Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux veiligheid. Iemand ervaring met deze scanners?  (gelezen 1435 keer)

Offline bart85

• Lid
Linux veiligheid. Iemand ervaring met deze scanners?
« Gepost op: 2021/10/01, 14:04:49 »
https://www.tecmint.com/scan-linux-for-malware-and-rootkits/

Heeft iemand ervaring met deze programma's?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Tom

• Lid
Re: Linux veiligheid. Iemand ervaring met deze scanners?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/01, 15:28:17 »
Voor een Server misschien goed ,voor normaal gebruik niet nodig .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/01, 16:22:13 »
Niet zo'n nuttige reactie geloof ik. Misschien heeft bart85 wel een server.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/01, 17:52:21 »
Niet zo'n nuttige reactie geloof ik. Misschien heeft bart85 wel een server.

Heb niet het tegendeel gezegd ,maar geef dan een betere reactie !.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/01, 18:22:42 »
Okay, ik heb ClamAV een tijdje gerund op mijn NAS. Het heeft gaf zoveel vals positieven dat ik het uiteindelijk uit heb gezet. Niet zo nuttig als de eventuele echte positieven wegvallen in de ruis. Verder scande het volgens mij alleen op Windows malware.

« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/02, 12:50:09 »
Waar het pc's betreft in een routernetwerk ...
Wat in dat andere topic al uitgebreid besproken is.

• Gebruik een recente versie Linux, welke je download van de originele bronnen, te vinden onder www.ubuntu-nl.org/desktop/ (zie daar ook de afgeleiden)
  • Draai veelvuldig (liefst meteen bij beschikbaarheid) alle updates.
  • Gebruik software uit de repositories/softwarecentre, en bij hoge uitzondering (soms kun je niet anders) van de bekende bronnen.
  • Geef nooit je root-wachtwoord als dat totaal onlogisch gevraagd wordt terwijl  je niet zelf bezig bent met updaten/installeren!
  • En net als overal altijd; klink nooit zomaar op links in emails e.d. (al kan dit onder linux minder kwaad mits je bovenstaande aspecten in acht houdt)

Daarnaast kun je nog wat extra veiligheid inbouwen door in Firefox een blocker add-on te gebruiken (waarbij uBlock een goed aangeschrevene is).
En kun je nog een stap verder gaan door een scriptblocker te installeren (NoScript is goed aangeschreven, maar sommige mensen kunnen daarmee niet lekker uit de voeten).
Ook is er nog Firejail, maar daar ben ik persoonlijk niet zo in thuis. Voor zover ik geïnformeerd ben is Firejail standaard al geïmplementeerd in Ubuntu, en dus heb ik het als het goed is vanzelf zelf dus ook al draaien. (??)
En instrueer alle gebruikers van je pc om niet zomaar overal op te klikken! Dat geldt altijd, en niet alleen voor linux.
In dat andere topic heb ik ook nog wat zaken opgenoemd hoe je je pc's en netwerk kunt onderzoeken op ongebruikelijke zaken.

En zo heb je geen virusscanner of wat dan ook nodig. Als er dan nog iets verkeerd gaat dan zal het mij verbazen.  ^-^

Mocht ik in de haast nog iets vergeten zijn te vermelden dan roep gerust, waarna ik dat nog even zal toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/02, 12:58:39 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/02, 12:58:48 »
Virussscanners hebben geen enkele zin onder Linux. Degene die bestaan, detecteren vrijwel uitsluitend Windows malware. Linux malware bestaat alleen maar in labo's, niet in het wild.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/02, 18:09:26 »
Virussscanners hebben geen enkele zin onder Linux. Degene die bestaan, detecteren vrijwel uitsluitend Windows malware. Linux malware bestaat alleen maar in labo's, niet in het wild.
het heeft wel nut als je een server hebt die ook door Windows computers benaderd wordt of machines die Wine of iets dergelijks geïnstalleerd hebben. Die server kan Windows malware doorgeven aan dat soort clients.

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/02, 18:24:30 »
Ja, maar dan kun je beter alle Windows systemen van antimalware voorzien, die zal over het algemeen beter van kwaliteit zijn dan Windows-malwarescanners voor Linux.

« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/05, 16:46:44 »
En zelfs dan maken ze linux niet onveilig, maar win.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore