Waar het pc's betreft in een routernetwerk ...
Wat in dat andere topic al uitgebreid besproken is.
- Gebruik een recente versie Linux, welke je download van de originele bronnen, te vinden onder www.ubuntu-nl.org/desktop/ (zie daar ook de afgeleiden)
- Draai veelvuldig (liefst meteen bij beschikbaarheid) alle updates.
- Gebruik software uit de repositories/softwarecentre, en bij hoge uitzondering (soms kun je niet anders) van de bekende bronnen.
- Geef nooit je root-wachtwoord als dat totaal onlogisch gevraagd wordt terwijl je niet zelf bezig bent met updaten/installeren!
- En net als overal altijd; klink nooit zomaar op links in emails e.d. (al kan dit onder linux minder kwaad mits je bovenstaande aspecten in acht houdt)
Daarnaast kun je nog wat extra veiligheid inbouwen door in Firefox een blocker add-on te gebruiken (waarbij uBlock een goed aangeschrevene is).
En kun je nog een stap verder gaan door een scriptblocker te installeren (NoScript is goed aangeschreven, maar sommige mensen kunnen daarmee niet lekker uit de voeten).
Ook is er nog Firejail, maar daar ben ik persoonlijk niet zo in thuis. Voor zover ik geïnformeerd ben is Firejail standaard al geïmplementeerd in Ubuntu, en dus heb ik het als het goed is vanzelf zelf dus ook al draaien. (??)
En instrueer alle gebruikers van je pc om niet zomaar overal op te klikken! Dat geldt altijd, en niet alleen voor linux.
In dat andere topic heb ik ook nog wat zaken opgenoemd
hoe je je pc's en netwerk kunt onderzoeken op ongebruikelijke zaken.
En zo heb je geen virusscanner of wat dan ook nodig. Als er dan nog iets verkeerd gaat dan zal het mij verbazen.
Mocht ik in de haast nog iets vergeten zijn te vermelden dan roep gerust, waarna ik dat nog even zal toevoegen.