Beste,
Wat is de situatie:
Ubuntu 7.10 LAMP server met OpenSSH en SAMBA geïnstalleerd. Server staat zonder toetsenbord/muis/scherm te draaien, beheer doe ik via WEBMIN. Na veel zoeken en prutsen ben ik in deze setup geslaagd. De bedoeling is om deze box enkel als samba file server te laten draaien, later komt er waarschijnlijk gebruik van de php, sql en apache.
Wat is het probleem:
De server heeft 1 80GB disk waarop de linux ext3 en swap staan. De files (want deze machine draaide voorheen W2K3) staan op andere SATA schijven die NTFS zijn geformateerd. Waarom behoud ik graag die NTFS? Als die disks ooit snel in een MS bak moeten draaien, ben ik niet al de data kwijt door de disk opnieuw te formateren (van linux format naar ntfs of fat).
Hoe kan ik nu die NTFS schijven (/dev/sdb1) door samba laten sharen? Ik heb via webmin die shares aangemaakt (bijvoorbeeld een eerste share die naar /dev/sdb1 linkt). Telkens ik erop klik(in windows xp) komt er dat ik ingelogd ben met de gast account en moet ik een paswoord invullen. Niets lukt om erop te geraken.
Nu is het ook zo dat als ik het mount commando invoer, die drives niet erbij staan. Dus had ik geprobeerd om is 1 ntfs drive te mounten, ubuntu gaf error maar suggestie tot een geforced mount. Dat hielp ook niet....Ubuntu 7.10 server heeft toch ntfs-ondersteuning ingebouwd?
Wat moet ik doen? Graag hulp, heb hier al veel tijd in gestoken en ben er bijna, maar nu zit ik toch wel vast...
alvast bedankt voor heel mijn betoog hier aan te lezen!