@pjotr: die staat bij mij al standaard geinstalleerd, maar ik kwam ergens via google bij een opmerking terecht, dat je in de gui uitvoering niet de input device kunt wijzigen (ik heb 2 microfoons tot mijn beschikking, ik kan in de alsamixergui schuiven met beide, maar slechts de 2e werkte... met de terminal-mixer kon ik dat wijzigen in de eerste. Daarna kon ik wel opnemen met audacity)
die 90% klopt, maar daar was ik al achter.
Normaal gooi ik zelfs de output helemaal dicht om rondzingen te voorkomen, maar daar heb je tegenwoordig geen last meer van (vroegah had je ooit ook een 8bit soundblasters en zow, die hadden de gekste kuren

). Besides, een laptop speaker zal geen problemen veroorzaken met een line-in kabel.
@sisosteven: doe ik straks als ik weer thuis ben, maar ik wat ik me zo even herinner: 44100Hz sampling, 32 bit floating point (24bit geeft ruis zelfs), mono (stereo doet niet veel, maar dat kan samenhangen met het probleem).
uhmmm... sja... enige w3at ik me nog extra kan bedenken is dat ik even een andere bron moet gebruiken, ter test. Alhoewel het geluid wat door de laptop speakers komt (dus simpel gezegd de directe doorvoer van inputkabel naar laptop speakers, zonder opname ertussen) gewoon goed klinkt.