Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verdwenen grub en bios shit  (gelezen 10909 keer)

Offline bluesea

• Lid
Re: Verdwenen grub en bios shit
« Reactie #50 Gepost op: 2020/02/15, 12:25:34 »
De bios/UEFI zou in orde moeten zijn. Hij start immers Mint op.
Voor er nog maar sprake is van het opstarten van van een OS, moet die firmware zijn ding doen. ‘Wanneer je de aan-knop van je computer indrukt, ontwaakt de BIOS/UEFI en start de Power-On Self Test of POST. Tijdens de POST vormt de BIOS zich een beeld van je computer. Alle hardware wordt één voor één geïnitialiseerd. Denk aan de verschillende onderdelen van het moederbord met daarachter het RAM, de processor, een eventuele grafische kaart, muis en toetsenbord. Pas wanneer de BIOS/UEFI heeft vastgesteld dat de noodzakelijke hardware aanwezig is om je computer echt een computer te noemen, is het tijd om aan het opstarten van een besturingsproces te denken. Na de POST zoekt de firmware op de aangesloten opslagmedia met daarop een besturingssysteem.’ ‘Dankzij de nodige lijnen code wordt de bootloader geactiveerd. Die begint vervolgens met het opstarten van je besturingssysteem.’ ‘Bij een ernstig probleem zal de firmware de POST niet succesvol afwerken.’

Heb je al geprobeerd om tijdens het opstarten de Shift knop ingedrukt houden? Ook dan zou je Grub moeten zien.

Ik krijg het idee dat de bootloader niet goed is geïnstalleerd. Het lijkt me dat de bootloader van W8 en Mint verkeerd verweven zitten. Daarom het advies Mint en Grub eraf te gooien.

(Sorry, ik dacht dat je Ubuntu had, maar het is Mint)

Groeten,
bluesea

nahjo

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 2020/02/15, 12:34:55 »
Dat werkt toch alleen met systemd ? TS heeft LM17.x
Had ik halfjes gevreesd. Systemd is er blijkbaar maar gekomen in 14.10. Samen zoeken dus maar naar een commando dat het wel doet op die oudere systemen.
Ik ben er niet zeker van maar proberen kan geen kwaad :)
Ik zit te denken aan een slaapstand van het systeem waardoor grub niet naar boven komt. Vandaar mijn eerder bericht met de opdracht shutdown -P in de hoop dat dan weer via grub gestart gaat worden..

« Reactie #52 Gepost op: 2020/02/15, 15:57:56 »
Partyrabbit: Laacque is een vrouw. ;)

Oeps. Excusses dan. Was niet te zien aan de ava.  :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline henkhdx

• Lid
« Reactie #53 Gepost op: 2020/04/30, 17:50:05 »
Ik heb xubuntu 20.04 LTS geïnstalleerd op een Fujitsu Lifebook van 2013. Voorgaande jaren naast Windows 10 en dat is altijd goed gegaan. Nu Windows 10 laten verwijderen en de hele computer door xubuntu in beslag laten nemen. Na het installeren reageert de computer bij het opstarten niet meer op F2 en F12 waardoor ik niet meer in de BIOS kan komen en niet meer een andere opstartvolgorde kan selecteren.

Na lang zoeken en op internet en proberen van allerhande mogelijkheden heb ik de drastische methode geprobeerd, ik heb de harde schijf verwijderd. Volgens het bericht op internet moet de computer dan wel naar het BIOS gaan omdat het niet bij het geïnstalleerde Ubuntu kan komen.

Tot mijn grote verwondering kom ik bij het opstarten zonder de harde schijf (en met indrukken van F2) in een venster met twee tabbladen. Op het eerste tabblad heb ik 1 keuze: Ubuntu. Dat geeft mij ernstig het vermoeden dat Ubuntu op de één of andere manier iets gewijzigd heeft in het BIOS waardoor F2 me niet meer in het oude vertrouwde BIOS brengt en F12 ook niet meer werkt. Via dit venster met twee tabbladen kan ik niets veranderen. Ik kan nu niet meer opstarten van USB-stick omdat ik de opstartvolgorde niet kan veranderen. Wat heeft Ubuntu bij het installeren uitgespookt en hoe kan dit probleem verholpen worden? De oorzaak moet liggen in het installatieproces van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:54:17 door henkhdx »

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #54 Gepost op: 2020/04/30, 19:03:45 »
Henkhdx, je reageert op een ander onderwerp van 14 februari, graag een eigen topic starten, deze gaat op slot.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.