Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Authentication failure bij starten "$sudo firefox %u"  (gelezen 937 keer)

PE1HMA

• Gast
Authentication failure bij starten "$sudo firefox %u"
« Gepost op: 2009/03/04, 21:20:12 »
Hallo,

Sinds vanavond kan ik FireFox als su niet meer starten. De volgende foutmelding verschijnt in /var/log/auth/log:

Mar  4 20:55:30 pe1hma-laptop sudo: pam_unix(sudo:auth): authentication failure; logname= uid=0 euid=0 tty= ruser= rhost=  user=pe1hma

Sudo werkt verder als altijd. FireFox als gewone user starten werkt ook normaal.

Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Rob

Re: Authentication failure bij starten "$sudo firefox %u"
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/04, 21:22:39 »
Waarom zou je uberhaupt firefox als root willen starten?

Ik kreeg vandaag op 8.10 (weet niet of je die ook hebt??) updates binnen.
Leek met users te maken te hebben. Dus misschien vandaar.

Firefox als root starten is ten eerste veel gevaarlijker.
Ten tweede wat heb je eraan :|
« Laatst bewerkt op: 2009/03/04, 21:24:24 door Dennisgroot »

Offline Floris

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/04, 21:45:32 »
Allereerst: sudo-rechten moet je eigenlijk zo min mogelijk gebruiken, dus alleen voor systeembeheer bijvoorbeeld—Firefox met sudo starten klinkt wat vreemd.

Verder geldt dat sudo bedoelt is voor in de terminal.  Als je een programma in een grafische omgeving wilt draaien met sudo-rechten, dan kun je beter gksudo gebruiken, dit schijnt met gebruikersprofielen te maken te hebben, dus wellicht hangt het samen met je probleem.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

PE1HMA

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/04, 22:30:26 »
Ja sorry, Misschien iets meer info moeten geven. OS is Ubuntu 8.10 met Gnome Desktop 2.24.1 op een laptop Toshiba Tecra S5.
Firefox als root opstarten heb ik soms nodig om voor bepaalde documenten te bekijken. Ik weet het, ik kan beter die documenten een andere status geven, maar so be it... Ik gebruik het ook niet om het internet mee op te gaan.

Neemt niet weg dat het tot nu toe probleemloos heeft gewerkt. Ik blijf me afvragen wat de melding in auth.log inhoud. Op verschillende fora en uit documentatie heb ik hier geen antwoord op kunnen vinden. Wie het weet mag het zeggen!

Toch bedankt voor de reacties.

Rob

Offline siegi

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/04, 22:45:39 »
Om welke bestanden gaat het? Het lijkt me beter de rechten van de bestanden of map zelf aan te passen in plaats van een programma als root te draaien.
Let op verander nooit rechten van systeembestanden...

PE1HMA

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/04, 23:14:30 »
Siegi,

Bedankt voor je reactie, maar mijn vraag blijft onverlet staan... How can?

Zoals ik al vermelde gebruik ik sudo firefox alleen off-line.

Rob

Offline siegi

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/04, 23:18:52 »
Firefox is niet bedoeld om als root te draaien. Iemand die een beetje ervaren linux gebruiker is doet het zowiezo nooit. Dus ik verwacht eigenlijk niet veel antwoorden...