Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cd's rippen, waarom werkt het niet goed?  (gelezen 2489 keer)

PHiXioN

• Gast
Cd's rippen, waarom werkt het niet goed?
« Gepost op: 2007/09/23, 18:47:21 »
Ik heb op mijn Feisty een aantal programma's staan om cd's te rippen, maar de output is altijd belabberd. De tracks zijn uiteindelijke veel langer dan zou moeten zijn, ze spelen langzaam en haperend af als ik die grotere bestanden download. Het maakt ook niet uit in welke cd/dvd drive ik de cd's doe, het wordt altijd een rommeltje. Verder was het ook belabberd ongeacht de codec, ik kan naar AAC of MP3 rippen en het is altijd het zelfde verhaal. Ogg en flac heb ik niet geprobeerd, maar die bestanden zijn ook onbruikbaar om op een iPod te zetten. Weet iemand hoe ik audio goed geript krijg? Bij voorbaat dank voor behulpzame antwoorden!

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/23, 19:01:45 »
Welk program heb je gebruikt? Ik gebruik Soundjuicer, wordt standaard meegeleverd met Ubuntu en die doet het prima. (bij mij tenminste) Ik heb dat soort klachten niet.
Ik hoor het wel.

PHiXioN

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/24, 00:03:55 »
Ik heb die geprobeerd, cd-player en ook KAudiocreator.......... produceren allemaal gibberish.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/24, 06:38:32 »
Vertel eens wat over je systeem. Dat kan erg belangrijk zijn.

Hier gebruiken we sound-juicer.

Groet

StevenD

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/24, 10:08:23 »
Als je op Kubuntu werkt is dit misschien handig:
http://www.bartendavid.be/doc/howto/multimedia/misc/cdrippen.html

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/24, 10:29:46 »
over problemen met soundjuicer kun je heel goed terecht in dit draadje op het forum: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6536  na item#5
veel mensen zijn geholpen door die tips. ik neem aan dat je lame natuurlijk geinstalleerd hebt. dat is nodig voor het rippen naar mp3.

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/24, 11:13:21 »
Citaat van: leoquant
over problemen met soundjuicer kun je heel goed terecht in dit draadje op het forum: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6536  na item#5
veel mensen zijn geholpen door die tips. ik neem aan dat je lame natuurlijk geinstalleerd hebt. dat is nodig voor het rippen naar mp3.
PHiXioN geeft aan dat het niet *specifiek* aan mp3 ligt (voorgestelde draad gaat over rippen naar mp3), maar dat het onafhankelijk van de codec (mp3/aac/...) een slecht resultaat oplevert.

PHiXioN: kun je eens rippen naar ogg (standaard binnen soundjuicer) en het resultaat controleren? Als dat ook niet goed is, is er wellicht iets anders aan de hand, b.v. hardware oid.

Overigens, voor het afspelen van ogg op een ipod zou je eens naar rockbox kunnen kijken.

PHiXioN

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/24, 14:37:00 »
Ogg rippen werkt gewoon perfect, ik had inderdaad lame gedownload. Gstreamer-lame via synaptic, is dat de juiste? Ik weet alleen niet of ik het correct heb geïnstalleerd in soundjuicer. Ik zie hem er bij edit profiles wel tussen staan, maar niet in het lijstje met soorten formaten om uit te kiezen. Ik gebruik verder gewoon ubuntu, maar ik zal bovenstaande links nog eens bekijken.

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/09/24, 14:56:01 »
gstreamer-plugin-ugly : sudo apt-get install gstreamer-plugin-ugly

die is dacht ik nodig als gstreamer-plugin voor soundjuicer.

verder gewoon lame: sudo apt-get install lame.

(wel alle bronnen in de synaptic gebruiken)

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/09/24, 17:44:05 »
heb je wel de aanpassing gepleegd in Soundjuicer om mp3's te rippen? Er moet ergens een regeltje toegevoegd worden. Ik had ooit een topic hierover gestart dacht ik.

steven

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/09/24, 19:29:00 »
Citaat van: mcgyver
heb je wel de aanpassing gepleegd in Soundjuicer om mp3's te rippen? Er moet ergens een regeltje toegevoegd worden. Ik had ooit een topic hierover gestart dacht ik.
if you need to store tracks in the MP3 format (for example, if your portable music player only supports MP3 and not Ogg Vorbis), you will need to create a new profile. To do this, click on Edit Profiles, click New, and name the profile MP3.
Select the MP3 profile and click the Edit button. Set GStreamer Pipeline to
audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc ! id3mux
Set the File Extension to mp3, and select the Active check box. You will have to restart Sound Juicer to see the new audio profile.
Dit profiel maakt gebruik van het mp3-codeerprogramma LAME, dus de GStreamer-plugin voor LAME moet geïnstalleerd zijn.

