Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Overzicht van alle toetsenbordcombinaties voor speciale karakters gezocht  (gelezen 1364 keer)

Offline Jenske

• Lid
Ik schrijf al eens in een andere taal en dan heb ik bv. het omgekeerde uitroepteken nodig, of het omgekeerde vraagteken. Die 2 symbolen staan niet op mijn (Belgische) Azerty-toetsenbord.

Niettemin zijn er enkele symbolen die ik kan intypen mits gebruik van de rechtse AltGr toets: zo is er de "o" met een boogje boven (ŏ) als ik AltGr+u laat volgen door een o. En zo zitten er nog heel wat combinaties in mijn toetsenbord.

Maar waar o waar vind ik een overzicht van alle toetsenbordcombinaties voor mijn Azerty toetsenbord, MET aanduiding van de benodigde toetsencombinatie?

En als ik zou willen dat bij de combinatie AltGr + G, gevolgd door U een graden-symbool zou moeten verschijnen, waar kan ik dat dan instellen?
... Kubuntu 24.04 ...

nvt
« Laatst bewerkt op: 2021/12/12, 23:36:47 door Polleke »
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ecb

• Lid
Kijk eens hiernaar, wel in het engels maar de combinaties vind je er wel ...

www.wikiwand.com/en/Miscellaneous_Symbols

Succes !

Offline ajjp

• Lid
Bedoel je iets dergelijks? Ik heb geen idee meer waar het vandaan komt.

Offline Bloom

• Lid

Dit is een Linux overzicht van dode toetsen voor een Belgisch AZERTY toetsenbord. Het zijn er heel veel. Ik heb zo direct niet iets soortgelijks voor een Nederlands of US International QWERTY toetsenbord gevonden, maar het zal vast ook wel bestaan. Ik vermoed zelfs dat deze toetscombinaties ook zullen werken. Probeer maar eens met de Ω: AltGr+Shift+Q op een QWERTY toetsenbord zou een Ω moeten genereren.

Bedankt Bloom, dat is het beste overzicht dat ik al zag !

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline MKe

• Lid
Volgens Ubuntu is dat in de instellingen te vinden: https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/tips-specialchars.html.en

Verder kun je blijkbaar unicode gebruiken om karakters in te typen via de toetsenbord combinatie ctrl+shift+u dan de unicode en een enter.

Ik kan het zelf nu niet testen, ik gebruik op deze computer geen Ubuntu + Gnome

Offline Jenske

• Lid
Dat van Bloom is inderdaad perfect.

Waar komt dat vandaan?

En stel dat ik mijn eigenste toetsencombinaties wil maken, hoe doe ik dat?
... Kubuntu 24.04 ...

Voor Qwerty US International toetsenbord:

Bron
« Laatst bewerkt op: 2021/12/16, 15:57:31 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline MKe

• Lid
Dat van Bloom is inderdaad perfect.

Waar komt dat vandaan?

En stel dat ik mijn eigenste toetsencombinaties wil maken, hoe doe ik dat?
Beetje te technisch, maar wel in elke desktop toepasbaar: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109407.0