Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux installatie voor bejaarde  (gelezen 7315 keer)

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #50 Gepost op: 2019/09/10, 09:02:15 »
Goh Balorig,

Ik voel me ineens ook heel oud, echt zo vreemd. En ik heb nog zoveel klusjes liggen...

Wat jammer dat je hier niet in de buurt woont!  ;)
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #51 Gepost op: 2019/09/10, 09:54:03 »
Goh Balorig,

Ik voel me ineens ook heel oud, echt zo vreemd. En ik heb nog zoveel klusjes liggen...

Wat jammer dat je hier niet in de buurt woont!  ;)
Tja de Dame in kwestie heeft bij mij een dusdanige positie dat ik dingen belangeloos doe. In andere gevallen.... Ik kan een offerte doen toekomen met uurtarief etc : P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #52 Gepost op: 2019/09/10, 10:12:08 »
Hallo Bal,

Ik ben maar even gaan kijken:

https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=168

Silver rating voor de XP versie.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #53 Gepost op: 2019/09/10, 10:39:01 »
Goh Balorig,

Ik voel me ineens ook heel oud, echt zo vreemd. En ik heb nog zoveel klusjes liggen...

Wat jammer dat je hier niet in de buurt woont!  ;)
Tja de Dame in kwestie heeft bij mij een dusdanige positie dat ik dingen belangeloos doe. In andere gevallen.... Ik kan een offerte doen toekomen met uurtarief etc : P

OOooh was je even vergeten wat ik onlangs voor jou heb gedaan?
« Laatst bewerkt op: 2019/09/10, 10:49:29 door Kirstie »
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #54 Gepost op: 2019/09/10, 11:21:40 »
Goh Balorig,

Ik voel me ineens ook heel oud, echt zo vreemd. En ik heb nog zoveel klusjes liggen...

Wat jammer dat je hier niet in de buurt woont!  ;)
Tja de Dame in kwestie heeft bij mij een dusdanige positie dat ik dingen belangeloos doe. In andere gevallen.... Ik kan een offerte doen toekomen met uurtarief etc : P

OOooh was je even vergeten wat ik onlangs voor jou heb gedaan?

Ja nu je het zegt ;) :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #55 Gepost op: 2019/09/10, 17:20:09 »
Ik bedoel gewoon de met Windows XP meegeleverde patience. Zie onderstaande afbeeldingen. Alleen heb je een pc met Windows XP nodig, of een installatie cd daarvan.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #56 Gepost op: 2019/09/10, 21:48:31 »
Ik bedoel gewoon de met Windows XP meegeleverde patience. Zie onderstaande afbeeldingen. Alleen heb je een pc met Windows XP nodig, of een installatie cd daarvan.

Die ken ik ook. Het gaat echter echt om de recentere versie van win7/win 10. Ik rommel nog even verder.

Overigens onlangs dit gevonden: https://www.groovypost.com/howto/install-windows-7-classic-games-windows-10/.
Daar kan ik wel een .exe bestand wegplukken. Eerst maar eens heel goed en grondig de virusscanner etc op loslaten.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/10, 22:10:12 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #57 Gepost op: 2020/08/30, 11:56:51 »
Geachte Allen,

Na lange tijd een update van zaken voor wie het lezen wil of het interesseert. Allereerst iedereen die een constructieve bijdrage aan deze casus heeft geleverd: mijn dank!.
Ik heb verschillende opties geprobeerd en daarbij gekeken naar: snelheid, gebruiksgemak, stabiliteit etc. Hierbij zijn voorbij gekomen: Linux Mint xfce, Zorin os lite, debian 32bit, mx-linux, puppy linux, xubuntu en wat ik ook mag zijn vergeten. Een vereiste is wel dat ik er ook makkelijk mee uit de voeten moet kunnen anders kan ik het ding niet fatsoelijk onderhouden. For the record: het betreft een intel core2duo cpu ipv een eerder gedachte dual-core.

Het eerste probleem dat zich voordoet is de schaarste in goed ondersteunde 32bit systemen aangezien de grote jongens als Ubuntu en consorten geen nieuwe 32bit versies meer maken. Gezien het een oude dame betreft die graag de dingen heeft zoals ze gewend is, ben ik dus gaan zoeken naar een gebruiksvriendelijke optie waar gegarandeerd de komende jaren nog een goede ondersteuning voor te verkrijgen is. Daarbij is een overzichtelijke werkomgeving essentieel die zo is in te stellen dat de gebruikster vrij makkelijk overal bij kan waar ze bij wil. In eerste instantie dacht ik dus aan XFCE. Met Mint XFCE zou ik de machine nog tot 2023 ondersteund kunnen houden.

Ik had voor mezelf al eens voorzichtig de conclusie getrokken dat werkomgevingen qua zwaarte en snelheidswinst elkander eigenlijk niet zo heel veel ontlopen. Het gaat zo ik heb ervaren om minimalen tenzij je in de richting gaat van TinyCore LInux etc edoch die heb ik nooit getest dus doe ik alhier geen vergaande uitspraken over. Ook nu ervaarde ik wederom dat ik bij welke distro met welke werkomgeving ik dan ook testte, ik heel weinig merkte van snelheidsverschillen. Mede dat heeft mij doen besluiten het volgende op de machine te installeren: Linux Mint 32bit Debian edition standaard geleverd met Cinnamon.

Wat mij steeds weer opviel was dat welke Debian variant ik ook probeerde, met welke werkomgeving dan ook, ze allemaal even snel of liever traag functioneerde echter gewoon goed en stabiel. Daarbij zoals de dame in kwestie zou zeggen: "ik ben zelf ook niet meer zo snel". Ik heb al eens in eerdere topics laten doorschemeren dat ik de cinnamon desktop niet zo geweldig vind als velen echter is het wel gewoon een goed en overzichtelijk in stellen ding dus geschikt voor dit doel.
Derhalve de keus voor Linux Mint debian. Voor mij ook makkelijk in het gebruik en dus makkelijk te onderhouden. Installatie kostte me weinig moeite, updaten ook niet want ik ben al ruim bekend met mint. Er is een goede en sterke ondersteuning eens te meer Debian voorlopig nog niet gaat stoppen met 32bit zo ik heb begrepen.

Het gewenste patience spelletje (microsoft) is aan de praat te krijgen echter moeten er nog wat kuren worden uitgehaald in de samenwerking met wine/playonlinux. Ook dat komt goed.
Conclusie: ze heeft weer weliswaar niet megasnelle doch stabiele laptop die ze kan gebruiken tot het ding van rottigheid uit elkaar valt.

Groet ZB
« Laatst bewerkt op: 2020/08/30, 12:14:36 door TopGear »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #58 Gepost op: 2020/08/30, 11:59:58 »
....en toen zat ik per ongeluk effe te prutsen. Zal de moderator vragen om effe te fatsoeneren
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Linux installatie voor bejaarde
« Reactie #59 Gepost op: 2020/08/30, 12:13:48 »
Yes, komt goed! Ik ga aan de schoonmaak.

Edit: En done. 3-4 berichten weggeveegd, laatste laten staan op verzoek.