennis niet toereikend is, gezien de materie (HAL) waar jullie nu induiken. Maar wellicht steek ik er nog iets van op :-)

Offline track

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2009/10/02, 12:12:38 »
Robertos:  ik heb jouw posts op de verschillendefora "wereldwijd" gezien,  maar ik vrees
dat het toch daar op zal neer komen dat jij de eerste moet zijn die de klus aanpakt. 
Geen voorbeeld dus dat je zou kunnen overnemen, alleen de handleiding die je zelf al gaf.
De boel (9.04) is nog te nieuw, en als iemand dat toetsenbord heeft, blijft hij voorlopig
nog netjes op 8.04 zitten, "want er is nog geen driver" ...

Dus, óf zelf aanpoten, of nog een hele tijd wachten (niet voor 10.04 denk ik).  Sorry.
Ook ik heb niet de tijd om het voor jou te doen.

Steven:  in ieder geval heb je nu het gereedschap om nog iets zelf te kunnen aanpassen.
En, dat HAL- verhaal zal je zeker nog een keer tegen komen.  En door Robertos heb je nu al
een idee waar je moet zoeken.  Voor de volgende keer (die zeker zal komen, met jouw toetsenbord).

track

Offline Robertos

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/10/07, 20:08:00 »
Voorlopig heb ik dan maar even een andere "oplossing" gevonden, gewoon Shift + de F toets als sneltoetsen.
Shift + F2 is bijvoorbeeld Writer, Shift + F3 is Calc enzovoort...
Aanpoten is het probleem natuurlijk niet, maar na alle uren en het zoekwerk die reeds erin gestoken zijn zonder resultaat ben ik het momenteel even goed beu.  ;) Blijkbaar ben ik ook niet de enigste die met dit probleem zit, wie weet komt 't in een volgende versie allemaal wel goed. Mocht er nog iemand een mogelijke oplossing weten, ik sta er in ieder geval voor open.

Steven Klein Haneveld en Track, bedankt voor alle moeite en hulp!

Gr. Robert

Offline track

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2009/10/07, 21:43:20 »
De mogelijke oplossing weet ik wél, maar dat is gewoon nog een klus.
(en vooral heb ik niet de tijd om het te doen)

Boven had ik het al aangeduid:  de toetsen"vertaling" vanuit de oude bestanden
naar de xml-structuur overnemen.  - klaar -
(ahem, duurt natuurlijk even, je moet je in xml indenken, én je moet zo'n toetsenbord hebben ...  ;) )
Mits iemand het wil aanpoten: dat is de weg.

Robertos: graag gedaan zover, en ik heb ook weer iets geleerd daarbij !

track
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 21:45:22 door track »

« Reactie #47 Gepost op: 2009/10/07, 22:34:14 »
Vanzelfsprekend graag gedaan, Robertos.

Jammer dat het (nog) niet gelukt is voor je. Zoals Track zegt, de oplossing is wel "gevonden", maar ligt in praktische zin nog even buiten bereik, wellicht.

Vriendelijke groet,

Steven