Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meekijken op sites betreft het mailadres  (gelezen 1142 keer)

Offline Cme

• Lid
meekijken op sites betreft het mailadres
« Gepost op: 2022/05/12, 14:54:36 »
Hoi.

Ik zie geen item/topic wat mijn onderwerp, dus het zal wel niet opgaan voor (X)Ubuntu/Linux.(?)
Gisteren was op het radionieuws een melding dat 'sites' kunnen meekijken naar het ingevulde mailadres, zelfs als het formulier nog niet verzonden is!
  -'Gruwelijk als dat waar is!'
Is dit (dus) niet mogelijk met Ubuntu/Linux? Om welke sites dit gaat is mij niet bekend.

Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: meekijken op sites betreft het mailadres
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/13, 01:19:46 »
Voor zover ik weet zal je ingevulde emailadres toch eerst in 'het geheugen van de browser' geplaatst moeten worden en dat gebeurd niet automatisch bij alleen invullen maar zal toch een script activering behoeven.
Dit (script activeren) gebeurd pas na 'verzenden'.

Wat wel kan is dat je getrickt wordt. Dat je op pagina 1 je emailadres in moet vullen en verder moet naar pagina 2. Dan is de 'volgende pagina' knop een soort 'verzend' waardoor het ingevulde emailadres 'het geheugen van de browser' geplaatst wordt.

Ik heb dit artikel ook gelezen en ik krijg toch sterk het vermoeden dat dit geschreven is door een journalist die ook niet helemaal snapt hoe websites werken.
Ik zou me weinig zorgen maken.

En laat ik je een tip geven  ^-^ Maak een hotmail accountje of zo aan wat je gebruikt voor zaken die je niet vertrouwt. Komt er zooi binnen dan is het op dat zooi-emailaccount (zoals ik ze ook al jaren noem). Eens in de zoveel tijd even laten vervallen en een nieuwe aanmaken, en je bent van alle zooi af.
Je gebruikelijke emailadres houdt je dan alleen voor belangrijke zaken met 'bekende' partijen.
Ik persoonlijk geef nooit een emailadres door aan zomaar de eerste willekeurige website die dat wil weten want hoezo hebben ze dat nodig? Laat staan mijn gebruikelijke. Zelfs partijen waar ik mee van doen heb geef ik het niet graag want ze sturen maar een ouderwetse brief of rekening. Iedereen wil voortaan je emailadres hebben  :P

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Actieve scripts op pagina's zijn mogelijk (maar ingewikkeld), Waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan full-javascript spelletjes websites en dergelijke.
Maar bij de hoofdzakelijk toegepaste reguliere formulieren verre van gebruikelijk. Ik zag ze daar nog nooit, alleen de reguliere.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/13, 01:32:35 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/13, 09:23:52 »
Ik gebruik ook altijd een gratis Hotmail voor zulke zaakjes !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/13, 14:17:06 »
Dank voor jullie reactie Partyrabbit en Tom (en alsnog anderen die reageren :D)
"Ze" hadden het inderdaad over trickers ofzo, het was op nporadio1.

Jullie advies pas ik al jaren toe, heb meerdere mailadressen. 1 met de familienaam voor familie/vrienden, 1 voor bank/zorgverlener enzo, 1 voor bedrijven waarmee ik dienst doe, 1 voor bedrijven die ik niet vertrouw dus spam. Oja, en een protonmail, maar die gebruik ik niet meer echt. Tikje overdreven maar ik voel me er pretiger bij.
Quicknet bood vroeger 5 mailadressen aan. Gelukkig nam Ziggo de oude mailadressen over. Als je nu een nieuwe account aanmaakt is de provider 'Ziggo' en komt achter @.

Het is toch wel .... als ontwikkelaars sites (zouden) maken zodat "ze" kunnen meekijken.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/05/13, 18:15:23 »
Het is toch wel .... als ontwikkelaars sites (zouden) maken zodat "ze" kunnen meekijken.

Ja klopt. Alleen al het feit dat je 'hun website' bezoekt levert ze al heel veel informatie op als ze willen.
Je wilt niet weten wat je allemaal kunt verzamelen met bv alleen al een simpel php get_ of $SERVER commando in simpele scriptjes :evil: Ik had 20+ jaar geleden al zulke 'zaakjes' in mijn websites ingebouwd en je wilt niet weten wat ik allemaal verzamelde :evil: ver voor google en facebook bestonden.
Denk aan IP, OS, Browser merk en versie, verwijzende URL, doorklik URL, bezochte pagina's (op je website), bezoek- en kijktijd, ... je kunt zelfs real-time werken, met real-time meldingen.
« Laatst bewerkt op: 2022/05/13, 18:17:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/05/14, 19:59:50 »
Vandaag op Ars Technica
Citaat
Some top 100,000 websites collect everything you type—before you hit submit

https://arstechnica.com/?p=1854097

« Reactie #6 Gepost op: 2022/05/14, 20:27:25 »
Vandaag op Ars Technica
Citaat
Some top 100,000 websites collect everything you type—before you hit submit

https://arstechnica.com/?p=1854097

=D =D =D
Klik in die link eens even door naar de originele paper  ^-^
Het zijn niet de websites zelf die de email/info vergaren. Het zijn meedraaiende third party tracker scripts die dat doen.  :evil: #scriptblocker

Nou. Maar 100.000 dan? Volgens mij draaien er op veel meer websites van de 200 miljard ww allerhande scripts mee die informatie vergaren. Zou me niet eens verbazen als dat 100 miljard websites betreft.  ^-^
Duh. Niet echt een nieuwswaardig grote ontdekking dan lijkt mij. Beetje FUD achtig.

Ik vond het al vreemd. Zoals ik al zei. In een simpel gangbaar email-script is dit schier onmogelijk (of als eerder uitgelegd).
« Laatst bewerkt op: 2022/05/14, 20:30:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Cme

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/20, 15:46:20 »
Sorry, ik reageer te laat, ik weet het :-*
Kan je 'scriptblockers' blokkeren of anders instellen? Ik gebruik Mozilla. Wat ik ken zijn de Cross-site-trackingcookies blokkeren maar ik weet niet eens of dat de goede optie is die je kan kiezen.....