Sinds gisteren krijg ik constant deze foutmelding/waarschuwing als ik updates doe in mijn Debian installaties:
Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg), see the DEPRECATION section in apt-key(8) for details.
Apt-key is dus "deprecated" (wordt afgebouwd en verwijderd) en zal niet meer in de volgende Stable van Debian zitten. Versie 11 is de laatste waar die nog in zal zitten. En dat geldt ook voor Ubuntu: versie 22.04 is de laatste waar apt-key nog in zal zitten.
Je hebt apt-key nodig om een digitale sleutel voor een repository in je systeem te voegen zodat je software uit die repository kunt installeren. Dat gaat trouwens over third-party repositories, niet die van Debian zelf (de digitale sleutels daarvan zitten al in je systeem als je Debian installeert). En dit gaat trouwens ook over elke distributie afgeleid van Debian of Ubuntu en alles wat met apt werkt.
Ze schaffen die apt-key af en
vervangen hem niet door iets anders. Gebruikers gaan dus fouten krijgen als ze een 3p-repo (third party repository, vergaarbak van een derde partij) in hun systeem willen hangen waar geen uitleg bij staat hoe ze het dan wél moeten doen.
Nee, mensen op internet hebben die uitleg moeten geven. Dit is bijvoorbeeld een zeer goeie:
https://askubuntu.com/questions/1286545/what-commands-exactly-should-replace-the-deprecated-apt-keyMaar het komt er dus op neer dat je een 3p-aptkey script moet gaan downloaden en gebruiken om keys te kunnen importeren en gebruiken. Compleet idioot en ongebruiksvriendelijk. Zo gaat Linux nooit een bruikbaar desktopsysteem worden dat ook door novices met succes gebruikt kan worden.
Ik snap de redenen waarom ze van apt-key af willen. Het is een veiligheidsrisico. Eenmaal een key van een repo in het systeem gevoegd, kan die repo daarna
alle files van eender welke andere repo vervangen door die van hem. Ja, dat mag niet he. Maar wat houdt het Debian team tegen om gewoon de werking van apt-key te wijzigen zodat hij doet wat dat hogervermelde 3p-aptkey script doet zodat het netjes geïntegreerd is en alles blijft werken zonder foutmeldingen of waarschuwingen? Nee hoor. Kennelijk zijn ze van plan apt-key gewoon te schrappen en door... niets te vervangen! Dat wordt nog leuk! NOT!!!
En dus: diepe zucht, zéér diepe zucht.