Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alweer een webcam  (gelezen 21846 keer)

Alweer een webcam
« Reactie #50 Gepost op: 2006/09/12, 22:49:34 »
Dat zag ik net ook al in een ander draadje, nu maar ff wachten tot het "commandowonder" weer verschijnt.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #51 Gepost op: 2006/09/12, 23:49:23 »
Wat een chaos he :) je hebt deze problemen natuurlijk maar 1 keer want de volgende keer dat je een webcam koopt zorg je er gewoon voor dat hij op ubuntu werkt ;) dat zoek je dan vooraf op he :P maar om nu speciaal een nieuwe webcam te kopen.. dat is inderdaad misschien weggegooid geld.

Nog maar eens proberen dan?
Ik ben al blij dat je niet opgeeft :P

ik zal enkele terminalcommando's geven waarmee ik direct kan zien waar de fout zou kunnen zitten, dus geef de uitvoer van de volgende commando's:

Ik heb onder de commando's een kleine omschrijving gezet, om meer duidelijkheid te scheppen in wat je precies doet :) maar als het je niet kan schelen, dan mag je dat negeren :P

cat /etc/modules
in dit bestand staan extra kernelmodules die bij het opstarten geladen moeten worden

cat /etc/modprobe.d/blacklist
in dit bestand staan er modules op een "zwarte lijst" (blacklist) dit betekent dat deze modules niet geladen mogen worden (dit kan handig zijn als je 2 drivers hebt die allebei willen laden, maar je kan er maar 1 van gebruiken, bij jou kan er ook een probleem zijn hier omdat je webcam zowel met de pwc als de ov511 driver werkt, blijkbaar)

na het uit/inpluggen van de webcam:
dmesg | tail -n 40
dmesg geeft de systeemlog vanaf wanneer je de computer hebt opgestart tot nu
die | (pipeline) zorgt ervoor dat de uitvoer van dat commando wordt doorgestuurd naar tail
en tail -n 40 neemt alleen de onderste (nieuwste) 40 lijnen (tail = staart)

lsmod | grep pwc
om te zien of de pwc driver geladen is
lsmod geeft een lijst van alle geladen kernel modules (LiStMODules)
kernel modules zijn bijna altijd drivers (voor bv. je webcam of grafische kaart)
die | (pipeline) zorgt ervoor dat de uitvoer van dat commando wordt doorgestuurd naar grep
en grep "grijpt" (zoekt) naar een bepaald woord en toont de hele lijn waar dat woord in voorkomt

lsmod | grep ov511
hetzelfde als hierboven, maar deze keer om te zien of de ov511 driver geladen is

Ok, go! :P
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Alweer een webcam
« Reactie #52 Gepost op: 2006/09/12, 23:54:33 »
Ha, niks geen go! ik ga er eerst een nachtje over slapen......
Weet je, ik wordt zelden ergens heet of koud van, dat heb je op mijn leeftijd, maar je hebt soms ook dat de traagheid toeslaat. Zoals nu.
Trusse.... wie weet tot morgen.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #53 Gepost op: 2006/09/13, 00:19:56 »
Slaap lekker akke :)

nouja, slaap lekker.. als je dit leest ben je waarschijnlijk al terug wakker ;) dus.. goeiemorgen akke

budster

• Gast
Alweer een webcam
« Reactie #54 Gepost op: 2006/09/13, 00:34:52 »
misschien stomme vraag, maar ik las dat jouw webcam groen en onscherp beeld gaf. camera's (en dus ook webcams) hebben meer licht nodig dan het menselijk oog om goed te funktioneren anders geven ze een groen en onscherp beeld.... Je zit toch niet in het donker.

frans van der star

• Gast
Alweer een webcam
« Reactie #55 Gepost op: 2006/09/13, 00:44:32 »
Hoi Profox,

Even een opmerking t.a.v. de hulp aan laacque. Er is een site van MXHAARD (Spca5xx) (gewoon typen in google); daar zie je de hele waslijst van de webcams die op zijn driver draaien. En het zijn er aardig wat!!

Als het goed is zit de webcam van laacque er ook tussen? Met name Philips en Logitech (=moeilijke gevallen) Spca5xx heet die driver zie ik nu en staat onder synaptic alleen je de kernel-compiler (gcc) moet mede geinstalleerd worden, maar dat wordt geregeld in ubuntu (als het goed is). In Ubuntu driver slechts weinig cams operationeel.

