Ik ben een week wat geleden begonnen met een installatie van Ubuntu 8.04 op de DELL Dimension 8250 met een Raedon 9500pro/9700 grafische kaart, 512 mb intern geheugen, een pentium 2.4G processor en een harde schijf van 120G. Ik heb, soms met wat moeite alles aan de praat gekregen, ook mijn Canon MP 520 printer en afgelopen weekend de daarin ingebouwde scanner. Ik heb eigenlijk alle problemen waar ik tegen aan liep via het doorspitten van diverse forums (of is het fora?) kunnen oplossen. Ik ben met het resultaat eigenlijk heel tevreden, alles wat ik met Vista kon, kan ik nu weer en eigenlijk nog meer (leuke spelletjes als FreeCiv en FreeCol en SuperTux.)
Er blijven nog twee zaken die ik niet opgelost krijg. Het zijn geen halszaken maar het zou mijn leven alles Linux gebruiker echt perfect maken als ik ook die kon oplossen:
1. De schermbeveiliging werkt niet goed. de beveiliging springt na de ingestelde tijd wel aan maar als ik dan weer iets wil gaan doen en beweeg de muis of tik de spatiebalk aan dan wordt het scherm zwart en het systeem hangt. En dan bedoel ik ook echt hangen, zelf Alt-Ctrl-Backspace doet niets. Alleen de uit/aan knop 5 seconden ingedrukt houden heeft effect.
2. Min of meer hetzelfde probleem doet zich voor als ik van gebruiker wil wisselen of een gebruiker zich afmeldt. Ook dan, zwart scherm en alleen een kei-harde reboot als enige remedie.
Punt 1 heb ik "opgelost" door bij de schermbeveiliging alle vinkjes weg te halen. De schermbeveiliging wordt dus nooit actief.
Punt 2 hebben mijn vrouw en ik "opgelost" door af te spreken dat we "wisselen" door de PC op de nette manier uit te zetten, even te wachten (oude gewoonte - is tegenwoordig niet echt meer nodig) en de PC weer aan te zetten.
Er zijn, ook op dit forum een aantal draadjes die dit probleem aankaarten maar een oplossing ben ik nergens tegengekomen. Nogmaals, er is mee te leven maar een oplossing zou mooi zijn.