Even nog enkele nuances.
Dat lijkt mij het beste geluid te produceren.
Dat is onjuist. HDMI heeft net als HD-geluidskaart een max sample rate van 192khz (bij 32 bit). Beiden even goed dus.
Daarnaast is geen enkele digitale verbinding zo hoogwaardig als een old school analoge koperen kabeltje (heeft géén sample rate, oneindig, laat staan een beperking daarin).
Eventueel kwaliteitsverschil is dus sterk afhankelijk van de specs van de gebruikte kaarten/uitgangen (
en ingangen! lees verderop), en niet per definitie van de keuze van soort verbinding.
HDMI is wél beter dan de standaard uitgang als deze geen HD is. Maar zelfs die standaard uitgang voldoet ook al lange tijd aan de hedendaags opkomende maatstaven van 48khz audio (voor normaal geluid afspelen). Om een voorbeeld te noemen zijn geluidsbronnen als youtube/spotify/streaming-radio/games niet hoger dan 48 khz dus voegt een hogere afspeel-capaciteit niets toe. MP3/CD/DVD is in de meeste gevallen nog lagere kwaliteit.
En dan nog de vraag op het apparaat waar je het hoogwaardige geluid heen stuurt dit wel kan handlen. De meeste digitale apparatuur (met hdmi als TV, versterker) is 48 khz en kan dus simpelweg nooit meer/beter weergeven. Kwestie van de zwakste schakel (specificaties).
In dit geval zou je juist eerder een efficiëntere verbinding hebben als je 48khz naar 48khz stuurt omdat er dan niets omgezet hoeft te worden (=mogelijk vertragend ten koste van weergavekwaliteit).
Begin ik nog even niet over
nyquist (want
niet mijn fav argument)

Het is ook een beetje ongemak dat je niet aangaf waar je de audio heen wilt sturen. Daardoor blijft mijn reactie wat algemener (=langer) en minder gericht.
Vraag: werkt dit altijd zoals het zou moeten werken? Gaat e.e.a wellicht onder LInux problemen geven?
De HDMI aansluiting geeft een beeld- en HD geluidsignaal. Die ga ik gebruiken door het HDMI beeld te scheiden van het geluid dat middels de spdif naar de versterker gaat.
Zoals je in de link kunt zien die ik gaf geeft HDMI audio bij sommigen problemen. Laten we in elk geval er vanuit gaan bij jou niet.
audio uitgang op de Geforce.
Soms zijn er meerdere uitgangen. Bij een HD kaart heb je vaak een extra jack-out op de HD kaart naast je jack-out op je pc voor koptelefoon. Deze zou je dan dedicated in kunnen stellen.
Mijn ervaring is ook dat linux vanzelf omschakelt zodra je een jack in of uit plugt. Ook niet onhandig. En of we nou radio, video, of youtube/spotify afspelen, alles gaat naar de versterker dus deze verbinding is er altijd al zonder te hoeven wijzigen waarmee goede kwaliteit geluid er ook altijd is.
Overigens heeft onze media-laptop (aan tv en versterker en zo) met prima zuivere geluidsweergave ook "slechts" 48khz want geen HD audio.
Nee, ik gebruik de Jack niet.
En dát is uiteindelijk een persoonlijke keuze op eigen voorkeuren, wensen en mogelijkheden. :thumbsup:
Whatever. Ik gooide maar goedbedoeld een optie op die hier prima dienst doet op diverse pc's in diverse settings.

Veel succes en luisterplezier.