Wat een chaos he

je hebt deze problemen natuurlijk maar 1 keer want de volgende keer dat je een webcam koopt zorg je er gewoon voor dat hij op ubuntu werkt

dat zoek je dan vooraf op he

maar om nu speciaal een nieuwe webcam te kopen.. dat is inderdaad misschien weggegooid geld.
Nog maar eens proberen dan?
Ik ben al blij dat je niet opgeeft

ik zal enkele terminalcommando's geven waarmee ik direct kan zien waar de fout zou kunnen zitten, dus geef de uitvoer van de volgende commando's:
Ik heb onder de commando's een kleine omschrijving gezet, om meer duidelijkheid te scheppen in wat je precies doet

maar als het je niet kan schelen, dan mag je dat negeren
cat /etc/modulesin dit bestand staan extra kernelmodules die bij het opstarten geladen moeten worden
cat /etc/modprobe.d/blacklistin dit bestand staan er modules op een "zwarte lijst" (blacklist) dit betekent dat deze modules niet geladen mogen worden (dit kan handig zijn als je 2 drivers hebt die allebei willen laden, maar je kan er maar 1 van gebruiken, bij jou kan er ook een probleem zijn hier omdat je webcam zowel met de pwc als de ov511 driver werkt, blijkbaar)
na het uit/inpluggen van de webcam:
dmesg | tail -n 40dmesg geeft de systeemlog vanaf wanneer je de computer hebt opgestart tot nu
die | (pipeline) zorgt ervoor dat de uitvoer van dat commando wordt doorgestuurd naar tail
en tail -n 40 neemt alleen de onderste (nieuwste) 40 lijnen (tail = staart)
lsmod | grep pwcom te zien of de pwc driver geladen is
lsmod geeft een lijst van alle geladen kernel modules (LiStMODules)
kernel modules zijn bijna altijd drivers (voor bv. je webcam of grafische kaart)
die | (pipeline) zorgt ervoor dat de uitvoer van dat commando wordt doorgestuurd naar grep
en grep "grijpt" (zoekt) naar een bepaald woord en toont de hele lijn waar dat woord in voorkomt
lsmod | grep ov511hetzelfde als hierboven, maar deze keer om te zien of de ov511 driver geladen is
Ok, go!