Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDMI audio extractor  (gelezen 3473 keer)

HDMI audio extractor
« Gepost op: 2021/03/24, 11:04:18 »
Goedemorgen,

Onlangs heb ik mij op een beest van een (prebuilt) pc getrakteerd. Een klein "nadeeltje" zo bleek, was dat er geen optische ingang SPDIF onboard aanwezig was. Geen probleem dacht ik: ik heb nog een soundblaster liggen die prik ik er wel in. De machine bleek zo kant en klaar dat er slechts pci sloten beschikbaar waren voor de woeste Geforce die er in zit.

Nog geen probleem, dan hangen we er een adapter aan. USB externe geluidskaart lijkt me geen optie. Erg duur en met een goedkoop model lijkt me niet dat je de geluidskwaliteit haalt die je wilt. Logischer lijkt mij een HDMI - sound extractor. Klein kastje aansluiten op de hdmi aansluiting van de geforce. Dat ding split dan het HDMI beeldsignaal in een hdmi ingang en het geluid in een spdif aansluiting.

Vraag: werkt dit altijd zoals het zou moeten werken? Heeft iemand hier verstand van? Kan iemand mij wellicht een goed merk aanraden? Gaat e.e.a wellicht onder LInux problemen geven?

Alvast dank en groet,
ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Gamer

• Lid
Re: HDMI audio extractor
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/24, 22:02:49 »
Ik vraag mij eigenlijk af waarom je een spdif ingang nodig zou hebben.
Een spdif uitgang lijkt mij logischer. Dat kan je nog op lossen met een expansion card
En ik vraag mij af, of dat wel bestaat. Een HDMI ingang op een PC.
Of je moet een video capture kaart in je PC hebben.

« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/25, 07:54:45 »
Goedemorgen,

Onlangs heb ik mij op een beest van een (prebuilt) pc getrakteerd. Een klein "nadeeltje" zo bleek, was dat er geen optische aansluiting (output - uitgang)  SPDIF onboard aanwezig was. Geen probleem dacht ik: ik heb nog een soundblaster liggen die prik ik er wel in. De machine bleek zo kant en klaar dat er slechts pci sloten beschikbaar waren voor de woeste Geforce die er in zit.

Nog geen probleem, dan hangen we er een adapter aan. USB externe geluidskaart lijkt me geen optie. Erg duur en met een goedkoop model lijkt me niet dat je de geluidskwaliteit haalt die je wilt. Logischer lijkt mij een HDMI - sound extractor. Klein kastje aansluiten op de hdmi aansluiting van de geforce. Dat ding split dan het HDMI beeldsignaal in een hdmi beeldsignaal en het geluid in een spdif aansluiting.

Vraag: werkt dit altijd zoals het zou moeten werken? Heeft iemand hier verstand van? Kan iemand mij wellicht een goed merk aanraden? Gaat e.e.a wellicht onder LInux problemen geven?

Alvast dank en groet,
ZB

« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/25, 08:00:20 »
Ik vraag mij eigenlijk af waarom je een spdif ingang nodig zou hebben.
Een spdif uitgang lijkt mij logischer. Dat kan je nog op lossen met een expansion card
En ik vraag mij af, of dat wel bestaat. Een HDMI ingang op een PC.
Of je moet een video capture kaart in je PC hebben.

G'Morge,

Sterker nog: ik bedoelde een uitgang ofwel: output. Was een "vormfoutje".
Nader ingaand op jouw opmerking: Wellicht trap ik nu een deur open en neem gelijk de deurposten mee. Een hdmi ingang zit natuurlijk op een monitor. Het enige wat ik me kan voorstellen bij een INgang op een pc is wellicht iets met opnemen. Echter dat is boerenverstand in combinatie met misschien een tikkie vergezochte creativiteit. Mijn soundblaster daarentegen, die niet meer op deze veel te nieuwe machine past, heeft zowel een input- als output-gat. Dat is voor de hand liggen bedoeld voor geluidsopname lijkt mij.

Opmerking: een expansion card, (bedoel je een pci kaart er in prikken?) is dus niet mogelijk want in deze prebuilt machine is alleen plek gemaakt voor de GPU in het moederbord. (die GPU kaarten worden steeds groter :P )Vandaar dat ik o.a. ben gaan zoeken naar opties om het digitale geluid van uit de GPU te gaan gebruiken.

