Ik snap toch niet helemaal wat je bedoeld. Dus ik resumeer even hieronder:
De inhoud van het bestand is xml, maar de xml is zodanig uitgevoerd dat excel en openofficecalc er een opgemaakt document mee kunnen tonen. Openen in firefox levert een xml-tree op. Daarna wijs je de extensie xlsx toe aan OOo-calc en dan opent ie altijd met OOo-calc. Klopt dat zover?
Als je opent na dat toewijzen van die extensie, open je het bestand dan met dubbelklikken? Wat gebeurt er dan open OOo-calc en krijg je dan een opgemaakt rekenblad te zien? Of open je met rechtermuisknop en dan openen met?
In mijn optiek zou een bestand met de extensie .xlsx altijd moeten openen met OOo-calc en OOo-calc zou dan ook moeten herkennen dat het om een xml-bestand gaat dat volgens de xsd van MsExcel2003 is opgemaakt.
Je kan in OOo-calc namelijk een rekenblad opslaan met het formaat van "Ms Excel-2003-xml". OOo-calc slaat dan het bestand op met de extensie .xml (!?!) en als je dan op het bestand dubbelklikt, dan opent OOo-calc en is je processor heel druk, maar het bestand opent .... niet? Dat snap ik dus ook niet, ik heb hier het bestand geopend met OOo-calc, ermee bewerkt en ermee opgeslagen, maar kan het niet meer openen?
Zoals je ziet Rulus, heb ik nogal wat vragen. Verder heb je het over iets rapporteren op launchpad, daar begrijp ik eerlijk gezegd niet al teveel van

ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ik dat moet vinden. Ik veronderstel dat je dan volgens een bepaald model je melding zal moeten doen en daarvoor moet ik het probleem volledig duidelijk hebben, danwel de problemen duidlelijk van elkaar hebben gescheiden.