Zoals misschien bekend heb ik hier geen vast internet, maar gebruik al sinds 2007 mobiel internet.
Verschillende G's doorgelopen en vorig jaar februari 2024 een 5G router gekocht, dat was een behoorlijke verbetering vanaf de oude die 4G/4GLTE was.
Snelheid rond de 50Gbit/s.
Tijdens de kerst, paas en vakanties iets minder omdat de hutten dan bevolkt zijn in de omgeving. Dan zitten we dus met meer mensen de zendmast te delen.
Echter de snelheid wordt steeds lager, kom nog maar zelden boven de 25Mb/s.
Hoogstwaarschijnlijk omdat de bevolking die hier woont inmiddels allemaal een nieuwe telefoon hebben, die ook 5G heeft.
En afgelopen pasen zat ik op 6Mb/s!
Daarom op zoek naar een alternatief en Starlink lijkt het goed te doen.
Voordelen zijn dat het snel is en naar wat ik lees, erg stabiel. Geen datalimiet (ik heb nu 300Gb) en het is ruim 30% goedkoper.
Ik zie 2 nadelen.
1e is dat ik het niet kan meenemen. (Mijn huidige router kan ik op 12V laten werken binnen heel Noorwegen)
2e nadeel en dat is de grootste:
Op amerikaanse sites lees ik dat de Starlink automatisch je gegevens gebruikt voor AI voor zichzelf, maar ook deelt met derden.
Het deel voor derden kan je uitzetten, maar het deel voor Starlink zelf niet.
In NL of de EU kan ik daar niet veel (eigenlijk niks) over vinden. (of ik zoek niet goed)
Iemand hier die weet hoe dat zit in de EU? (Noorwegen is geen EU, maar vallen met dat soort dingen wel onder die regels)
Wellicht nog andere overwegingen die ik niet over het hoofd moet zien?