Inmiddels heb ik de gok genomen en een HDMI extractor besteld. Dan gaat als het goed is vanuit de hdmi aansluiting op de GPU het beeld en het geluid gescheiden er uit via respectievelijk HDMI - beeld en SDPIF - geluid.

Inzichten blijven echter welkom.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/25, 08:05:42 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/25, 11:29:50 »
Misschien een niet relevante vraag, of wie weet toch wel.
Waarom gebruik je voor audio niet gewoon de geluidskaart? De mini-jack uitgang, koptelefoonuitgang, naar tulp op tv of versterker of zo.
Mogelijk ook nog een HD-audio-out op je Geforce aanwezig (vaak op geluids-, game- en videokaarten).

Doen wij hier ook. Mede omdat onze hdmi naar tv een audio-probleempje heeft (net als wel meer personen hebben), waarom wij via hdmi beeld naar de tv sturen en via de jack-uitgang naar de versterker.
Daarnaast draaien we een muziekproductie-pc ook zo, welke met 192khz HD-kaart (en 32bit) kan draaien op professioneel niveau (zo hoog gebruiken we niet eens). En dat ook nog eens met een lagere ruisdrempel dan de hele goede externe interface met midas eindversterkers die we ook nog hebben. Op die pc hangen niet eens pc-speakertjes maar alleen de grote set.

Werkt perfect.
Met een goede HD geluidskaart (en die heb je zeg je, toch?) haal je geluidskwaliteiten die je totaal niet nodig hebt.
En de standaard audio-uitgang (niet HD) geeft ook al minstens 48khz (=gewoon goed).
« Laatst bewerkt op: 2021/03/25, 11:45:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/25, 11:55:50 »
Misschien een niet relevante vraag, of wie weet toch wel.
Waarom gebruik je voor audio niet gewoon de geluidskaart? De mini-jack uitgang, koptelefoonuitgang, naar tulp op tv of versterker of zo.
Mogelijk ook nog een HD-audio-out op je Geforce aanwezig (vaak op geluids-, game- en videokaarten).

Doen wij hier ook. Mede omdat onze hdmi naar tv een audio-probleempje heeft (net als wel meer personen hebben), waarom wij via hdmi beeld naar de tv sturen en via de jack-uitgang naar de versterker.
Daarnaast draaien we een muziekproductie-pc ook zo, welke met 192khz HD-kaart (en 32bit) kan draaien op professioneel niveau (zo hoog gebruiken we niet eens). En dat ook nog eens met een lagere ruisdrempel dan de hele goede externe interface met midas eindversterkers die we ook nog hebben. Op die pc hangen niet eens pc-speakertjes maar alleen de grote set.

Werkt perfect.
Met een goede HD geluidskaart (en die heb je zeg je, toch?) haal je geluidskwaliteiten die je totaal niet nodig hebt.
En de standaard audio-uitgang (niet HD) geeft ook al minstens 48khz (=gewoon goed).

Nee, ik gebruik de Jack niet. Je zegt zelf al: audio uitgang op de Geforce. De HDMI aansluiting geeft een beeld- en HD geluidsignaal. Die ga ik gebruiken door het HDMI beeld te scheiden van het geluid dat middels de spdif naar de versterker gaat. Dat lijkt mij het beste geluid te produceren.

« Laatst bewerkt op: 2021/03/25, 11:58:33 door ZijneBalorigheid »

« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/25, 13:33:23 »
Even nog enkele nuances.

Dat lijkt mij het beste geluid te produceren.

Dat is onjuist. HDMI heeft net als HD-geluidskaart een max sample rate van 192khz (bij 32 bit). Beiden even goed dus.
Daarnaast is geen enkele digitale verbinding zo hoogwaardig als een old school analoge koperen kabeltje (heeft géén sample rate, oneindig, laat staan een beperking daarin).
Eventueel kwaliteitsverschil is dus sterk afhankelijk van de specs van de gebruikte kaarten/uitgangen (en ingangen! lees verderop), en niet per definitie van de keuze van soort verbinding.

HDMI is wél beter dan de standaard uitgang als deze geen HD is. Maar zelfs die standaard uitgang voldoet ook al lange tijd aan de hedendaags opkomende maatstaven van 48khz audio (voor normaal geluid afspelen). Om een voorbeeld te noemen zijn geluidsbronnen als youtube/spotify/streaming-radio/games niet hoger dan 48 khz dus voegt een hogere afspeel-capaciteit niets toe. MP3/CD/DVD is in de meeste gevallen nog lagere kwaliteit.

