MEGA TIP Thx@Profox
Als je een speciale film of mediabestand hebt die je
niet kan rippen, maar je kan het wel afspelen met mplayer (deuh, die speelt praktisch alles af 8) ) dan kan je dit zo doen:
Let wel dit zijn dus allemaal opdrachten in je terminal en dus nix grafisch, zeg maar ff voor de gevorden.
Echter ermee experimenteren kan geen kwaad en je leert er veel van.
mkfifo sndpipe; oggenc -b 128 sndpipe -o sound_rip.ogg & mplayer -vo null -vc dummy -quiet -ao pcm:file=sndpipe video_of_audio.avi; rm sndpipe
Mega handig op deze manier rip ik vaak het geluid van films of DVD's en daarna knip ik met
audacity de soundtracks/eindmuziek eruit
In plaats van ogg gemaakt met
oggenc kan je natuurlijk ook
lame gebruiken, dan converteert ie meteen naar MP3.
Maar kan je MP3 speler ogg aan moet je dit gebruiken omdat de kwaliteit super is.
Om een concert van een DVD af te rippen kan je ook deze opdracht gebruiken:
mkfifo sndpipe; oggenc -b 128 sndpipe -o sound_rip.ogg & mplayer -vo null -vc dummy -quiet -ao pcm:file=sndpipe dvd://1; rm sndpipe
Dit is een voorbeeld want ik weet niet of dvd://1 exact is wat je zoekt, want er kunnen meerdere titels op de DVD staan waardoor het misschien dvd://2 of dvd://3 moet worden...
#############################
Wil je adio-files omzetten van ogg naar mp3 of omgekeerd kan je dit op diverse manieren doen.
Manier 1
bijv.
stap 1 : mkdir ~/MyMP3
cd
stap 2 : for i in *.ogg ; do ogg123 -d wav -f `basename $i .ogg`.wav $i; done
stap 3: for i in `echo *.wav`;do lame -h -b 192 $i ~/MyMP3/$i.mp3; done
Je vindt je mp3-bestanden vervolgens in ~/MyMP3...
nu zit er een addertje onder het gras want waarschijnlijk krijg je de melding dat ogg123 niet bestaat, nu zou je nog kunnen proberen ogg321 te installeren ??
Maagoe mislukt dit ook kijk dan ff op DEZE site voor scripts waarmee het ook kan met de nieuwste proggie's
Of DEZE pagina