Persoonlijk heb ik het met social media wel gehad. Ik beschouw Facebook zelfs als een gevaarlijk medium waar ik liever niks meer mee te maken wil hebben.
Ik was al veel langer van plan om een eigen forum te beginnen, een onterechte volledige blokkade van 1 maand op Facebook en Messenger (zeer waarschijnlijk is mijn account gehackt daar ik zeker geen extreme zaken post), had ik dat project wat naar voren gehaald en met 1-4-2026 open ik mijn forum ook officieel en beƫindig en verwijder ik definitief mijn Facebook account, naast Windows dus nog een Amerikaanse techreus waar ik dit jaar afscheid van neem

. Drastisch wellicht, maar ik laat me niet door Facebook chanteren.
Zelf heb ik voor een tussenvorm tussen bloggen en social media gekozen in de vorm van een forum(wel al vol en definitief operationeel, maar nog in ontwikkeling en dus nog niet officieel voorgesteld)

In mijn ogen is een forum minder vluchtig als een blog of social media, maar biedt het meer interactieve mogelijkheden dan een vlog.
Ook is een portaalsite mogelijk en zijn er diverse plugins waarmee je ook blogpagina's aan kunt maken met de mogelijkheid om die blogs ook weer op de portal te plaatsen en zelfs een wiki is een mogelijkheid, al zou ik nu niet weten waar ik dat voor nodig heb momenteel.
Voor mij de redenen:
-Social media is te vluchtig en te kort van stof.
-Blogs zijn weer niet interactief genoeg.
-Een forum voldoet meer aan mijn wensen en is minder vluchtig, onderwerpen zijn makkelijker terug te vinden en biedt ook ruim voldoende multimediamogelijkheden zoals het delen van youtube video's, uploaden en plaatsen van afbeeldingen. Ook uitgebreidere tekstopmaakfuncties etc.
-Uitbreidingsmogelijkheden met blogpagina's, portaal, wiki.
-Meer privacy* en minder cencuur**.
-Alles in eigen hand.
-Geen afhankelijkheid van de grote techreuzen.
-Vooral ook als virtueel verlengstuk van mijn echte mancave bedacht en dan is een forum een praktische overweging.
* = Ook ik heb me aan de regels zoals het AVG te houden. Ik draai ook al wat langer mee en weet waar ik me aan moet houden.
** = En toch gelden er bepaalde huisregels welke ik aan mijn stand verplicht ben om op te stellen. De site is absoluut niet bedoeld voor extreme uitingen, 18+ materiaal of handel in illegale meuk, maar is vooral een hobby en vrije tijds gerelateerde forumsite waar gewoon fatsoen en respect naar elkaar de hoofdnorm is. Als beheerder heb ik wel de taak om alles up en running te houden en stel ik me vooral service gericht op en niet als de grote boze moderator, maar er zijn wel grenzen natuurlijk.Dus tja, tis maar net wat je wilt met je site denk ik. Maar wellicht dat een forumsite ook een suggestie zou kunnen zijn