En dan nog de vraag op het apparaat waar je het hoogwaardige geluid heen stuurt dit wel kan handlen. De meeste digitale apparatuur (met hdmi als TV, versterker) is 48 khz en kan dus simpelweg nooit meer/beter weergeven. Kwestie van de zwakste schakel (specificaties).
In dit geval zou je juist eerder een efficiëntere verbinding hebben als je 48khz naar 48khz stuurt omdat er dan niets omgezet hoeft te worden (=mogelijk vertragend ten koste van weergavekwaliteit).

Begin ik nog even niet over nyquist (want niet mijn fav argument) =D
Het is ook een beetje ongemak dat je niet aangaf waar je de audio heen wilt sturen. Daardoor blijft mijn reactie wat algemener (=langer) en minder gericht.

Vraag: werkt dit altijd zoals het zou moeten werken? Gaat e.e.a wellicht onder LInux problemen geven?
De HDMI aansluiting geeft een beeld- en HD geluidsignaal. Die ga ik gebruiken door het HDMI beeld te scheiden van het geluid dat middels de spdif naar de versterker gaat.

Zoals je in de link kunt zien die ik gaf geeft HDMI audio bij sommigen problemen. Laten we in elk geval er vanuit gaan bij jou niet.

audio uitgang op de Geforce.

Soms zijn er meerdere uitgangen. Bij een HD kaart heb je vaak een extra jack-out op de HD kaart naast je jack-out op je pc voor koptelefoon. Deze zou je dan dedicated in kunnen stellen.
Mijn ervaring is ook dat linux vanzelf omschakelt zodra je een jack in of uit plugt. Ook niet onhandig. En of we nou radio, video, of youtube/spotify afspelen, alles gaat naar de versterker dus deze verbinding is er altijd al zonder te hoeven wijzigen waarmee goede kwaliteit geluid er ook altijd is.
Overigens heeft onze media-laptop (aan tv en versterker en zo) met prima zuivere geluidsweergave ook "slechts" 48khz want geen HD audio.

Nee, ik gebruik de Jack niet.

En dát is uiteindelijk een persoonlijke keuze op eigen voorkeuren, wensen en mogelijkheden. :thumbsup:
Whatever. Ik gooide maar goedbedoeld een optie op die hier prima dienst doet op diverse pc's in diverse settings. ^-^
Veel succes en luisterplezier.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/25, 14:26:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/25, 14:37:59 »
HDMI kan 384 kbit/s bij 32 bits aan met zo'n 64 kanalen, dus dat is een heel wat grotere bandbreedte.

« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/25, 17:45:10 »
De HDMI audio extractor is inmiddels gearriveerd en produceert een prima geluid. Optische kabel vanuit de extractor loopt naar dobly/dts/stereo receiver. Speakers produceren prima geluid.

(Bij wijze van documentaire zal ik wel eens ooit een jack - tulp kabel tussen de computer en de receiver hangen en dan vergelijk ik het wel eens.)

Nu nog bevestigen dat e.e.a ook onder Linux werkt want ik ben eerst even bezig geweest met windows 10 zo kaal mogelijk te maken. Dus wordt vervolgd zodra Kubuntu op deze machine tevreden staat te spinnen....Ik verwacht eigenlijk geen problemen.

« Reactie #10 Gepost op: 2021/03/25, 17:52:06 »
HDMI kan 384 kbit/s bij 32 bits aan met zo'n 64 kanalen, dus dat is een heel wat grotere bandbreedte.

Maar dan heb je het over dataverwerking (is weer specs). Niet over de verbinding. Kom je toch weer uit bij de specificaties en het doel.
Kan bij een uitgebreide interface inderdaad misschien relevant worden (al is ook dan een analoge aansluiting weer hoogwaardiger).
Maar bij een enkel audiosignaal (bv cd spelen, TV geluid of ander soort audio beluisteren) totaal niet relevant.

Daarom zei ik ook....

Het is ook een beetje ongemak dat je niet aangaf waar je de audio heen wilt sturen. Daardoor blijft mijn reactie wat algemener (=langer) en minder gericht.

