Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aanvullende tips voor linux beginners  (gelezen 1931 keer)

Aanvullende tips voor linux beginners
« Gepost op: 2022/07/13, 17:30:56 »
Om het een beetje makkelljker te maken door veel voorkomende beginners probleempjes te voorkomen, én een prettige start te maken.

1/ Indien mogelijk, installeer met kabel verbinding. Géén wifi.
De kabel werkt nl altijd. De wifi wil nogal eens extra software nodig hebben die van internet opgehaald moet worden, wat je dus zonder wifi niet kunt installeren.
Als de wifi eenmaal goed geinstalleerd is met kabel werkt daarna een wifi verbinding leggen vrijwel altijd.
Ik had het net bij een installatie ook weer, dat ik wel dacht dat even over wifi te doen wat niet werkte en met kabel meteen.
Je kunt eventueel voor installatie een testsessie draaien om te kijken of je wifi herkent wordt. Als je wifi werkt (bv vaak bij nieuwere laptops) dan kan het uiteraard wel gewoon.

2/ Installeer altijd extra software.
Dit kan op een scherm wat ergens in begin van de installatie komt. Net voor of na je toetsbordinstelling.
Dit staat standaard nl uit. Maar voor bepaalde hardware is er stiekem toch nogal eens extra software nodig. En bijvoorbeeld ook om geluid te krijgen, mp3's en video's af te kunnen spelen, maar bv ook voor de juist beeldscherm resolutie (en vaak voor je wifi, zie punt 1).

3/ Test altijd de toetsenbordinstelling tijdens de installatie selectie.
Ik typ meestal wat simpels met hoofdletter en daarna wat moelijke tekens waar de verschillen zitten. Bv: Hallo@#~€

Twee héél simpele punten. Maar het kan je een hoop gedoe schelen met slecht of niet functionerende hardware, waar vrij standaard nogal eens vragen over opduiken bij nieuwelingen.
En de opduikende problemen zijn voor beginners vaak meteen vrij ingewikkeld om ze weer goed te krijgen. Omdat je dan meteen met terminal en zo dieper aan de gang moet terwijl je linux nog amper kent.
I know. Sommigen zullen zeggen dat "software van derden ongewenst" is. Maar dat buiten de deur houden is iets wat beginners nog niet goed lukt. Dat is leuk voor later als je wat meer thuis bent in linux.
Op deze manier kun je vrij simpel een goede start maken en linux leuk ervaren, en wegwijs worden met linux. Ik ben geen beginner meer, en toch installeer ik nog steeds zonder bovengenoemde problemen, en bij mij draait het vrijwel altijd meteen goed en stabiel.

Beter ineens lekker aan de gang, dan meteen problemen op te moeten lossen lijkt mij. =D

Doe er je voordeel mee.
(goede aanvullingen zijn welkom)
« Laatst bewerkt op: 2022/07/15, 20:22:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

• Lid
Re: Aanvullende tips voor linux beginners
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/13, 18:25:12 »
Nou, hier de eerste aanvulling. Ik heb zelf een klein kantoortje thuis en de router staat op zolder. Om toch een snelle internetverbinding  te hebben met mijn desktop heb ik het volgende aangeschaft:
Een TP-Link RE305 - WiFi Versterker - 1200 Mbps. Een geweldig apparaatje wat behalve zorgt voor het versterken van het Wifi signaal ook een ethernetaansluiting heeft. Mijn desktop hierop met de netwerkkabel aangesloten en een normale (snelle)  internetverbinding. Bestanden komen nu met > 15 MB/S binnen, net zo snel als de computer op zolder. Draait op de speedtest sites op bijna 100/100 (mijn glasvezel snelheid).

Voordeel van de TP-Link RE305 is dat die op 2.4 en 5 Ghz draait.

Neem ik de TP-Link RE305 naar beneden, dan daar ook ineens een snelle verbinding. Het apparaatje is makkelijk op je netwerk aan te sluiten. Kan zelfs met de WPS van de router en de WPS op de TP-link zelf. Binnen vijf minuten geregeld.

Dan nog een tweede aanvullende tip. Lang niet alle laptops worden tegenwoordig met een ethernetpoort aangeboden. USB hebben ze wel. Om dan toch met een ethernetkabel (in combinatie met de hierboven genoemde TP-Link RE305) te werken heb ik een TP-Link UE200 aangeschaft. Hiermee heb je een ROBUUSTE usb-ethernet module die zeer stabiel werk.

