Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apt-key deprecated  (gelezen 3651 keer)

Offline Bloom

• Lid
Apt-key deprecated
« Gepost op: 2022/03/02, 10:51:32 »
Sinds gisteren krijg ik constant deze foutmelding/waarschuwing als ik updates doe in mijn Debian installaties:

Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.

Apt-key is dus "deprecated" (wordt afgebouwd en verwijderd) en zal niet meer in de volgende Stable van Debian zitten. Versie 11 is de laatste waar die nog in zal zitten. En dat geldt ook voor Ubuntu: versie 22.04 is de laatste waar apt-key nog in zal zitten.

Je hebt apt-key nodig om een digitale sleutel voor een repository in je systeem te voegen zodat je software uit die repository kunt installeren. Dat gaat trouwens over third-party repositories, niet die van Debian zelf (de digitale sleutels daarvan zitten al in je systeem als je Debian installeert). En dit gaat trouwens ook over elke distributie afgeleid van Debian of Ubuntu en alles wat met apt werkt.

Ze schaffen die apt-key af en vervangen hem niet door iets anders. Gebruikers gaan dus fouten krijgen als ze een 3p-repo (third party repository, vergaarbak van een derde partij) in hun systeem willen hangen waar geen uitleg bij staat hoe ze het dan wél moeten doen.
Nee, mensen op internet hebben die uitleg moeten geven. Dit is bijvoorbeeld een zeer goeie: https://askubuntu.com/questions/1286545/what-commands-exactly-should-replace-the-deprecated-apt-key
Maar het komt er dus op neer dat je een 3p-aptkey script moet gaan downloaden en gebruiken om keys te kunnen importeren en gebruiken. Compleet idioot en ongebruiksvriendelijk. Zo gaat Linux nooit een bruikbaar desktopsysteem worden dat ook door novices met succes gebruikt kan worden.

Ik snap de redenen waarom ze van apt-key af willen. Het is een veiligheidsrisico. Eenmaal een key van een repo in het systeem gevoegd, kan die repo daarna alle files van eender welke andere repo vervangen door die van hem. Ja, dat mag niet he. Maar wat houdt het Debian team tegen om gewoon de werking van apt-key te wijzigen zodat hij doet wat dat hogervermelde 3p-aptkey script doet zodat het netjes geïntegreerd is en alles blijft werken zonder foutmeldingen of waarschuwingen? Nee hoor. Kennelijk zijn ze van plan apt-key gewoon te schrappen en door... niets te vervangen! Dat wordt nog leuk! NOT!!!

En dus: diepe zucht, zéér diepe zucht.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Apt-key deprecated
« Reactie #1 Gepost op: 2022/03/02, 11:02:37 »
$ sudo apt-key updateWarning: apt-key is deprecated. Manage keyring files in trusted.gpg.d instead (see apt-key(8)).
Warning: 'apt-key update' is deprecated and should not be used anymore!
Het is blijkbaar de bedoeling, dat je in /etc/apt/trusted.gpg.d een file maakt als b.v. /etc/apt/trusted.gpg.d/brave-browser-release.gpg
Die file is binair, daar kan ik (nog) niets mee.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/02, 11:08:16 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/03/02, 12:41:06 »
Die gpg-bestanden zijn de goeie, die moet je inderdaad hebben.
Veel keys worden echter verspreid als asc, zogenaamde "armored ascii" ("gewapende" platte tekst). En die moet je eerst omzetten naar zo'n .gpg via de gpg software met --dearmor optie voordat je ze kan gebruiken.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/03/03, 16:52:34 »
@Bloom: Die foutmeldingen krijg ik niet (Debian Testing sinds gisteren, een dist-upgrade gedaan)

Citaat
sudo apt update
Geraakt:1 http://security.debian.org/debian-security testing-security InRelease
Geraakt:2 http://deb.debian.org/debian testing InRelease
Geraakt:3 http://deb.debian.org/debian unstable InRelease
Geraakt:4 http://deb.debian.org/debian testing-updates InRelease
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Alle pakketten zijn up-to-date.

In de genoemde directory zie ik bestanden van 8 februari 2018 tot 3 maart in staan.