En als je het hebt over de soort kabelverbinding. Jack/tulp kabeltje is koper (analoge geleiding), net als een hdmi kabel, dus daar geen verschil.

Zou dus toch handig zijn als bekend is wat het doel is, om wat voor apparaten het gaat, en wat de specificaties daarvan zijn.  ^-^
- I ♥ Linux -

« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/25, 18:00:52 »

PS. De vraag ging over audio. Niet over beeld. Audio heeft niet veel nodig en alles meer voegt niets toe.

Optische kabel vanuit de extractor loopt naar dobly/dts/stereo receiver.

=D Nu je aangeeft wat je wilt doen blijkt wat ik uitlegde in jouw geval niet relevant, aangezien jij een digitaal signaal naar een digitaal apparaat stuurt met zijn specificaties.
Al klopt het nog steeds, want DTS audio is max 96khz/24bit, waar 192khz analoog sturen naar een analoge versterker met ∞ bit rate een hogere kwaliteit heeft.

Succes. Jouw setup lijkt me wel te gaan werken. :thumbsup: (mits niet het HDMI-audio probleem)
« Laatst bewerkt op: 2021/03/25, 18:02:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/25, 21:49:06 »
Ik begrijp dat je al een oplossing hebt.
Ik moest zelf ook weer even zoeken maar heb het weer terug gevonden. Zie afbeelding
Op het moederboard zit nemelijk ergens een SPDIF aansluiting. Waar dit, (op de afbeeling) op past.
Ik heb dit zelf ook zo gedaan met mijn HTPC en deze stuurd de volledige bitstream dierect naar mijn versterker.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/25, 22:05:30 door Gamer »

« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/26, 08:03:22 »
Ik moest zelf ook weer even zoeken maar heb het weer terug gevonden. Zie afbeelding
Op het moederboard zit nemelijk ergens een SPDIF aansluiting. Waar dit, (op de afbeeling) op past.
Ik heb dit zelf ook zo gedaan met mijn HTPC en deze stuurd de volledige bitstream dierect naar mijn versterker.

Als die SPDIF aansluiting er inderdaad op zit, was dit ook een behoorlijk mooie oplossing geweest. Nu is het wel zo dat als ik de kast in kwestie open had gemaakt, dat de garantie er af was, bedacht ik mij. Het zou inderdaad wel kunnen dat die aansluiting stiekem wel op het moederbord zit. Net als bij de productie van auto's is het vaak goedkoper om bepaalde opties die in duurdere modellen zitten, wel gewoon in de productielijn mee te nemen en ze vervolgens uit te schakelen dan een specifieke productielijn te maken zonder die bewuste optie. (ik heb weliswaar al een oplossing echter dit bomen over de mogelijkheden en technologie blijft leuk).

Deze prebuilt kast is qua kracht een monster maar zo gemaakt dat er maar weinig op valt uit te breiden. Ik zal daar echter niet veel verdriet van hebben ;)

Offline Bloom

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/03/26, 09:22:03 »
PS. De vraag ging over audio. Niet over beeld. Audio heeft niet veel nodig en alles meer voegt niets toe.
Mijn antwoord ging ook uitsluitend over audio. Voor video is de bandbreedte van hdmi nog véél hoger.

« Reactie #15 Gepost op: 2021/03/26, 11:53:40 »
Mijn antwoord ging ook uitsluitend over audio. Voor video is de bandbreedte van hdmi nog véél hoger.

En voor audio zijn alle soorten verbinding ruim toereikend, dus voegt dat niets meer toe en voegt dat niets meer toe aan de kwaliteit. Waar de kwaliteit dan ook nog elders in de audio-specificaties van de (rand-)apparatuur zit en dus niet in de soort verbinding en de keuze daarvan.
ZB wil alleen maar afspelen en beluisteren. Waar hebben we het over? Wij draai hier een audio-studio op hoogwaardige professionele kwaliteit over een HD geluidskaart  ^-^ #provensolution
Ja klopt, HDMI is een snelle verbinding voor digitale audio-verwerking, en bij een 16+ kanalen mixer board zeker behorend bij de betere verbindingen. Maar bij "slechts beluisteren" van 1 audiospoortje totaal niet relevante en geen enkele kwaliteitswinst. Ik ga dat niet nog een keer uitleggen (zie eerdere uitleg).

