Niet dat ik per se wma's wil maken, maar voor zover ik het begrijp is mp3 dubbel zo groot
Daar is niets van aan. De grootte van de bestanden hangt af van de kwaliteitsinstellingen. Hoe hoger de kwaliteitsinstellingen, hoe hoger de audiokwaliteit van het gecomprimeerde bestand, maar hoe groter ook het bestand. Om dit te begrijpen moet je weten dat mp3 en wma, en andere formaten zoals ogg (vrij formaat!!) of aac (gebruikt door Apple itunes) "lossy" zijn: de compressie wordt gerealiseerd door details uit het geluid weg te laten. De codec probeert die informatie weg te laten die je toch niet of nauwelijks hoort of opmerkt. Hoe meer je wil comprimeren, hoe meer informatie zal weggegooid worden. Vanaf zekere compressieniveaus zal je de kwaliteitsvermindering duidelijk beginnen merken. Wanneer je dat merkt, hangt in de eerste plaats af van je eigen oren, maar hangt ook af van de apparatuur waarmee je afspeelt, en de omstandigheden (achtergrondgeluiden, acoustiek, ...) waarin je luistert. Als je je gecomprimeerde muziek als muziekliefhebber wil beluisteren, heb je hoge kwaliteitsinstellingen nodig. Voor op een mp3-speler mag je gerust wat meer comprimeren, en het zal nog steeds "goed" klinken.
Op
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=28124 vind je een samenvatting van aangeraden instellingen, die een minimale bestandsgrootte garanderen voor de vereiste geluidskwaliteit. Voor compatibiliteit ben je zowieso allerbest met mp3. Elke "mp3" speler speelt mp3. De jouwe speelt ook wma, maar mogelijk je volgende niet. ipods spelen bijvoorbeeld geen wma.
Ik wou dat ik ogg kon aanbevelen, een echt vrij formaat dat niet alleen voor dezelfde bitrate beter is in kwaliteit dan mp3, maar ook sneller encodeert (hoewel het verschil met de laatste lame's kleiner is geworden), maar helaas wordt dat maar heel beperkt door hardware ondersteund. Daarentegen kan ogg zonder enig probleem op eender welke computer afgespeeld worden.