« Reactie #11 Gepost op: 2007/09/24, 19:47:50 »
Jamaar,
Ik kan wel de gewone "lame" vinden. Die werkt niet.
Ik kan NIET de gstreamer-0.10-lame vinden.
wel de gstramer-0.8-lame - maar dat is dus een oude versie.....

Welke lame moet ik nou hebben?

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/09/24, 21:01:03 »
Weet je hoe je je sources list moet vervangen? Ik denk dat daar je probleem zit. Als je niet weet hoe, leg ik het wel uit.

« Reactie #13 Gepost op: 2007/09/24, 23:26:11 »
Ik ben er een klein beetje bekend mee.....
Maar moet ik de hele list vervangen? Of moet ik er een regel aan toevoegen?

« Reactie #14 Gepost op: 2007/09/24, 23:41:50 »
MEGA TIP Thx@Profox

Als je een speciale film of mediabestand hebt die je niet kan rippen, maar je kan het wel afspelen met mplayer (deuh, die speelt praktisch alles af 8)  ) dan kan je dit zo doen:

Let wel dit zijn dus allemaal opdrachten in je terminal en dus nix grafisch, zeg maar ff voor de gevorden.
Echter ermee experimenteren kan geen kwaad en je leert er veel van.

mkfifo sndpipe; oggenc -b 128 sndpipe -o sound_rip.ogg & mplayer -vo null -vc dummy -quiet -ao pcm:file=sndpipe video_of_audio.avi; rm sndpipeMega handig  op deze manier rip ik vaak het geluid van films of DVD's en daarna knip ik met audacity de soundtracks/eindmuziek eruit

In plaats van ogg gemaakt met oggenc kan je natuurlijk ook lame gebruiken, dan converteert ie meteen naar MP3.
Maar kan je MP3 speler ogg aan moet je dit gebruiken omdat de kwaliteit super is.

Om een concert van een DVD af te rippen kan je ook deze opdracht gebruiken:
mkfifo sndpipe; oggenc -b 128 sndpipe -o sound_rip.ogg & mplayer -vo null -vc dummy -quiet -ao pcm:file=sndpipe dvd://1; rm sndpipeDit is een voorbeeld want ik weet niet of dvd://1 exact is wat je zoekt, want er kunnen meerdere titels op de DVD staan waardoor het misschien dvd://2 of dvd://3 moet worden...
#############################
Wil je adio-files omzetten van ogg naar mp3 of omgekeerd kan je dit op diverse manieren doen.

Manier 1
bijv.
stap 1 : mkdir ~/MyMP3
            cd

stap 2 : for i in *.ogg ; do ogg123 -d wav -f `basename $i .ogg`.wav $i; done

stap 3: for i in `echo *.wav`;do lame -h -b 192 $i ~/MyMP3/$i.mp3; done

Je vindt je mp3-bestanden vervolgens in ~/MyMP3...
nu zit er een addertje onder het gras want waarschijnlijk krijg je de melding dat ogg123  niet bestaat, nu zou je nog kunnen proberen ogg321 te installeren ??

Maagoe mislukt dit ook kijk dan ff op DEZE site voor scripts waarmee het ook kan met de nieuwste proggie's
Of DEZE pagina
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/09/25, 13:17:17 »
Citaat van: sisosteven
Ik ben er een klein beetje bekend mee.....
Maar moet ik de hele list vervangen? Of moet ik er een regel aan toevoegen?
Ga naar

http://www.ubuntulinux.nl/source-o-matic

en kies de ubuntu versie die je hebt.

Kies vervolgens de pakketbronnen die jewil. (tenminste de eerste drie EN de laatste 4 aanvinken bij Feisty)

Vervolgens maakt ie een lijst voor je.

Kopieer deze list en plak hem in je sources.list

dit doe je als volgt:

open een terminal en plak onderstaande er in:

sudo gedit /etc/apt/sources.list

na invoer van je password wordt de lijst geopend. Verwijder de volledige inhoud en plak je nieuwe sources.list erin. Kies vervolgens voor opslaan.

Hierna tik je in je terminal:

sudo apt-get update

en daarna aptget upgrade (of omgekeerde volgorde, weet ik niet meer maar maakt niet zoveel uit)

Nu staan de dingen die je wil wel in je synaptic en kun je de .10 in plaats van de .08 versie aanklikken.

Toevoegen kan ook als je dat wil, maar ik vind het altijd zo een gezoek om te checken of alles exact overeenkomt. Dus vervang ik het hele gedoe maar.

Als je nog meer problemen hebt, hoor ik het wel.