Citaat
└─ ls -l
totaal 80
-rw-r--r-- 1 root root    0 26 mrt  2019 alessandro-strada_ubuntu_ppa.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8700 25 feb  2021 debian-archive-bullseye-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8709 25 feb  2021 debian-archive-bullseye-security-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 2453 25 feb  2021 debian-archive-bullseye-stable.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8132 23 apr  2019 debian-archive-buster-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8141 23 apr  2019 debian-archive-buster-security-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 2332 23 apr  2019 debian-archive-buster-stable.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 7443 28 okt  2018 debian-archive-stretch-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 7452 28 okt  2018 debian-archive-stretch-security-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 2263 28 okt  2018 debian-archive-stretch-stable.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 7821  3 mrt 08:20 google-chrome.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 1200  8 feb  2018 mx-archive-keyring.gpg

Geen nieuwe zaken.
« Laatst bewerkt op: 2022/03/03, 16:57:22 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/03/03, 17:17:02 »
Ik zie bij je apt update alleen de officiële Debian repo's staan. Daarmee krijg je foutmelding niet.
Bij mij staat bijvoorbeeld de repo voor de XanMod kernel erin en dan krijg ik dit te zien:
W: http://deb.xanmod.org/dists/releases/InRelease: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/09/07, 10:54:18 »
$ sudo apt-key update
Code: [Selecteer]

Warning: apt-key is deprecated. Manage keyring files in trusted.gpg.d instead (see apt-key(8)).
Warning: 'apt-key update' is deprecated and should not be used anymore!

Het is blijkbaar de bedoeling, dat je in /etc/apt/trusted.gpg.d een file maakt als b.v. /etc/apt/trusted.gpg.d/brave-browser-release.gpg
Die file is binair, daar kan ik (nog) niets mee.

Ron, wat moet ik nu doen om ubuntu op de goede manier schoon te maken?

« Reactie #6 Gepost op: 2022/09/07, 11:25:56 »
Zie ook: https://www.how2shout.com/linux/solve-legacy-trusted-gpg-keyring-apt-key-apt-key-deprecation-on-ubuntu/

3rd Method: Quick and Forceful Method

Although the methods given above are the recommended ones, however, still someone is looking for a quick method then here is the one.  It is a forceful method because we are not converting keys but instead directly moving legacy keys to a trusted folder, it may be not a wise idea still if you are not finding any other quick way for your Legacy key hen here is the one to use:

Vertaald met Google translate:
Hoewel de hierboven gegeven methoden de aanbevolen methoden zijn, is er nog steeds iemand op zoek naar een snelle methode, dan is dit de enige. Het is een krachtige methode omdat we geen sleutels converteren, maar in plaats daarvan legacy-sleutels rechtstreeks naar een vertrouwde map verplaatsen. :

cd /etc/apt

sudo cp trusted.gpg trusted.gpg.d
« Laatst bewerkt op: 2022/09/07, 11:30:35 door Ronaldus »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/09/07, 14:48:37 »
De inhoud van mijn directory (Debian Testing)
Citaat
-rw-r--r-- 1 root root    0 26 mrt  2019 alessandro-strada_ubuntu_ppa.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8700 25 feb  2021 debian-archive-bullseye-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8709 25 feb  2021 debian-archive-bullseye-security-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 2453 25 feb  2021 debian-archive-bullseye-stable.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8132 23 apr  2019 debian-archive-buster-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 8141 23 apr  2019 debian-archive-buster-security-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 2332 23 apr  2019 debian-archive-buster-stable.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 7443 28 okt  2018 debian-archive-stretch-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 7452 28 okt  2018 debian-archive-stretch-security-automatic.gpg
-rw-r--r-- 1 root root 2263 28 okt  2018 debian-archive-stretch-stable.gpg
-rw-r--r-- 1 root root  641  5 sep 18:33 microsoft-edge.gpg

microsoft-edge.gpg en alessandro-strada_ubuntu_ppa.gpg zijn geen officiële Debian repositories
Edge heb ik recent toegevoegd. Ik heb toen het .deb bestand opgehaald en uitgevoerd via sudo dpkg -i enz.. Edge heeft dus zelf het gpg bestandje toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2022/09/07, 14:53:25 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline rietje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/09/07, 15:45:06 »
Is dit alleen niet voldoende om ubuntu even schoon te maken:

sudo apt update
sudo apt upgrade
sudo apt dist-upgrade
sudo apt autoremove
sudo apt clean

Lijkt mij veel eenvoudiger dan boven wordt aangegeven.

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/07, 21:03:45 »
Citaat
Lijkt mij veel eenvoudiger dan boven wordt aangegeven.
Misschien is het je ontgaan, maar het onderwerp (Apt-key deprecated) heeft niets met schoonmaken te maken.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/09, 09:33:32 »
Snelle oplossing om de waarschuwingen niet meer te doen verschijnen:
sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d/