Mede door jouw instructies vind ik synaptic goed werken. In no time is het geregeld!!

Groetjes en veel sterkte allebei na een goede nachtrust.

was getekend frans

Overigens ik heb zelf logitech pro 4000 inderdaad van alle ellende maar gekocht.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #56 Gepost op: 2006/09/13, 01:19:10 »
Hey frans, bedankt voor de hulp! Maar ik zie die webcam van laacque niet in de lijst staan?

Alweer een webcam
« Reactie #57 Gepost op: 2006/09/13, 07:28:41 »
ha! blijkbaar moest de computer er ook nog een nachtje over slapen.
Hij start dus gewoon op bij het opstarten he.
Het beeld is meer dan treurig.
nou ja, we zien wel.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #58 Gepost op: 2006/09/13, 16:50:23 »
Probeer dit eens:

sudo rmmod -v ov511
sudo modprobe -v ov511 force_palette=13

en plug de camera opnieuw in en start camorama nog eens
hoe ziet het beeld er nu uit?

Alweer een webcam
« Reactie #59 Gepost op: 2006/09/13, 19:25:38 »
We hebben beeld, dat wel, maar het beeld is verdeeld in drie vlakken dus ik zit er nu op in driedelig grijs. Alle adjustments die je kunt doen leiden niet tot een wezenlijke verbetering.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #60 Gepost op: 2006/09/13, 21:15:12 »
Het schijnt dat we er nog niet uit zijn dan :P
je moet dan toch iets compileren, namelijk een nieuwe driver versie, en hopelijk zal dat allemaal wel eindelijk lukken daarna... als je me vertelt welke kernel je hebt dan zal ik proberen een .deb pakketje voor je te brouwen een van de volgende dagen

betekenis: .deb downloaden, dubbelklikken op de .deb (of installeren via terminal) en hopelijk werkt het dan :P want ik wil je niet weer met dat compileren vermoeien, dat neem ik deze keer wel voor mijn rekening

het kan trouwens zijn dat dit probleem reeds aangekaart is in Edgy Eft die in oktober wordt gereleased en dat het daar is opgelost, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen...

je kernel versie/architectuur kan je bekijken met het commando uname -a

Alweer een webcam
« Reactie #61 Gepost op: 2006/09/13, 21:31:55 »
akke@akke-desktop:~$ uname -a
Linux akke-desktop 2.6.15-26-386 #1 PREEMPT Thu Aug 3 02:52:00 UTC 2006 i686 GNU/Linux

Wesley, ik vind het gewoon hardstikke leuk dat je in zo'n relatief klein probleem zoveel tijd steekt. En als je het interessant vindt om te proberen om hier de zaak aan het draaien te krijgen, ben ik de laatste die je tegenhoudt.

Maar.... bedenk wel:
misschien lost het probleem zichzelf op in oktober.
En bedenk ook dat, als ik mijn kop echt wil laten zien aan de rest van de wereld, het ook niet dodelijk is om af en toe naar windows over te schakelen (erg he).

Maar goed, als het je boeit dan graag en anders is er geen mens overboord. okay?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #62 Gepost op: 2006/09/13, 21:40:14 »
Maar als dat een van de enige dingen is dat je ervan weerhoudt om linux meer te gebruiken, dan vind ik dat we dat werkend moeten krijgen.

En daarbij :) ik wil dat het werkt! :P we zijn niet zover gekomen voor niets he :)

Alweer een webcam
« Reactie #63 Gepost op: 2006/09/13, 21:46:41 »
Is waar, maar ik laat mij niet echt weerhouden door onbelangrijke dingen hoor, en een webcam stelt maar weinig voor. De rest draait op dit moment perfect. Ik ga nu weer eens kijken wat er verder nog uit te vinden valt met Ubuntu. oorlopig nog genoeg te doen dacht ik zo.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #64 Gepost op: 2006/09/13, 21:50:33 »
Zeker :) naar die webcam driver kijk ik morgen wel weer, ik ben momenteel niet in de stemming om ermee aan de slag te gaan ;)

Als je nog leuke programma's of tips zoekt, dan moet je zeker eens rondkijken in het off topic gedeelte :) staat daar vol!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Alweer een webcam
« Reactie #65 Gepost op: 2006/09/17, 01:13:42 »
Ik moet eerst nog uitzoeken hoe ik een kernel module compileer voor de standaard 386 kernel... als iemand hiervoor een handige pagina vindt op google of op de wiki mag hij/zij die altijd een keer doorgeven :)