Ik mag geen reclame maken waar ik ze heb gekocht. Google of DDgo is your friend

Nog een derde aanvulling: Let op bij het installeren dat je GEEN Nederlands (NL) toetsenbord kiest. Die is op een aantal punten sterk afwijkend van het (Amerikaanse) Qwerty toetsenbord. Tekens als / " zijn dan niet beschikbaar. Kies dus voor het Amerikaanse toetsenbord (US), en liefts US internationaal met dode toetsen. Dan heb je meteen de accenttekens als ë é è tot je beschikking.
Dit geldt voor de NL situatie, in BE gebruikt men een azerty toetsenbord, als dat wordt aangeboden bij de installatie, dat zo houden.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 18:57:07 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/13, 18:43:17 »
Goeie van dat toetsenbord h2o.
Ik doe ook altijd de test bij de toetsbordselectie. Bv: Hallo @#€
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/13, 18:48:47 »
Veel laptops hebben helemaal geen utp (=bekabeld netwerk) aansluiting meer. Hoe installeer je daar dan Linux op als het niet over WiFi kan?

Edit, ik lees nu pas het antwoord van h2o, en hij geeft een goede suggestie.
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 18:50:43 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/13, 19:05:01 »
Veel laptops hebben helemaal geen utp (=bekabeld netwerk) aansluiting meer. Hoe installeer je daar dan Linux op als het niet over WiFi kan?

Geen idee eerlijk gezegd. Waar mogelijk raad ik het in elk geval altijd aan.
Wel enkele keren zonder kabel gezeten, en in die gevallen ging de wifi wel goed.

In elk geval kom je met kabel nooit in de lus dat je wifi niet werkt maar je de benodigde software niet op kunt halen.  Geen werkende wifi is nogal eens een probleem met linux, en dat is een afknapper (en wtf, ik zit er net nu zelf ook mee, ondanks kabel-install).
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 19:10:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/13, 19:07:58 »

Edit, ik lees nu pas het antwoord van h2o, en hij geeft een goede suggestie.
Hier een demonstratie (onbekend gebrabbel) maar het werkt zowel bij deze man als bij mij. https://www.youtube.com/watch?v=UW_YPmLhRWI

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/07/13, 19:08:30 »

Wel enkele keren zonder kabel gezeten, en in die gevallen ging de wifi wel goed.

Mijn tip nummer twee. https://www.youtube.com/watch?v=UW_YPmLhRWI

« Reactie #7 Gepost op: 2022/07/13, 19:14:22 »
Die dingen ken ik.
Ik heb zelfs een cross-link usb netwerk kabel gehad (of nog ergens liggen??) waarmee je de ene pc met de andere kon verbinden en zo het netwerk van de andere pc gebruiken.

Een PCMCIA netwerkkaartje kan ook nog weleens handig zijn als de laptop er nog een sleuf voorheeft (een deel nog steeds). Heeft mij ook al eens geholpen bij een oud bakje.
Mocht je er nog hebben liggen toevallig (van vroeger), en is je laptop ervoor geschikt (sommigen nog steeds), dan kun je met een pcmcia netwerkkaart ook nog ver komen.Mocht het je die nog eens ergens te
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 19:18:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/07/13, 19:15:15 »

Mijn tip nummer twee. https://www.youtube.com/watch?v=UW_YPmLhRWI

Overigens zijn er ook andere modellen beschikbaar, meestal een combi van een usb-hub met een ethernetaansluiting, maar persoonlijk vind ik die fragiel en kwetsbaar. De TP-Link UE200 kan tegen een stootje en heeft een goede opberging van het USB kabeltje.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/07/13, 19:17:35 »
Die dingen ken ik.
Mocht je er nog hebben liggen toevallig (van vroeger), en is je laptop ervoor geschikt (sommigen nog steeds), dan kun je met een pcmcia netwerkkaart ook nog ver komen.Mocht het je die nog eens ergens te
Ook een goede aanvulling, werkt inderdaad ook goed. Ik heb hier nog een HP 6710B die ik ook weleens met een PCMCIA kaartje heb laten werken met een ethernet en een wifi mogelijkheid.
Alleen moderne laptops (die dus zonder ethernetpoort worden geleverd) hebben ook geen PCMCIA aan boord.

Offline loti

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/07/13, 20:10:33 »
vervallen
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 20:30:03 door loti »

Offline loti

• Lid