Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic ubdate beheer, hoe is dat geregeld.  (gelezen 1228 keer)

Offline zdkdick

• Lid
Synaptic ubdate beheer, hoe is dat geregeld.
« Gepost op: 2009/08/26, 23:02:27 »
Ik probeer mijn vraag van 24-08-09 anders te stellen.
Ik heb ubuntu 9.04 pas geinstalleerd met gnome.
Op mijn eerste vraag kreeg ik snel antwoord, maar ik ben bang dat mijn tweede vraag niet goed is overgekomen.

Wat te doen als je ziet dat er een stable is van 10-8-09 een deb, maar dat Synaptic nog een heel oude van 1-3-09 heeft staan.
Ik neem aan dat een ubdate getest wordt, dus dat er wel tijd overeen kan gaan.
Ik las dat er ook wel ubdate's geleverd worden vanuit de ubuntu gemeenschap.
Waar moet je dan zijn?

Kan ik die nieuwe deb installeren zonder Synaptic in de war te sturen?

Bij voorbaat dank.

Groet,

Dick

Re: Synaptic ubdate beheer, hoe is dat geregeld.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/26, 23:10:45 »
Hallo, ja probeer die nieuwe deb maar gewoon te installeren (dubbelklikken op het deb-bestand). Doorgaans gaat dit goed, maar misschien ook niet (helemaal). Het verschil tussen de officiele Ubuntu/Canonical-ondersteunde versie en nieuwe deb-versies gemaakt door programmeurs/freaks/particulieren, is dat de eerste in principe op alle Ubuntu-versies werkt (denk aan 32/64 bit, desktop/server, Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu etc.), terwijl de tweede *mogelijk* op al die platforms werkt.

Gaat het mis, dan kun je eenvoudig die .deb weer de-installeren.

Offline zdkdick

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/26, 23:20:53 »
Bedankt voor de snelle reactie.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/26, 23:30:40 »
Synaptic is de front-end voor het pakketbeheersysteem dat Ubuntu gebruikt.  Deze software-pakketten kun je vanuit archieven (repositories) of vanuit losse bestanden (*.deb) installeren.  Kortom, dat losse deb-bestand ‘hoort bij Synaptic’ net zo goed als pakketten uit de repo’s, maar de repo’s werken gewoon makkelijker.

Wat betreft updates: ik weet niet zeker hoe dat gaat als je een pakket los installeert – ik vermoed dat je dan geen automatische updates meer binnenkrijgt voor dat pakket.

De updates vanuit de Ubuntu-gemeenschap waar je het over hebt vind je waarschijnlijk in de backports of proposed; hiermee werken is best tricky, ik zou het afraden tenzij je weet wat je doet.  Voor meer info: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/27, 16:21:23 »
Kortom, dat losse deb-bestand ‘hoort bij Synaptic’ net zo goed als pakketten uit de repo’s, maar de repo’s werken gewoon makkelijker.
Hallo, dit is niet helemaal waar. Pakketten die in Synaptic zitten, worden ook ondersteund qua security-patches en updates en dergelijke. Dat hoeft niet het geval te zijn met een .deb dat je ergens van een website plukt. Soms geeft 'de inpakker' aan dat je een bepaalde URL aan Synaptic kunt toevoegen, waarna de updates wel automatisch binnenkomen.

Een deb-bestand heeft net zoals Synaptic een mechanisme om de afhankelijkheden van bepaalde libraries en of hulpprogramma's vast te stellen. Dus als ik zo'n deb uitpak op mijn machine, ziet-ie vanzelf of er nog wat ontbreekt of niet. Is het eerste het geval, dan wordt die software alsnog gedownload. Het punt met een deb is dat deze mogelijk niet meer werkt over zeg anderhalf jaar, omdat bepaalde hulppakketten dan niet meer te vinden zijn (omdat ze een andere naam hebben gekregen bijvoorbeeld of om andere redenen). Als je installeert vanuit Synaptic (of apt-get) heb je dit probleem nooit.

Groet, Paul.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/27, 17:13:58 »
Hallo, dit is niet helemaal waar. Pakketten die in Synaptic zitten, worden ook ondersteund qua security-patches en updates en dergelijke. Dat hoeft niet het geval te zijn met een .deb dat je ergens van een website plukt. Soms geeft 'de inpakker' aan dat je een bepaalde URL aan Synaptic kunt toevoegen, waarna de updates wel automatisch binnenkomen.

Een deb-bestand heeft net zoals Synaptic een mechanisme om de afhankelijkheden van bepaalde libraries en of hulpprogramma's vast te stellen. Dus als ik zo'n deb uitpak op mijn machine, ziet-ie vanzelf of er nog wat ontbreekt of niet. Is het eerste het geval, dan wordt die software alsnog gedownload. Het punt met een deb is dat deze mogelijk niet meer werkt over zeg anderhalf jaar, omdat bepaalde hulppakketten dan niet meer te vinden zijn (omdat ze een andere naam hebben gekregen bijvoorbeeld of om andere redenen). Als je installeert vanuit Synaptic (of apt-get) heb je dit probleem nooit.
Dat eerste is een heel goed punt, maar je tweede punt is volgens mij ook weer niet helemaal waar :-P.

Als je software vanuit de repositories installeert, dan downloadt Synaptic (of eigenlijk apt, dat erachter zit) een deb-bestand van de server: als je een los deb-bestand download, dan – nu ja, dan download je het dus zelf :-).  Technisch is het dus eigenlijk hetzelfde.  Echter, er is iemand die het bestand op de server beheert, in de gaten houdt of aan alle afhankelijkheden kan worden voldaan, etc., maar er is niemand die kan garanderen dat het losse bestand blijft werken – precies wat jij al zegt dus.

Om kort te gaan: een los deb-bestand brengt Synaptic niet in de war, afhankelijkheden worden gewoon geïnstalleerd als ze er zijn – maar voor een los deb-bestand is er geen garantie dat die er zijn.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

van_zwier

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/27, 18:11:17 »
m.a.w. als je zeker wilt weten dat een losse deb bestand wel wordt geupdate kun je overwegen om een ppa voor gewenst programma te zoeken, engelse uitleg hier:
https://launchpad.net/ubuntu/+ppas

Het is eigenlijk een persoonlijk repository dat je kan toevoegen aan synaptic.
Het brengt echter wel een risico met zich mee, omdat het minder getest materiaal is (daardoor meestal ook het nieuwste) bestaat de kans dat het hier en daar nog foutjes bevat die je systeem mogelijk onderuit kunnen halen.

Dat wil zeggen het is niet verstandig al je software van verschillende ppa te gaan halen, zelf kies ik ervoor als er in de ppa versie van een programma dat ik vaak gebruik net die functionaliteit heeft die ik zocht.

van_zwier

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/27, 18:13:35 »
onderstaande link is een voorbeeld over een dergelijke ppa voor een programma:
http://forum.ubuntu-nl.org/test-forum/kmess-2-1/msg461230/#msg461230

van_zwier

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/27, 18:17:02 »
een plaats waar je goeie losse debs vandaan haalt is:
http://www.getdeb.net/

Waar je dan op letten wilt, is er na verloop van tijd een distributie upgrade voor je ubuntu, zijn die losse debjes een mogelijk probleem met upgraden, advies is dan ook meestal ze eerst te deinstalleren alvorens een dist upgrade uit te voeren.