Maar het is opgelost, en dit was bij hem niet aan de orde. Dus laten we er over op houden. Ok?
« Laatst bewerkt op: 2021/03/26, 11:58:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2021/03/26, 12:11:54 »
off topic:  ik vind dit een boeiende discussie  :)

« Reactie #17 Gepost op: 2021/03/27, 09:04:22 »

Voorlopige update: De kast is voorzien van een kinky glasplaat. De cpu fan geeft licht, de GPU ook en zelfs de RAM strips zijn voorzien van RGB pulserende lichteffecten. Kortom: menig red light district zal er jaloers op worden. Van mij hoeft dat op zich niet, als het ding maar doet wat ik wil. Echter nu is het wel makkelijk want ik hoef niet de kast open te maken om te zien of de tip van Gamer op deze machine ook mogelijk is. Ik kan zo snel geen aansluiting zien waar het bewuste soundbracket op kon worden aangesloten.

Nu op dit moment ben ik de voorbereidingen aan het treffen om een dualboot van de machine te maken en dan zullen we zien of de hdmi extractor ook onder Kubuntu fatsoenlijk gaat werken. Wellicht een minder goed voorteken is dat ik deze niet meteen werken kreeg op mijn oude machine (Kubuntu 18.04). Hdmi kabel in de Geforce geprikt. Zelfde configuratie: extractor er tussen. Optische kabel naar versterker, hdmi kabel naar monitor. Het moet een kwestie van instellen zijn en volgens mij doe ik daar iets verkeerd want ik kan me niet voorstellen dat het niet moet kunnen werken. Eerst Kubuntu op de nieuwe machine en zo nodig drop ik hier weer vragen over de juiste instellingen.

Ik ben het met RikRik eens: bomen over technologie is leuk. Zolang het niet al te vermoeiend wordt ;)

« Reactie #18 Gepost op: 2021/03/27, 14:57:07 »
Citaat van: Algemeen
Ik ben het met RikRik eens: bomen over technologie is leuk. Zolang het niet al te vermoeiend wordt ;)

Eens.
Als duidelijk moge zijn dat ik in elk geval niet maar wat zat te "bomen over technologie" maar jou vooruit probeerde te helpen in je keuzes (in begin vanuit gebrek aan details wat algemener).
  :| Ik zit jammer genoeg wel al enkele reacties tegen het punt aan van vermoeiend. Ik leg iets uit wat simpelweg juist is en dan kan ik in herhaling gaan vallen omdat er niet relevante argumenten opgegooid gaan worden. Steek er iets van op, en als iemand het niet aanneemt ... nou dan niet hoor. Mij best.
Dus @ZB ... mocht het je wel al vermoeien, dan moet ik je toch even doorverwijzen naar degenen die zich kritisch opstelden (aka niet ik).
Whatever  ^-^ Ik heb uitgelegd. Iedereen kan daarmee doen wat hij wil. Wat mij betreft geen offtopic door overbodige discussie  ^-^

@RikRik
Ik leg het zover uit omdat dit onderwerp (vanuit hobby en opleiding daarin) mij ook interesseert ^-^ Ik zit wel sterk te waken om me niet offtopic te laten meeslepen en zo dit topic niet te kapen.
Ik zou zeggen, open er een topic over in Algemeen of zo, en dan bomen we gezellig verder.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/27, 15:02:19 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2021/03/27, 15:09:39 »

@RikRik
Ik leg het zover uit omdat dit onderwerp (vanuit hobby en opleiding daarin) mij ook interesseert ^-^ Ik zit wel sterk te waken om me niet offtopic te laten meeslepen en zo dit topic niet te kapen.
Ik zou zeggen, open er een topic over in Algemeen of zo, en dan bomen we gezellig verder.
nou partyrabbit , ik ben meer een meelezer denk ik  ^-^

« Reactie #20 Gepost op: 2021/03/27, 15:11:30 »
Geachte lezers en geinteresseerden,

Inmiddels draait Kubuntu 20.04 op de nieuwe machine. Update: De audio extractor werkt ook onder Kubuntu probleemloos.
Dank voor de inzichten en wellicht tot sprekens bij een volgend technisch probleem.

« Reactie #21 Gepost op: 2021/03/27, 15:19:12 »
Mooi. Geniet er van.
- I ♥ Linux -